معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط زیست از حضور متخصصان خارجی در ایران برای تدوین برنامه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی خبر داد و گفت: اگر امکان جفت‌گیری طبیعی و لقاح مصنوعی نباشد، از رحم یوزهای آفریقایی برای تکثیر یوز آسیایی استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۱۳

به گزارش ایسنا، حمید ظهرابی با اشاره به حضور کارشناسان خارجی و همکاری‌های مشترک بین متخصصان داخلی و خارجی که در حوزه حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی برگزار می‌شود، افزود: تشکیل جلسات تخصصی به منظور بررسی وضعیت سلامت یوزهای در حال نگهداری در پارک پردیسان (کوشکی، دلبر و ایران) بررسی شیوه‌های مختلف برای تکثیر در اسارت یوزها، آشنایی با متخصصان داخلی و همچنین آشنایی با ظرفیت‌ها و امکانات داخلی مثل مؤسسه رویان است.
یک قلاده یوز نر (کوشکی) و دو ماده (دلبر و ایران) در مرکز نگهداری حیوانات در پارک پردیسان وجود دارد و بررسی وضعیت‌شان یکی از اهداف حضور کارشناسان خارجی در ایران است. در این مورد معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: «دلبر» در یک مرحله سقط جنین داشت و حتما سلامت آن باید بررسی شود تا ببینیم قدرت باروری دارد یا نه؟ «ایران» هم که یک یوز نابالغ است و اطلاعات دقیقی از گذشته آن نداریم و نمی‌دانیم در چه شرایطی نگهداری شده و آیا صدمه‌ای دیده است یا خیر؟ ظهرابی ادامه داد: بعد از بررسی سلامت یوزها با کمک متخصصان داخلی و همکاری کارشناسانی که از کشورهای آلمان و آفریقای جنوبی در ایران حضور یافته‌اند، وارد فاز پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای تکثیر در اسارت یوزها طی چند مرحله می‌شویم. مرحله اول بررسی امکان جفتگیری طبیعی یوزها در اسارت است. اگر این مرحله موفق نبود، قطعاً گزینه تلقیح مصنوعی مطرح می‌شود. معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این‌که احتمال موفقیت در تکثیر یوزها از طریق لقاح مصنوعی با کمک متخصصان خارجی چند درصد است، گفت: تیم آلمانی شیوه‌ای را در دنیا در حوزه تلقیح مصنوعی ابداع کرده که احتمال موفقیت آن نسبت به سایر روش‌های تلقیح مصنوعی بالاتر است و در یک موقعیت خاص تلقیح انجام می‌شود؛ البته باید بدانیم در کل تلقیح مصنوعی خیلی شانس بالایی ندارد و درصد پایینی احتمال موفقیت وجود دارد.
وی در باره احتمال استفاده از رحم اجاره‌ای برای تکثیر در اسارت یوز آسیایی عنوان کرد: اگر در شیوه لقاح مصنوعی هم موفقیتی حاصل نشود، ممکن است به سمت روش‌های دیگر مثل انتقال جنین و استفاده از رحم اجاره‌ای برویم. به این ترتیب که بعد از تشکیل جنین از یک یوز دیگر و به احتمال قوی یوز آفریقایی برای حمل و رشد جنین استفاده کنیم. در این زمینه هم مذاکراتی انجام شده است و در صورت نیاز می‌توانیم برای انجام رحم اجاره‌ای از ده قلاده یوز ماده آفریقایی بهره ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها