پنجشنبه گذشته، وقتی همه در گیرودار رسیدن به یک تعطیلی چند روزه روی تقویم بودند، عمل تلقیح مصنوعی روی پلنگ ایرانی (کیجا) برای اولین بار در کشور ما و در غرب آسیا توسط متخصصان ایرانی انجام شد؛ یک عمل جراحی حساس که نگاه تعداد زیادی از دوستداران محیط‌زیست و حیات وحش کشورمان را به باغ وحش ارم جلب کرد؛ چراکه با انجام این عمل و در صورت موفقیت آمیز بودن آن، از انقراض پلنگ ایرانی پیشگیری می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۲۰

اطلاعات بیشتر درباره این عمل جراحی را از قول دکتر ایمان معماریان، دامپزشک باغ وحش تهران می‌نویسیم.
معماریان به ایسنا گفته است: دو پلنگ ایرانی در باغ‌وحش تهران وجود دارد که یکی از آنها پلنگ نری است که سال گذشته از باغ‌وحش پرتغال برای اجرای برنامه EEP -برنامه‌ای تحت نظر اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا برای تکثیر گونه‌های در معرض انقراض- به باغ‌وحش تهران فرستاده شد. معماریان ضمن اشاره به امکان‌سنجی انجام لقاح مصنوعی برای پلنگ ایرانی در باغ‌وحش تهران از ایجاد بانک اسپرم پلنگ ایرانی در باغ وحش تهران هم خبرداده و گفته: تنها یک پلنگ ماده ایرانی در باغ‌وحش تهران وجود دارد که متأسفانه حدود شش سال گذشته در تله شکارچی‌ها یک دست خود را از دست داده است. با این حال، این پلنگ ماده از نظر ژنتیکی بسیار با ارزش است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم عمل لقاح مصنوعی را با کمک متخصصان آلمانی روی این پلنگ ماده انجام دهیم.
دامپزشک باغ وحش ارم گفته: ما در مرحله اول امکان سنجی انجام لقاح مصنوعی برای پلنگ ایرانی، پلنگ نر را بیهوش کردیم و از آن اسپرم گرفتیم که خوشبختانه کیفیت اسپرم این پلنگ مناسب بود. در مرحله دوم هم پلنگ ماده را بیهوش کردیم تا به وسیله سونوگرافی تخمدان‌های آن را چک کنیم و ببینیم آیا آماده پذیرش اسپرم است یا خیر. البته اعضای تیم جراحی، پس از بیهوشی و بررسی پلنگ ماده متوجه شده‌اند این پلنگ در حال حاضر برای پذیرش لقاح مصنوعی آماده نیست و باید حدود ده تا ۲۰ روز دیگر صبر کنند.
معماریان با اشاره به این‌که در حال حاضر اسپرم پلنگ نر فریز شده و در نیتروژن مایع نگهداری می‌شود، گفته است: در گذشته نیز از یک پلنگ ایرانی اسپرم گرفته‌شده و از آن نگهداری می‌شود. در واقع می‌توان گفت در حال حاضر یک بانک اسپرم پلنگ ایرانی در باغ‌وحش تهران داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها