بهترین موتورسیکلت‌های 2019

موتورسیکلت‌ها در بازار کشورمان برخلاف خودروها چندان دارای تنوع و گستردگی محصول نیستند. علتش را باید در قوانینی جست‌وجو کرد که از تردد سنگین‌وزن‌های آنها ممانعت می‌کند؛ با این حال سازندگان جهانی موتورسیکلت‌ها هر روز موتورهای جدیدی طراحی و همراه با خودروسازان نمونه‌های متفاوتی از این وسیله نقلیه پرهیجان و محبوب را آماده عرضه به بازار می‌کنند. تنوع و کاربری موتورسیکلت‌ها آنقدر فراگیر و گسترده است که اگر بخواهیم از نمونه‌های برتر آنها در فهرست بهترین‌های سال آینده نام ببریم از حوصله این نوشتار خارج است. به همین خاطر فقط به معرفی ده نمونه از مدل‌هایی می‌پردازیم که در گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها بیشترین امتیازها را به‌دست آورده و محبوب‌تر بوده‌اند. مدل‌هایی که محبوبیت‌شان آنقدر زیاد بوده است که سازندگانشان هرسال آنها را با شکل و شمایل و مشخصه‌های تازه‌تری وارد بازار می‌کنند و در نمایشگاه موتورسیکلت میلان (EICMA) خوش درخشیده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۴۰

کاوازاکی نینجا اچ2 اس‌ایکس اس‌ای+
Kawasaki Ninja H2 SX SE+

شرکت ژاپنی کاوازاکی بتازگی نمونه جدید خانواده اچ2 را به نمایش گذاشته است. شاید بتوان برجسته‌ترین نکته قابل اشاره آن را سیستم تعلیق الکترونیکی نام برد که به دلیل استفاده از حسگرهای بسیار پیشرفته در دوشاخ و کمک‌فنر عقب، دارای قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت الکترونیکی است.
موتورسوار می‌تواند چهار حالت مختلف رانندگی را در این نمونه انتخاب کند. حالت رانندگی اسپرت، جاده، باران و تنظیمات دستی و هر کدام از این موقعیت‌ها به تنهایی دارای ده مرحله تنظیمات جانبی است که باعث افزایش توانایی‌های موتورسیکلت می‌شود. سامانه رایانه‌ای برنامه‌ریزی شده در این نمونه می‌تواند بهترین تنظیمات را در اختیار سرنشینان قرار دهد. قابلیت سازگاری و اتصال به تلفن همراه هوشمند از جمله امکاناتی است که این محصول از آن بهره می‌برد. در این قابلیت موتورسوار می‌تواند تنظیمات موتورسیکلت را که شامل سبک رانندگی، تنظیمات سیستم تعلیق و ... است از طریق گوشی تلفن همراه خود مشخص و کنترل کند. از مشخصات بارز دیگر این موتور می‌توان به دوام بسیار بالای رنگ بدنه آن اشاره کرد. این رنگ جدید لایه پوششی جدیدی برای ترمیم خودکار خط و خش‌های سطحی دارد.

2020 هارلی دیویدسون لایووایر
2020 Harley-Davidson LiveWire
نمونه اولیه این موتورسیکلت برقی با نام لایووایر پنج سال پیش به بازار عرضه شد. در نمایشگاه امسال میلان آخرین نسل از آن نیز برای جشن سالگرد 115 سالگی این شرکت موتورسیکلت‌ساز معرفی شد. هارلی دیویدسون که در همه این سال‌ها قدرت، محدوده تردد، وزن کم و در نهایت قیمت تمام‌شده محصولاتش را به طرز اسرارآمیزی، خوشایند مصرف‌کنندگان ارائه کرده است، به نظر می‌رسد این بار نیز دست خالی به میدان نیامده است. محصول جدید قابلیت شارژپذیری بسیار بالاتری دارد و آن‌گونه که ادعا شده از سطح یک به سطح دو ارتقا پیدا کرده است. آخرین نسل از سیستم تعلیق شووا (Showa)، ترمز 300 میلی‌متری بریمب (Bremb)، ترمز ای‌بی‌اس در چرخ جلو و سیستم کنترل کشش تی‌اف‌تی از جمله امکاناتی است که باعث می‌شود لایووایر در نگاه هر بیننده و علاقه‌مندی بدرخشد.

2019 هوندا سی‌بی650 آر
2019 Honda CB650R
این محصول جایگزین نمونه قبلی سی.‌بی.‌اف650 (CBF650) شده است و همچنان از نسل قبلی خود هوشیاری و ذکاوت را به ارث برده است. وزن و جثه آن کمی کوچک‌تر شده و همچنان از یک موتور چهار سیلندر خطی بهره می‌برد. در طراحی عمومی آن تلاش شده یک موتورسیکلت خیابانی باشد. اما بیشتر شبیه یک موتورسیکلت کراس است که با مهارت طراحان کمی بزرگ‌تر از سایر رقبا به چشم می‌آید. همچنین به علت استفاده از موتور چهار سیلندر وزنی به مراتب بیشتر از سایر کراس‌ها دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های این نمونه استفاده از اگزوز گران‌قیمت و حرفه‌ای جی.‌پی است.

2019 دوکاتی پانیگال وی4 آر
2019 Ducati Panigale V4 R

این محصول که جایگزین نمونه قدیمی و نمادین 1299 دوکاتی شده قرار است پرچم‌دار جدید این شرکت باشد. پانیگال وی4 که در سه نسخه به خریداران عرضه می‌شود به یک موتور چهار سیلندر مجهز است که 1103 سی‌سی حجم دارد و در نسخه ابتدایی 214 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین سیلندرهای آن به صورت 40 درجه طراحی شده‌اند. محصولات دوکاتی اولین‌بار از این فناوری بهره می‌برند. از تجهیزات استاندارد این نمونه می‌توان به پاورلانچ دوکاتی، کوئیک‌شیفت، چراغ‌های ال‌ای‌دی جلو با قابلیت روشنایی در روز، دامپر فرمان، انتخاب کنترل سریع و خاموشی خودکار راهنما هنگام گردش به اطراف اشاره کرد.

2019 کی‌تی‌ام 790 ادونچر اند ادونچر آر
2019 KTM 790 Adventure and Adventure R
این محصول که با ظاهری ماجراجویانه علاقه‌مندان آفرود را به‌آسانی به سمت خود جذب می‌کند، موتور دو سیلندر موازی با ظرفیت 799 سی‌سی دارد. با ظرفیت مخزن سوخت این موتور می‌توان 400 کیلومتر مسافت را طی کرد. سامانه تعلیق آن به صورت دستی تنظیم می‌شود و همچنین به سیستم ترمز ای‌بی‌اس و ای‌بی‌اس آفرود مجهز است. همچنین سیستم کنترل کششی حساس به لنز می‌تواند میزان چسبندگی این موتورسیکلت را روی سطح جاده و سنگ‌های کوهستانی بخوبی تنظیم کند. نمونه‌های قدیمی‌تر این محصول توانسته بود میان رقبای این رده رقابت کند و همین مساله سبب شده است طراحان به فکر گسترش و توسعه این نمونه جذاب بیفتند و آن را به بهترین شکل ممکن به علاقه‌مندان ارائه کنند.

هسکوارنا سوارتپیلن 701
Husqvarna Svartpilen 701
شرکت هسکوارنا که سال گذشته از نمونه 701ویتپلین (Vitpilen701) رونمایی کرد، امسال نیز با همکاری شرکت کی‌تی‌ام اتریشی و باجاج هندوستان، به خلق پدیده‌ای خارق‌العاده دست زده است و نمونه جدید سوارتپیلن701 را در معرض دید عموم قرار داده است. نمونه قبل که سال گذشته وارد بازار شد 125 سی‌سی بود اما نمونه جدید 400 سی‌سی حجم موتور دارد. ظاهر عجیب و غریب این موتورسیکلت که تا حدی کلاسیک به نظر می‌رسد در نگاه اول، تاریخ صنعت موتورسیکلت‌سازی را در ذهن بیننده یادآوری می‌کند. موتور تک‌سیلندر این نمونه دارای حداکثر قدرت 73 اسب بخار است و به اعتراف بسیاری از منتقدان طراحی فوق مدرنی دارد.

ایندین اف‌تی‌آر 1200
1200 Indian FTR
بسیاری از علاقه‌مندان به این رده موتورسیکلت منتظر وعده شرکت ایندین بودند که گفته بود تصمیم دارد نمونه اف‌تی‌آر 750 (FTR750) را برای مصارف شهری به تولید برساند تا این‌که بالاخره با رونمایی از نسخه خیابانی آن انتظارها به سر رسید. اف‌.تی.‌آر1200 به موتور دوسیلندر آب‌خنک خورجینی با دو میل‌بادامک و چهارسوپاپ در هر سیلندر مجهز است و می‌تواند 120 اسب بخار، قدرت تولید کند. در نمونه جدید وزن موتورسیکلت به طرز عجیبی پایین آمده و چیزی حدود

250 کیلوگرم وزن نهایی آن اعلام شده است. علت این کاهش وزن استفاده از شاسی فولادی و سه‌بعدی با محور عقب از جنس آلومینیوم بوده است. سیستم تعلیق به کار گرفته شده در این نمونه نیز متفاوت است. این مورد در نمونه معمولی قابلیت تنظیم ندارد، اما در نمونه اس (S) می‌توان آن را با دامنه حرکتی 150 میلی‌متر تنظیم کرد.

ب‌ام‌و اس1000آرآر
BMW S1000RR
یکی از نمونه‌هایی که اخیرا خوش درخشید و نمی‌توان نامی از آن نیاورد، محصول ساخت شرکت خوشنام ب‌ام‌و است که در واقع نمونه بازطراحی شده مدل‌های قدیمی‌تر است. این نمونه به تنهایی خود را رقیب تولیدکنندگان ایتالیایی و ژاپنی می‌داند. ب‌ام‌و اس1000آرآر، از قدرت موتور 205 اسب بخاری بهره می‌برد که در دل آن 84 پوند گشتاور پنهان شده است. این سلاح مرگبار که در گذشته شاهد زورآزمایی‌هایش با خودروهای معروفی همچون مک‌لارن نیز بوده‌ایم، اکنون با وزنی سبک‌تر و باریک‌تر به میدان مبارزه وارد شده و با استفاده از سیستم تعلیق نیمه‌فعالی که در نسخه‌های معمولی آن قرار داده شده است همچنان چشم علاقه‌مندان به موتورسیکلت را می‌نوازد.

2019 کی‌تی‌ام 690 اس‌ام‌سی آر
2019 KTM 690 SMC R

این موتورسیکلت که از نظر فنی هم‌نسل نمونه 690 اس‌ام‌سی آر محسوب می‌شود با نام تجاری ایندرو آر690 (Enduro R690) معروف است و به یک موتور جدید ال‌سی4 (LC4) تک سیلندر 690 سی‌سی نیز مجهز شده است. همچنین شاسی این موتورسیکلت نیز به روزرسانی شده و همراه با دنیایی از تجهیزات کمکی به علاقه‌مندانش ارائه می‌شود. برای این موتور دو حالت رانندگی در نظر گرفته شده است. حالت اول، رانندگی خیابانی است که از قدرت موتور و سیستم کنترل کشش برای حفظ هرچه بیشتر لاستیک‌ها روی جاده بیشترین بهره را می‌برد. حالت دوم نیز رانندگی آفرود است و در این حالت سیستم کنترل کشش به چرخ‌ها اجازه می‌دهد با قدرت از روی سطح زمین بلند شوند. سیستم ترمز ای‌بی‌اس که راکب می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند و سیستم کوئیک شیفتر پلاس که به راکت اجازه تعویض دنده بدون استفاده از کلاچ را می‌دهد از جمله امکانات قابل اشاره در این موتورسیکلت به‌شمار می‌رود. همچنین وسایلی از جمله انواع کیف تلفن همراه، کیف بغل موتور و انواع کاور از جمله تجهیزات جانبی‌ای است که شرکت کی‌تی‌ام به خریداران این محصول عرضه می‌کند.

2019 یاماها نیکن جی‌تی
2019 Yamaha Niken GT
یاماها نیکن جی.‌تی که به‌دلیل ظاهر عجیب و سه‌چرخ خود توجه بسیاری را به خود جلب

کرده است، همچنان ادامه‌دهنده نسل قبلی خود بوده و سیستم تعلیق، شاسی، موتور و تجهیزات الکترونیکی خود را بدون کم و کاست از نیکن گرفته است. طراحی ویژه آن به گونه‌ای است که نه تنها برای موتورسواران حرفه‌ای بلکه برای تازه‌کارها نیز کاربرد فراوان دارد. اما در مجموع می‌توان این استنباط را داشت که یاماها محصول منحصربه فرد خود را صرفا برای ماجراجوها طراحی کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های نیکن جی‌.تی با نمونه قبلی خود، استفاده از گرم‌کن‌های فرمان است. طبق گفته مسؤولان یاماها این نمونه به صورت محدود تولید خواهد شد و علاقه‌مندان برای خرید فقط آن را می‌توانند به‌صورت آنلاین سفارش دهند.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جام‌جم

منبع:‌ Cycle World

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها