در منطقه دریای کارائیب و اقیانوس اطلس و قسمت شمالی آمریکای لاتین، کشوری به نام ونزوئلا واقع است که با سرزمین‌هایی همچون برزیل و کوبا مرز زمینی مشترک دارد و از موقعیت استراتژیک و مهمی برخوردار بوده و آمریکای شمالی را به آمریکای جنوبی متصل کرده و خطوط دریایی و هوایی برای اتصال آمریکای شمالی و جنوبی از آن می‌گذرد.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۷۹



مهم‌تر این که ایالات متحده آمریکا احساس می‌کند این منطقه برایش اهمیت حیاتی دارد و باید هژمونی‌اش را بر این منطقه افزایش دهد. اما سران ونزوئلا طی سال‌های گذشته برخلاف سیاست‌های کاخ سفید رفتار و مواضعی علیه سیاست‌های ایالات متحده اتخاذ کرده‌اند.
ونزوئلا که پایتخت آن کاراکاس و مساحت آن نزدیک به یک میلیون کیلومتر است، از تنوع زیست‌محیطی و ثروت‌های طبیعی بسیاری برخوردار بوده که مهم‌ترین آن نفت است. نفت مانند خاری در گلوی واشنگتن بوده و حساسیت ایالات متحده را برانگیخته است. اکنون به نظر می‌رسد درگیری بر سر حاکمیت میان نیکلاس مادورو که برخی مخالفان داخلی‌اش بر صحت انتخابات در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش تردید می‌کنند و گوآیدو که پس از سفری پنهانی به واشنگتن خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرده است، حتمی باشد. این درگیری پیش از آن‌که بخواهد میان مادورو (رئیس‌جمهور قانونی ۵۶ ساله) و گوآیدو (جوان ۳۵ ساله و مخالف مادورو) ارزیابی گردد، درگیری سختی میان قدرت‌های بزرگ به‌ویژه ایالات متحده آمریکا و روسیه بر سر افزایش نفوذ و هژمونی بر مناطق گوناگون جهان است.
ونزوئلا از دیرباز با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و با گسترش موج مشکلات اقتصادی همچون کاهش مواد غذایی و دارویی، میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور به سرزمین‌های همسایه رفته و کشور خود را ترک گفته‌اند. اما با وجود بحران‌های اقتصادی، نمی‌توان دخالت ایالات متحده آمریکا را در بحرانی‌تر شدن اوضاع نادیده انگاشت؛ آمریکا که نظام کنونی کاراکاس را مخالفت و تمردی نسبت به حاکمیت خویش و هژمونی‌اش در منطقه آمریکای لاتین می‌دانست، نتوانست بیش از این نظام ونزوئلا را که روابط خوب و نزدیکی با روسیه و کوبا در پیش گرفته بود، تحمل کند. از این رو بلافاصله پس از آن‌که گوآیدو خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وی را به رسمیت شناخت و هم‌پیمانان اروپایی‌اش را نیز به همکاری با گوآیدو به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا تشویق نمود.
اوج اختلاف و درگیری میان دو قدرت جهانی بر سر آینده کاراکاس را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شاهد بودیم؛ جایی که وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی اش جهان را به حمایت از گوآیدو فراخواند و دولت کنونی ونزوئلا را دولتی مافیایی و فاسد توصیف نمود! ایالات متحده در این نشست کوشید این طور وانمود کند که کشور ونزوئلا امنیت و صلح جهانی را با تهدید مواجه می‌کند! اما در همین اجلاس، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی اظهار کرد: این دشمنی و دخالت آشکار ایالات متحده آمریکاست که تهدید حقیقی به شمار می‌رود. وی افزود: واشنگتن فرآیند کودتا در کشورهای دیگر و علیه نظام‌های قانونی را مهندسی می‌کند. این نشست با ناکامی واشنگتن مواجه شد؛ زیرا خواهان آن بود که بیانیه‌ای در حمایت کامل از گوآیدو صادر گردد؛ اما در این کار موفق نبود. جلسه شورای امنیت در واقع یک بار دیگر مساله اختلاف قدرت‌های جهانی بر سر کشورهای جهان سوم را به نمایش گذاشت؛ اختلافی که ملت‌ها باید تاوان آن را بپردازند و زیان‌ها و آسیب‌های ناشی از این نزاع به مردم خواهد رسید.

دکتر محمدجواد گودینی
مترجم
منبع: الشروق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها