jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۱۹۱۷۹۶   ۱۳ آذر ۱۳۹۷  |  ۰۰:۰۱

فعالیت منظم ورزشی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن موثر است

بی‌تحرکی بیمارتان می‌کند

گذشت آن روزهایی که آدم‌ها مسافت‌های طولانی را با پای پیاده طی می‌کردند و در کنار رسیدن به دانشگاه و محل کار، ورزش و فعالیت بدنی هم داشتند. در حال حاضر که در عصر فناوری زندگی می‌کنیم، بیش از هر زمان دیگری از ورزش و فعالیت فیزیکی دور هستیم و هر روز مردم دنیا بویژه در کشورهای توسعه‌یافته، بی‌تحرک‌تر می‌شوند. گسترش سیستم‌های حمل و نقل موتوری و پشت‌میزنشینی، این کم‌تحرکی را بیشتر هم کرده است. چیزی که در دنیا مشترک است، خطراتی است که بی‌تحرکی برای سلامت جسم و روان آدمی دارد.

تضمین سلامت جسم شما
شواهد زیادی دال بر تأثیر مثبت ورزش و فعالیت بدنی در داشتن یک سبک زندگی سالم وجود دارد. نقش مثبت مشارکت در فعالیت منظم ورزشی نیز در جلوگیری از بیماری‌های مزمن شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، فشارخون بالا، چاقی، افسردگی و پوکی استخوان بسیار چشمگیر است. افرادی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند، از سلامت استخوان‌ها، کارایی قلب و عملکرد ریه و نیز مهارت‌های حرکتی بهبودیافته و عملکرد شناختی برخوردار می‌شوند. فعالیت فیزیکی به جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی در زمان و کاهش خطر پوکی استخوان کمک می‌کند و با بالا بردن ظرفیت عملکردی بین سالمندان، کیفیت زندگی و استقلال آنها را حفظ می‌کند.
ورزش و فعالیت جسمانی به خودی خود مزیتی ندارد بلکه در ترکیب با دیگر عوامل، قادر است سبک زندگی سالمی را به همراه داشته باشد. عواملی چون تغذیه، شدت و نوع فعالیت بدنی، کفش و لباس مناسب، آب و هوا، میزان استرس و الگوی خواب به افراد کمک می‌کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند.
همچنین، ورزش و فعالیت بدنی به درمان و بازتوانی بیماری‌های ارتباطی و غیرارتباطی کمک می‌کند و به طور کلی نقش پیشگیرانه در بروز بیماری‌ها دارد.
روانتان را کوک کنید
سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که از هر چهار بیماری که به مراکز سلامت مراجعه می‌کنند، دست‌کم یک نفر از اختلالات روانی، عصبی یا رفتاری رنج می‌برد؛ البته این در حالی است که بیشتر این نوع اختلالات هرگز تشخیص داده نمی‌شوند که بخواهند درمان شوند. مطالعات حاکی از آن است که ورزش نقشی درمانی در بهبود بسیاری از اختلالات روان‌شناختی ایفا می‌کند.
ورزش تأثیر مثبتی روی بهبود افسردگی داشته و باعث می‌شود که فرد درک بهتری از اندام خود پیدا کند و تصویر ذهنی خوبی از بدنش در ذهن بسازد که به بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها کمک می‌کند. از جمله فواید ورزش این است که خلق و خوی آدمی را خوب می‌کند. فعالیت جسمانی باعث ترشح نوعی ماده شیمیایی در مغز موسوم به آندروفین می‌شود که موجبات شادی و آرامش بیشتر را فراهم می‌کند. احساس خوبی که معمولا بعد از ورزش به شما دست می‌دهد، به دلیل ترشح همین ماده شیمیایی است. با ورزش اعتماد به نفس افراد افزایش می‌یابد. در ورزش بویژه زمانی که حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود، علاوه بر سلامت، پیروزی در مسابقات هم جزئی از هدف ورزشکار می‌شود و او تلاش می‌کند تا بهترین امتیاز و رتبه را بین ورزشکاران دیگر کسب کند و همین امر باعث می‌شود به مرور اعتماد به نفس پیدا کند و خودش را ارزشمند بداند.
یکی از مفیدترین کارهایی که ورزش می‌تواند انجام دهد، بالا بردن قدرت تمرکز است. ورزش با تقویت مغز مانع بروز اختلالات شناختی و عصبی مانند آلزایمر و اختلال بیش‌فعالی تمرکزی می‌شود. اگر اهل ورزش هستید، کمتر استرس و احساس افسردگی را تجربه کرده‌اید. ورزش سطح هورمون‌های استرس را پایین می‌آورد و در عین حال و به‌طور همزمان باعث تولید هر چه بیشتر هورمون آندروفین می‌شود.
اگر خواب راحتی ندارید، توصیه می‌کنیم ورزش را فراموش نکنید. شاید تاکنون تجربه کرده باشید که بعد از ورزش یا مسابقه ورزشی، خیلی راحت خوابیده‌اید. این به آ‌ن دلیل است که فعالیت بدنی، شما را خسته می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر از حالت معمول به خواب بروید و خواب عمیقی هم داشته باشید. ورزش فرصت خوبی برای تعاملات اجتماعی است و به شما اجازه می‌دهد زمانی را برای بودن در کنار دوستان قدیمی صرف کنید. علاوه بر این، افزایش تعاملات اجتماعی به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.
زندگی جنسی‌تان را بیمه کنید
مطالعاتی که در سال‌های گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد ورزش علاوه بر این که انعطاف بدنی را بالا می‌برد و تناسب اندام خوبی را برای افراد به همراه دارد و تصویر ذهنی مطلوبی را ایجاد می‌کند، از نظر جنسی نیز می‌تواند بدن را آماده‌تر کند، به‌طوری که ورزشکاران معمولا از زندگی زناشویی خود لذت بیشتری می‌برند. همچنین با توجه به این که ورزش، استرس و نگرانی‌ها و پریشانی‌ها را کاهش می‌دهد، می‌تواند اثر مثبتی روی روابط زناشویی داشته باشد. تأثیرات ورزش حتی تا سال‌های دور هم ادامه دارد، به طوری که در دوران میانسالی و سالمندی نیز رضایتمندی از روابط زناشویی را برای زن و شوهرهایی که ورزشکار بوده‌اند، به ارمغان می‌آورد. در حقیقت، ورزش، سیستم عصبی سمپاتیک را در بدن فعال می‌کند و این امر باعث افزایش جریان خون می‌شود، بنابراین افراد در فرآیند رابطه زناشویی، موفق‌تر عمل می‌کنند .

ندا اظهری

جام‌جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نشانه‌گذاری‌ های غدیر

نشانه‌گذاری‌ های غدیر

واقعه غدیرخم را نمی‌توان صرفا یک اتفاق در بستر زمان دانست که اگر چنین باشد، ما که سال‌ها و قرن‌ها پس از این واقعه زندگی می‌کنیم، ناگزیریم آن را در بستر تاریخ بنگریم و چگونگی این رویداد را در زمان، مکان و شرایط تاریخی مورد نقل یا حداکثر نقل و بررسی قرار دهیم، اما به درستی باید به غدیر نگریست و درباره آن سخن گفت.

بازخوانی شکست خط نفاق

بازخوانی شکست خط نفاق

سازمان مجاهدین خلق روز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1357 هجری شمسی (سه روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی) اقدام به برگزاری راهپیمایی مسلحانه و اجرای نمایش قدرت از حد فاصل دانشگاه تهران تا خیابان تخت‌ جمشید (طالقانی) کرد.

عید مظلوم غدیر در حجاز

عید مظلوم غدیر در حجاز

10سال پیش توفیق داشتم بروم حج تمتع. روزهایی تکرارنشدنی در زندگی‌ام. بین همان روزها هم روزهایی بود که در عمق جان‌ودلم ثبت شد. این روزها و ماجراها به این دلیل خاطره شد که با مظلومیت وجود نازنین مولای ما امیرالمؤمنین بی‌نسبت نبود.

گفتگو

بیشتر
كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر