معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که روزانه حدود ۳۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند، گفت: اگر درمان سکته حاد مغزی در سه ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی بهبود کامل خواهند یافت.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۲۴

به گزارش جام‌جم، قاسم جان‌بابایی افزود: ۱۵ درصد سکته‌ها به مرگ منجر می‌شود و ۳۰ درصد از افرادی که سکته می‌کنند زیر ۵۰ سال سن دارند.
وی با بیان این‌که ۷۵ بیمارستان با اجرای طرح مدیریت درمان سکته به بیماران خدمت رسانی می‌کنند، عنوان کرد: تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵ بیمارستان در این طرح مشارکت می‌کردند و از ابتدای سال نیز ۲۰ بیمارستان دانشگاهی دیگر به این طرح پیوسته‌اند.
وی درباره شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شود، بیان کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به‌ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی (کاروتید) از جمله عواملی است که سبب‌ سکته‌های مغزی می‌شوند.
جان بابایی ادامه داد: فلج عمومی بدن از علائم بروز سکته مغزی است، اما مهم‌ترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن و درد و سوزش در یک طرف بدن است. سکته مغزی معمولا با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است.
وی افزایش سن را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی برشمرد و تصریح کرد: بالا رفتن سن خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالارفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار و چاقی می‌شود. همچنین کم تحرکی، مصرف بی رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی نیز عاملی برای حرکت به سمت سکته‌ مغزی ایرانیان محسوب می‌شود.
جان بابایی عنوان کرد: بخش خدمات درمانی بیماران سکته حاد مغزی جزو طرح‌های تحول سلامت نظام است و در آن برخلاف گذشته، خدمات درمانی حاد و بازتوانی تجمیع شده و خدماتی مانند تصویربرداری دقیق از مغز و شناسایی نقاط آسیب دیده آن، طراحی اولیه برای بازتوانی ذهنی، هوشی و حرکتی بیمار، تزریق داروهای حل‌کننده لخته‌های خونی مغز، انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر مبنای نقشه‌برداری دقیق مغزی، محاسبه میزان آسیب وارد شده به مغز و اقدامات درمانی حاد متناسب با سن، جنسیت و نیاز بیمار ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها