گفت‌و‌گو با دکتر سید حمیدرضا معزی، فوق‌تخصص ریه

امان از سرفه‌های سمج!

چرا سرفه می‌کنیم؟
کد خبر: ۱۱۸۹۳۵۵

سرفه یک علامت است نه یک بیماری و حالتی است که در زمینه یک بیماری ایجاد می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند ما عادت به سرفه داریم اما ما این حالت را نداریم بجز در موارد خاص، سرفه یک مکانیسم دفاعی بدن است برای این‌که ترشحات را از مجاری تنفسی بیرون کند.
در چه مواردی از سرفه باید مراجعه به پزشک داشته باشیم؟
افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند معمولا خوددرمانی و به صورت علامتی آن را درمان می‌کنند. سرماخوردگی با آبریزش بینی، بدن‌درد و سرفه چند روزه همراه است. اگر از این حد بیشتر شود لازم است مراجعه داشته باشیم.
در چه صورتی سرفه کردن باید جدی گرفته شود؟
افرادی که هنگام سرماخوردگی دچار تنگی نفس یا خلط خونی می‌شوند. سرماخوردگی‌ای که بیش از یک الی دو هفته طول بکشد و تب بالا دارد. زمانی که سرماخوردگی همراه کاهش وزن باشد یا این‌که فرد دچار درد قفسه سینه شده باشد.
برای کودکی که از ابتدای پاییز تا آخر زمستان به دنبال سرماخوردگی دچار سرفه شده است، چه تشخیصی مطرح است؟
این کودک زمینه یک بیماری حساسیتی دارد و سرماخوردگی آن را تحریک می‌کند. سرفه‌هایی که به دنبال سرماخوردگی است، یک یا دو هفته و در موارد نادر، سه هفته طول می‌کشد. اما سرفه بیش از سه هفته نیاز به مراجعه به پزشک و پیگیری دارد. در کودکان، نوعی آسم مطرح است که فقط سرفه ایجاد می‌کند. این سرفه شبانه در زمینه آسم است.
شدت علائم سرماخوردگی به چه چیزهایی بستگی دارد؟
علائم به نوع ویروس و واکنش فرد نسبت به عفونت بستگی دارد.
آیا مصرف عسل و آبلیمو برای فرد مبتلا به رینیت آلرژیک خوب است؟
آب گرم، شیر داغ، سوپ و آش، حالت احتقان در مجرای تنفسی ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. رینیت آلرژیک یک بیماری ایمونولوژی است.
علت سرفه‌های شبانه بعد از سرماخوردگی چیست؟
اگر مشکل فقط سرفه است، بهترین درمان، مصرف مایعات گرم و استراحت است.
مرحله بعد مصرف داروهای سبک است. بخور نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. ادویه‌جات، ترشی‌جات و سرخ‌کردنی نیز برای کودک سرماخورده خوب نیست. همچنین در حضور کودک سرماخورده سیگار و قلیان مصرف نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها