گفت‌وگو با دکتر بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب

وقتی مغز به سکته می‌افتد

مهم‌ترین علت سکته مغزی چیست؟
کد خبر: ۱۱۹۱۵۵۵

مهم‌ترین علت آن، آترواسکلروزیس (تصلب شرائین) است. همچنین به علت چربی خون ، فشار خون و قند خون بالا روی می‌دهد. اما سکته مغزی علل دیگری هم دارد، مثل بیماری‌هایی که در مغز، لخته ایجاد می‌کند یا بیماری‌هایی که باعث افزایش انعقاد خون می‌شود. گرچه در سن بالا شیوع بیشتری دارد اما در همه سنین دیده می‌شود.
آیا توارث در بروز سکته مغزی نقش دارد؟
بله توارث در بروز همه بیماری‌ها از جمله سکته مغزی نقش دارد. اگر کسی عوامل خطر سکته مغزی را دارد بهتر است به پزشک مراجعه کند.
آیا استرس در بروز سکته مغزی نقش دارد؟
استرس به‌طور مستقیم نقش ندارد. اما به‌طور غیرمستقیم و با بالابردن فشار خون در درازمدت در سکته مغزی نقش دارد. در اینجا لازم است تاکید کنم عوامل جمعی، دولت‌ها و سازمان‌ها نقش زیادی در پیشگیری از سکته مغزی دارند. باید تاکید بیشتری بر ورزش مردم شود. باید کارخانه‌ها نمک به غذاهای آماده کمتر اضافه کنند. در این خصوص نظارت باید انجام شود. آلودگی شهرها کمتر شود. از مصرف سیگار که یک عامل خطر زای سکته است دوری شود. به مراکزی که قلیان به‌راحتی سرو می‌شود تذکر داده شود. از دوچرخه در شهر استفاده شود که هم باعث افزایش فعالیت می‌شود و هم از آلودگی شهر پیشگیری می‌کند. مهم‌ترین و قابل کنترل‌ترین علت سکته مغزی فشار خون است. فشار خون باید مرتب چک شود. بالا رفتن مختصر فشارخون باعث سکته مغزی نمی‌شود. افرادی که نمی‌دانند فشار خون دارند و کنترل نمی‌کنند دچار سکته مغزی می‌شوند.
علائم سکته مغزی چیست؟
اختلال تکلم، ضعف و کج شدن صورت و ناتوانی در بالا بردن دست. اگر کسی دچار یک یا هر سه علامت نام‌برده شد، باید هرچه سریع‌تر از طریق تماس با 115 به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شود. با خودروی شخصی فرد را به بیمارستان نبرید. مریض را به مطب خصوصی نبرید. آمبولانس 115 در تهران در کمتر از 15 دقیقه حضور پیدا می‌کند و اقدامات لازم برای بیمار را از همکاران متخصص از طریق تلفن دریافت می‌کند.
درمان سکته فقط در زمان طلایی ممکن است؟
درمان سکته مغزی در 5/4 ساعت اول از طریق وریدی امکان‌پذیر است. در حال حاضر در دنیا در شش ساعت اول از طریق آنژیوگرافی، نجات از سکته مغزی ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها