در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
ممکن است برخی خانوادهها از پرایدسواری خسته شده و در جستوجوی خودروی بهتری باشند که طبیعی به نظر میرسد. بالاخره منطق حکم میکند که انسان از کیفیت کمتر به سمت کیفیت بیشتر برود و نکته عجیبی نیست. این خانوادهها چه باید بکنند؟ اولین نکته، تعیین جایگزینهاست. واقعا اگر قرار باشد از دست پراید رها شده و به فکر ارتقای این ماشین به یک ماشین بهتر دیگر باشید، چه جایگزینهایی خواهید داشت؟ بد نیست بدانید به نسبت سن و سال پرایدهای مختلف که از سالهای گذشته و دهه 70 و 80 تا امروز حضور داشتهاند، رقبای ریز و درشت زیادی هم وجود دارند. برای پراید131، میتوان به سمند EF7 و دوو سیلو فکر کرد. جایگزین پراید 132 نیز خودروهایی چون کیا ریو LS و پژو 405 جیالایکس خواهند بود. اگر هم پراید 141 داشته باشید که باید به برندهایی چون پژو آر.دی.آی و دوو ریسر فکر کنید. رقبای پراید 111 هم میتوانند پژو 206 تیپ 2 و تیبا2 باشند.
قیمتها سخن میگویند
در حال حاضر، سایتهای معتبر خودرو قیمتهای مدلهای مختلف سایپا را از 33 میلیون و نیم تا 36 میلیون شرکتی و 38میلیون تا 40 میلیون بازار آزاد ذکر کردهاند. البته این قیمتها معمولا کمی بالا و پایین میشوند؛ یعنی ممکن است قیمت بازار آزاد تا 42 میلیون تومان هم نوسان داشته باشد، اما به هر حال بازه قیمتی مدنظر همین مواردی است که اشاره شده. در پاراگرافهای قبلی خودروهای رقیب و جایگزین پراید را هم اشاره کرده بودیم. شاید دارندگان پراید علاقهای به خودروهای متفرقه و چینی و... نداشته باشند. پس بهترین گزینههای جایگزین که هم در این بازه قیمتی قرار میگیرند و هم ساخت داخلاند و با مشکل خدمات پس از فروش و قطعات مورد نیاز روبهرو نیستند، خانواده تیبا و خانواده پژوهای کارکرده خواهند بود.
چند نکته کنکوری
با این توضیحات، به عنوان سرپرست خانوار حالا میدانید که کدام خودروها برای شما مناسب است. معمولا خریداران پرایدهای صفرکیلومتر، به این زودیها در فکر تعویض خودروی خود نخواهند بود، چرا که پراید علیرغم کیفیت پایین و قیمت نسبتا بالا در مقایسه با این کیفیت، ولی خودرویی کمخرج و شهری محسوب میشود. حتی مشاهده شده افرادی که خودروهای گرانقیمت دارند، گاه از این خودرو برای استفادههای شهری و روزمره داخل شهر استفاده میکنند. قطعات این خودرو و خدمات پس از فروش آن نیز چون فراوان است، میتواند به عنوان مزیت بعدی مورد توجه قرار بگیرد. پس معمولا افرادی که پرایدهای کارکرده دارند، ترجیح میدهند اتومبیلشان را ارتقا ببخشند. در این صورت در سامانههای خرید وفروش که جستوجو کنند، میتوانند بازه قیمت 15 تا 30 میلیون تومان را انتخاب کنند. در این صورت پراید کارکرده را باید با نسخههای کارکرده پژو، تیبا، سمند و... جایگزین کرد. فقط ایننکته را باید مدنظر قرار بدهید که: مثلا پراید 91 را قطعا با پژو 206 هاچبک کارکرده 1391 نمیتوانید جایگزین کنید؛ بلکه سن و سال پژو 206 هاچبک کارکرده باید بیشتر باشد.
به تیبا و پژو عشق بورزید
شاید بپرسید اینها را که خودمان میدانستیم. البته اگر جستوجوگر خوبی بوده باشید، حتما این اطلاعات را خواهید داشت، اما غالب مردم نمیدانند چه گزینهای را باید انتخاب کنند. پس گزینههای پیشنهادی، تولیدات داخلی، ولی کارکرده هستند از قبیل پژو، سمند، تیبا، ساینا و.... از حیث کارکرد نیز، وضعیت تیبا و پراید شاید چندان تفاوت معناداری نداشته باشد؛ هرچند که امکانات و طراحی و راحتی خانواده تیبا قطعا بهتر خواهد بود. در دنیای خودروبازها، معمولا اشاره میشود که تیبا، نسخه فیسلیفت یا تغییر چهره یافته پراید است و ساینا هم نسخه فیسلیفت شده تیبا. پس اشتراکات فراوانی با هم دارند؛ با این تفاوت که وضعیت فیسلیفتها به هر حال بهتر است. ولی پژوها قطعا نسخههای بهتری هستند؛ با این تفاوت که هزینههای نگهداریشان بالاتر از خانواده پراید خواهد بود.
پیشخرید، تسهیلات یا هیچکدام؟
به سؤال مهمتر میرسیم: پول و هزینه اضافه برای تغییر خودرو را از کجا بیاوریم؟ قطعا اولین گزینه، پیشخرید است که به مشکل زمان میخورد. شما هر زمانی که اراده کنید نمیتوانید خودروهای داخلی را پیشخرید کنید و باید منتظر بمانید، اما این انتظار ارزشش را خواهد داشت. چرا که هم هزینه کمتری پرداخت میکنید، هم خودروی صفرکیلومتر گیرتان میآید و هم فرصت خواهید داشت پول اضافه را تهیه کنید. بزرگترین امتیاز هم این است که خود کمپانیهای خودروساز داخلی، تسهیلاتی هم ارائه میکنند که شما را از پرداخت نقدی بیشتر معاف میکند. ضمن اینکه اگر این تسهیلات را هم نداشته باشید، میتوانید از وامهای خرید خودروهای بانکهای مختلف استفاده کنید؛ وامهایی هم تا سقف 15 یا 20 میلیون تومان وجود دارد و میتوانید از آنها استفاده کنید. البته گزینههایی چون لیزینگها و فروش اقساطی و... هم وجود دارند که همیشه با مشکلاتی روبهرو هستند.
هرچه زودتر هرچه بهتر
مهمترین نکته اینجاست که شما صاحب پراید هستید و یکی از بزرگترین مزیتهای پراید، به رغم همه گلایههایی که نسبت به آن وجود دارند، نقدپذیری راحت آن است. شما هر زمانی که اراده کنید، مشتریان دستبهنقد برای پراید، با هر سن و سال و قیمتی، وجود خواهند داشت. در حالی که خودروهای دیگر به این راحتی نقدپذیر نیستند. نکته مهمتر بعدی این که طی سالهای اخیر قیمت خودروها مدام در حال رشد هستند. با عرض تأسف و پیرو پیشبینیهای صورت گرفته مرکز پژوهشهای مجلس، باید عرض کنیم که دستکم سال 97 و 98 هم، وضعیت رشد اقتصادی ایران منفی و بدتر از سال 96 و بهخصوص 97 خواهد بود. پس قابل حدس است که قیمت خودرو، مخصوصا در بازار آزاد، باز هم رشد خواهد داشت؛ چرا که واردات خودرو محدود، تولیدات داخلی هم محدود ولی تقاضا برای خودروها نسبتا نامحدود است. پس دریافت تسهیلات و خرید خودرو در سال 97 قطعا به نفع شما خواهد بود. هرچند اگر این پیشبینیهای صورت گرفته وجود نداشت، حتما توصیه ما به شما، پسانداز و استفاده از این پسانداز بود. علاوه بر تسهیلات خرید خودرو در شرکتهای خودروساز و بانکهای دولتی و غیردولتی، موسسات اعتباری و بانکهای خصوصی، به پرداخت وامهای نسبتا مناسب هم اقدام میکنند که برای خرید خودرو گزینههای مناسبی هستند. بخشی از این موسسات حتی وامهای 4 درصد هم پرداخت میکنند که نیاز به سپردهگذاری سه، چهار ماهه دارد. نکته پایانی هم قدرت مذاکره در پایین آوردن قیمت خودرویی است که قصد خریدش را دارید. البته با توجه به وضعیت بازار خودرو، این قدرت چانهزنی نیز محدود شده است، اما به هر حال نباید مثل «تیری در تاریکی » را فراموش کنید.
قیمت رقبا چند به چند است؟
در سایتهای معتبر خودرو نیز، قیمتهای این خودروها به این شرح اعلام شده است، البته با کمی بالا و پایین به نسبت قیمتهای روز:
مدل |
مشخصات |
قیمت شرکتی |
قیمت آزاد |
پژو 206 |
تیپ 2 |
000/174/47 |
000/000/62 |
پژو 206 |
تیپ 5 |
000/526/54 |
000/000/74 |
پژو 206 |
صندوقدار SDV8 |
000/593/55 |
000/000/76 |
پژو 405 |
GLX |
000/829/42 |
000/000/58 |
پژو 405 |
GLX دوگانه سوز |
000/170/45 |
000/000/62 |
پژو 405 |
SLX |
000/638/45 |
000/000/63 |
پژو پارس |
سال کد 28229 |
000/000/53 |
000/700/72 |
پژو پارس |
سال کد 28232 |
000/757/52 |
000/300/72 |
پژو پارس |
سال ـ دوگانه سوز |
000/914/45 |
000/000/75 |
پژو پارس |
LX کد 28513 |
ــــــــ |
000/500/81 |
پژو پارس |
LX کد 28515 |
ــــــــ |
000/000/85 |
پژو پارس |
LX کد 28516 |
000/180/54 |
000/500/79 |
پژو پارس |
LX کد 28517 |
000/400/54 |
000/300/80 |
تیبا SX |
سفید |
000/425/39 |
000/400/42 |
تیبا SX |
تنوع رنگ |
ـــــــ |
000/400/42 |
تیبا |
دوگانه سوز سفید |
000/175/44 |
000/500/47 |
تیبا |
دوگانه سوز تنوع رنگ |
ـــــــ |
000/600/47 |
تیبا 2 هاچ بک |
سفید |
000/275/42 |
000/000/46 |
تیبا 2 هاچ بک |
تنوع رنگ |
ـــــــ |
000/000/46 |
تیبا 2 هاچ بک |
سفید رینگ آلومینیومی |
ـــــــ |
000/900/46 |
تیبا 2 هاچ بک |
تنوع رنگ رینگ آلومینیومی |
ـــــــ |
000/000/47 |
ساینا |
EX رینگ فولادی |
000/175/44 |
000/700/47 |
ساینا |
رینگ آلومینیومی |
ـــــــ |
000/500/48 |
ساینا |
اتوماتیک CVT |
000/155/63 |
000/000/62 |
عیسی محمدی
جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم