اروپایی ها درحالی موج تازه ادعاهای ضد ایرانی را به راه‌انداخته‌اند که همچنان خبری از عملی شدن وعده اس.پی.وی نیست

سازوکار سرکاری

اروپایی‌ها پس از چند بار بدقولی درباره راه‌اندازی ساز و کار مالی ویژه برای تجارت با ایران(اس‌پی‌وی)، دیروز در بروکسل جمع شدند تا جمع‌بندی‌های نهایی را در این زمینه انجام دهند. با این‌حال اخبار منتشر شده حکایت از برخی اختلافات میان کشورهای اروپایی تا آخرین لحظات داشت و البته برخی اظهار نظرها درباره اس‌پی‌وی نیز همچنان ناامیدکننده بود. به گزارش فارس، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان دیروز گفت: کانال ویژه مبادله مالی با ایران در ابتدا مبادلات کالاهای انسانی را پوشش خواهد داد. وی همچنین در نشست خبری مشترک با موگرینی و وزیران خارجه فرانسه، انگلیس، لهستان و بلژیک گفت: رایزنی‌های ما در مورد اجرای این سازوکار ادامه دارد. این سازوکار هنوز ثبت نشده است اما به ثبت خواهد رسید و ما به اجرای آن نزدیک هستیم. به گزارش میزان، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد اجرای ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا از چند ماه آینده آغاز می‌شود. در میان این اخبار ناامیدکننده،‌اروپایی‌ها موج جدیدی از ادعاهای ضدایرانی را به راه ‌انداخته‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۸۵۷۳

همزمان با آخرین رایزنی‌های اروپا درباره ساز‌و‌کار ویژه مالی برای تجارت با ایران که با تاخیر بسیار همراه بوده موج جدیدی از ادعاهای ضدایرانی از سوی مقامات اروپا به راه افتاده است.
در همین راستا چند روز پس از آن‌که وزیر خارجه فرانسه، جمهوری اسلامی ایران را در صورت کوتاه نیامدن از فعالیت‌های موشکی تهدید به تحریم‌های سخت کرد، دیروز آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا مدعی شد که احتمال می‌رود همزمان با تیره‌شدن روابط ایران با کشورهای غربی، تهران فعالیت‌های خود برای جاسوسی سایبری را تشدید کند. به گزارش دویچه وله، این نهاد در گزارشی مدعی شده، تحریم‌های جدید علیه ایران احتمالا موجب خواهد شد تا این کشور «فعالیت‌های تهدیدآمیز سایبری خود را برای پیگیری اهداف ژئوپلتیکی و استراتژیکی در سطح منطقه‌ای» افزایش دهد.
علاوه بر اینها دیروز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با حمایت از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه با ادعای مقابله با نفوذ ایران در این کشور گفت: ایران سیاست‌هایی دارد که اسرائیل را تهدید می‌کند به همین دلیل است که ما به‌عنوان مثال در تلاشیم تا اطمینان یابیم که هیچ نیروی ایرانی نمی‌تواند به بلندی‌های جولان نزدیک شود.
بهانه‌های عجیب اروپا
در همین حال اگرچه دیروز اروپایی‌ها درباره ساز و کار مالی و بیانیه نهایی درباره ایران به جمع‌بندی نرسید‌ند اما اخبار غیررسمی منتشر شده حکایت از ابراز نگرانی اروپا نسبت به برنامه موشکی ایران دارد.
به گزارش تسنیم، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل طی مطلبی در توییتر با اشاره به برخی اختلافات میان اروپایی‌ها که باعث تاخیر در نهایی شدن ساز و کار مالی اروپا شده است، نوشت: «جالب‌ترین نکته درباره بیانیه اتحادیه اروپا درخصوص ایران نه واژه‌پردازی‌های آن بر سر SPV است و نه جدال‌های کم‌اهمیت بر سر مذاکرات گروه چهار کشور (فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا)؛ بلکه لحن آن درباره برنامه موشکی ایران جالب‌ترین خواهد بود. طبق اطلاع من، این بیانیه خواهد گفت اتحادیه اروپا درباره اقدامات موشکی ایران نگرانی‌های جدی دارد.»
لارنس نورمن همچنین از اختلاف داخلی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسیر تصویب بیانیه آغاز به کار ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) گزارش داد و صدور بیانیه اتحادیه اروپا را منوط به رفع این اختلاف داخلی دانست.
وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به نظر می‌آید به دلیل اختلاف نظر در مورد بیان نام چهار کشور اروپایی و درگیری میان ایتالیا و اسپانیا، شاید آنها نتوانند به جمع‌بندی درباره روابط اتحادیه اروپا با ایران و نیز تایید بیانیه مربوط به ساز و کار ویژه مالی با ایران دست یابند.
خبرنگار وال استریت ژورنال می‌گوید اسپانیا با ذکر کلمه E4 در بیانیه اروپا مخالف است. زیرا اسپانیا در آن مجمع حضور ندارد. اما ایتالیا که عضو مجمع E4 است، موافق است. مجمع EU/E4 نشست مذاکراتی است که چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا با بررسی موضوع سیاست‌های منطقه‌ای ایران به‌ویژه در یمن برگزار می‌کنند.
خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل درباره تفاوت بیانیه مربوط به ساز و کار ویژه مالی ایران از سوی اتحادیه اروپا و نیز جمع‌بندی اتحادیه اروپا در مورد روابط با ایران نوشت: ساز و کار ویژه مالی با ایران، طرح فرانسه، انگلیس و آلمان است که از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بوده و فی‌نفسه متعلق به اتحادیه اروپا نیست. جمع بندی اتحادیه اروپا مقوله‌ای کاملا جداست و فقط به‌دلیل آن‌که تا زمان راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی از انتشار آن خودداری شده بود، به این موضوع مرتبط شده است.
پیش از این بلومبرگ در این زمینه اعلام کرده بود بر اساس پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا، این اتحادیه از ابتکار عمل انگلیس، فرانسه و آلمان استقبال کرده و آن را تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم‌تر از همه زندگی مردم ایران می‌داند.
بلومبرگ در این زمینه گزارش داده بود: سه دیپلماتی که درباره زمان اجرای این سازوکار اظهارنظر کردند، خواستند نامشان فاش نشود، یکی از آنها با احتیاط گفت در حالی که روز 28 ژانویه (8 بهمن) برای آغاز رسمی آن اعلام شده، ممکن است ناتمام ماندن برخی موضوعات باعث تاخیر کوتاهی در آن شود. این دیپلمات افزود اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند سازوکار مالی ویژه تا اواخر ماه (ژانویه) نهایی شود. طبق گزارش ها، سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد و انگلیس نیز از سهامداران آن خواهد بود.
هشدار کاخ سفید به اروپا
در همین حال دیروز کاخ سفید به اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت راه‌اندازی یک کانال مالی با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی هدف مجازات و اقدامات تنبیهی سخت قرار خواهند گرفت.
به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات کاخ سفید می‌گویند دولت دونالد ترامپ از نزدیک تلاش‌های اروپا را برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران دنبال می‌کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که واشنگتن به‌طور کامل تحریم‌هایش را اعمال خواهد کرد و افراد و نهادهایی که موجب تضعیف تحریم‌ها شوند را هدف اقدامات تنبیهی قرار خواهد داد. سناتور تام کاتن هم در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار کرد: مساله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا است. امیدوارم که متحدان اروپایی‌مان عاقلانه تصمیم بگیرند. سناتور مارکو روبیو نیز در این باره گفت: ما باید با تلاش‌ها برای ایجاد کانال‌های مالی خارجی که به ایران اجازه می‌دهد از کمپین فشار حداکثری آمریکا پرهیز کند مقابله کنیم، به‌ویژه این‌که در تحریم‌های آمریکا استثنائاتی برای کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است.

ادعاهای موشکی اروپا، بازی و وقت‌کشی است

اسماعیل کوثری

جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...

براساس پیش‌بینی‌ها به‌خصوص پیش‌بینی چند ماه قبل رهبر انقلاب، نمی‌توان به اروپا اعتماد کرد چرا که اروپاییان به‌خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان دنباله‌روی آمریکا هستند و بدون اجازه این کشور هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.
بنابراین حتی اگر اروپاییان در ظاهر نیز مخالفت‌هایی با آمریکا داشته باشند در اصول مشترک هستند، به همین دلیل خروج آمریکا از برجام یک بازی و طراحی بین آمریکا و اروپا در مقابل ایران بود. طی این مدت نیز هرگونه رفتار اروپا در برابر ایران را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. لذا این‌گونه نیست که برخی تصور می‌کنند باید صبر کنیم تا اروپا برای ایران امتیازی قائل شود. آنها به هیچ‌وجه کوچک‌ترین امتیازی به‌واسطه برجام به ما نخواهند داد. پس در نهایت نباید وقت خود را تلف کنیم. حتی در صورتی که اس‌پی‌وی هم راه‌اندازی شود در حد بسیار ضعیف خواهد بود و نباید تصور کنیم تمام مشکلات پولی ما با اروپا و دیگران حل خواهد شد.
بنابراین باید هر چه سریع‌تر تصمیم بگیریم تا اروپاییان متوجه شوند در مسیر خود قاطع هستیم و باید در ارتباط با مسائل اقتصادی به اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توانمندی‌های داخلی و مردم توجه کنیم.
در مورد برنامه‌های موشکی همه اعم از دولت، مجلس و مردم متفق‌القول هستند که داشتن موشک از جمله حقوق ایران است؛ چرا که همه کشورها از این توانمندی برخوردار هستند، بنابراین ادعاهای موشکی، بازی و وقت‌کشی است تا در نهایت جلوی پیشرفت کشورمان گرفته شده تا به این ترتیب ناامید شویم و قادر به ادامه مسیر نباشیم. بنابراین تاکید می‌کنم به هیچ وجه بحث موشکی قابل بحث با اروپا و هیچ کشوری نیست چرا که با وجود دشمنان نیازمند چنین حقی هستیم. بنابراین مطرح شدن موضوعات موشکی از سوی اروپا پذیرفتنی نیست و جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در این موضوع را نمی‌دهد.

باید بعضی چیزها را برای اروپا روشن کرد

عباسعلی منصوری‌آرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی
مجلس نهم

موضوعات موشکی کاملا داخلی بوده و هیچ گونه اجازه‌ای به دیگر کشورها برای مداخله در موضوع موشکی که جزو خطوط قرمز کشورمان محسوب می‌شود نمی‌دهیم زیرا برنامه‌های موشکی ما براساس چارچوب قانونی است.
مطرح شدن ادعاهایی علیه برنامه‌های موشکی از سوی اروپا خلاف است بنابراین باید تمام دست‌اندرکاران سیاست خارجی کشورمان که در گفت‌وگوها حضور دارند این موضوع را برای طرف‌های مقابل کاملا روشن و تبیین کنند که دکترین ما بازدارندگی است. به این معنا که با استفاده از سلاح‌های متعارف هر گونه تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنیم و در ضمن حق هر کشوری است که از خود دفاع و تهدیدات را رصد کند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل هرگونه رفتار مغرضانه اروپا در مورد برنامه‌های موشکی مواضعی متناسب با آن اتخاذ
کند.
هر کشوری برای خود دکترین و استراتژی دارد، استراتژی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون که 40 سال از آن می‌گذرد مبتنی بر دکترین بازدارندگی است که نشات گرفته از شعار نه شرقی و نه‌غربی بلکه تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی برای حفظ کشور است. بر مبنای این دکترین سعی کرده‌ایم شرایط منطقه را درک و تهدیدات را رصد کنیم و براساس آن تهدیدات سلاح‌هایی متناسب طراحی کرده و بسازیم.
از جمله موضوعاتی که در دکترین بازدارندگی نقش مهمی ایفا می‌کند موشک‌ها هستند که به عنوان یکی از سلاح‌های محوری ما برای صیانت و حفظ مرزهایمان محسوب می‌شود. بدیهی است موشک‌ها در چارچوب استراتژی دفاعی ساخته می‌شوند و در صورت لزوم مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها