مدت‌هاست کمبود نیروی معلم و کادر آموزشی به‌ویژه در روستاها و مناطق دورافتاده و محروم به یکی از معضلات جدی آموزش‌و‌پرورش تبدیل شده است؛ اتفاقی که بعضی وقت‌ها باعث تعطیلی کلاس‌های درس در این مناطق شده؛ سرباز معلمی‌اما طرحی است که همین‌جا به‌کار می‌آید و تا اندازه‌ای کمک می‌کند تا دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم از نعمت آموزش برخوردار باشند.
کد خبر: ۱۱۹۰۸۰۶

بنابراین مهم‌ترین مزایای این طرح، کمک به آموزش و پرورش استان‌های محروم است تا با استفاده از این افراد، مشکل کمبود نیروی خود را تا اندازه‌ای جبران کنند.
از طرف دیگر، چون سرباز معلم‌ها، نیروهایی هستند که داوطلبانه خواستار گذراندن خدمت سربازی خود در وزارت آموزش‌و‌پرورش شده‌اند، از کمترین حقوق و مزایا نسبت به سایر معلمان برخوردارند و همین موضوع برای آموزش و پرورش یک امتیاز مثبت است و با کمک آن می‌تواند تا اندازه‌ای از هزینه‌های کلان این وزارتخانه کم کند؛ از دیگر مزایای این طرح می‌توان به فراگیری آموزش‌های اولیه و کسب تجربه در دوره تدریس دوساله سرباز معلم‌ها در کلاس‌های درس اشاره کرد. به این ترتیب بعد از دوسال سرباز معلم‌ها به گزینه بسیار خوبی برای جذب نیرو توسط آموزش و پرورش تبدیل می‌شوند؛ درنتیجه می‌توان گفت این طرح یک مزیت دوطرفه دارد، هم دست آموزش و پرورش را در جذب نیرو باز می‌گذارد و هم خود
سرباز معلم در صورت ادامه همکاری با آموزش و پرورش به یک شغل ثابت می‌رسد.
اما در کنار همه این مزایا، این طرح معایبی هم دارد؛ یکی از معایب آن، نگذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و طولانی مدت جهت تدریس نیروهای سرباز معلم و بسنده کردن آموزش و پرورش به اجرای دوره‌ای کوتاه‌مدت و ابتدایی برای این افراد است.
به گفته منتقدان، نیروی سرباز معلم از اصول کیفی لازم در اداره کلاس درس و انتقال مفاهیم علمی‌به دانش‌آموزان بی‌اطلاع است و باید تحت آموزش‌های ضمن خدمت بیشتری قرار گیرد. مشکل دیگری که باعث گله مندی سرباز معلم‌های زیادی شده است، طولانی بودن مدت زمان خدمت آنهاست؛ چراکه در این طرح فرد مشمول باید دو سال تحصیلی را به‌صورت کامل به تدریس بپردازد.
همچنین همه کسری‌های خدمت که در یگان‌های نظامی‌و سایر امریه‌ها متداول است، برای دوره سرباز معلم اجرا نمی‌شود. حتی اگر مدت زمان سربازی قبل از پایان سال تحصیلی تمام شود او متعهد است تا پایان سال تحصیلی به صورت
حق التدریس به همکاری خود با آموزش و پرورش ادامه دهد تا خللی در فرآیند تحصیل دانش‌آموزان وارد نشود و به این ترتیب کارت پایان خدمت این دسته از مشمولان در انتهای سال تحصیلی به آنها اعطا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها