دولت حیدر العبادی سال گذشته روز یازدهم دسامبر -که مصادف با سالگرد پیروزی علیه گروه تروریستی داعش در این کشور بود- را برتن کرده و به‌عنوان یوم النصر و تعطیل رسمی اعلام کرد. این گروه تروریستی که بخش‌های مهمی از خاک عراق را به تصرف خود درآورده و حتی برای تصرف بغداد خیز برداشته شده بود با کمک‌های مستشاری ایران و بخصوص با تشکیل ارتش مردمی الحشدالشعبی به تنگنا افتاد و روز به روز مواضع خود را یکی پس از دیگری از دست داد.
کد خبر: ۱۱۸۹۳۳۲

به گزارش فارس، امروزه گرچه این گروه تروریستی هیچ شهری را در کنترل و سلطه خود ندارد اما این امر به معنای خاموشی و پایان داعش نیست بلکه هسته‌های خاموش این گروه تروریستی همچنان در حال انجام حملات تروریستی و تهدید امنیت عراق هستند. به گفته کارشناسان، هنوز این نگرانی وجود دارد که برخی کشورهای عربی و غربی با حمایت از بقایای داعش، از آن در راستای منافع خود بهره‌برداری کنند. این درحالی است که ابومهدی المهندس، از اعضای رهبری الحشد الشعبی می‌گوید اجازه تکرار فاجعه در عراق را نخواهیم داد.
به گزارش تسنیم، گروه تروریستی داعش سال 1393 (2014 میلادی) با اشغال و تثبیت مواضع خود در استان الرقه سوریه و بخش‌های وسیعی از استان دیرالزور، توانست کنترل نواحی مجاور مرزهای عراق را در اختیار خود بگیرد. این گروه تروریستی در بهار سال93 طی عملیاتی هماهنگ با برخی گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی ناگهان به تعدادی از استان‌های عراق حمله کرد و موفق به تصرف موصل، مرکز استان نینوا شد. آنها همچنین در ادامه استان‌های صلاح‌الدین، دیالی و الانبار را اشغال کردند و کار به جایی رسید که خود را به نزدیکی مرزهای بغداد رساندند.
تروریست‌های تکفیری در ادامه تا نزدیکی مرزهای ایران و تا آستانه ورود به شهرهای مذهبی ازجمله کربلا و نجف نیز پیشروی کردند. ابوبکر البغدادی در ادامه حضور داعش در موصل در این شهر برای نخستین بار اعلام خلافت کرد. ریشه‌های داعش به گروه توحید و جهاد به رهبری ابومصعب الزرقاوی شاخه سازمان القاعده در عراق برمی‌گشت که سال 2004 تاسیس شد.
تخمین دقیق منابع مالی داعش معلوم نیست اما گفته می‌شود بیشتر منابع مالی این گروه از سوی عربستان، قطر و ثروتمندان سلفی و تکفیری حوزه خلیج فارس تامین می‌شد. مقدار پول ارسال شده از طرف افراد ثروتمند خلیج فارس برای داعش حدود هشت میلیون دلار تخمین زده شده است. از آن گذشته داعش با تسلط بر منابع نفتی و فروش نفت به کشورهایی نظیر ترکیه موفق شده بود منابع مالی گسترده‌ای برای خود ایجاد کند.
پس از آن‌که داعش بخش‌های مهمی از عراق را تصرف و ارتش ساخت آمریکایی این کشور نیز در مقابل این گروه تروریستی پا به فرار گذاشت، مرجعیت عراق وارد عمل شد و با صدور فتوایی خواستار تشکیل یک ارتش مردمی شد. پس از اعلام فتوای جهاد آیت‌ا...‌سیستانی هزاران نفر از عراقی‌ها با ثبت‌نام در نیروهای موسوم به الحشد الشعبی‌، به حمایت از نیروهای مسلح عراق برخاستند. به این ترتیب، نیروی تازه‌ای برای مبارزه با داعش شکل گرفت. نیرویی که به پشتوانه فتوای جهاد کفایی از همبستگی مناسبی نیز برخوردار بود. فتوای آیت‌ا... سیستانی باعث شد حدود 40 گروه نظامی که بیشتر آنها متشکل از نیروهای مردمی بودند با یکدیگر متحد شوند. الحشدالشعبی با آزادسازی آمرلی، ضلوعیه، بلد و دیالی، نقش اصلی خود را ایفا کرد و به دنبال آن ارتش عراق نیز امید و اطمینان تازه‌ای به‌دست آورده بود و به مقابله با تروریست‌ها پرداخت. به دنبال این تحولات بود که تکریت، انبار، فلوجه و موصل از چنگال تروریست‌ها رهایی یافت و داعش از تمام خاک عراق بیرون رانده شد. روز گذشته یک‌بار دیگر مهدی المهندس از تلاش‌های ایران و حزب‌ا... برای مقابله با داعش در عراق قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها