نگاهی آماری به نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال

پایان142 روز هیجان ناب

نیم فصل اول لیگ برتر در دوره هجدهم با حضور سه تیم 31 امتیازی در صدر جدول به پایان رسید. سپاهان (تفاضل گل 16+) و پدیده و پرسپولیس (هر دو با تفاضل گل (11+) در صدر جدول حضور دارند و تراکتورسازی با 26 امتیاز و استقلال تهران با 25 امتیاز در رده‌های بعدی هستند. همین وضعیت خاص جدول و نزدیکی امتیاز مدعیان، این نوید را می‌دهد که نیم‌فصل دوم جذاب و داغی پیش‌رو خواهیم داشت. نیم‌فصلی که همه تیمها با تمام سرعت برای رسیدن به اهدافشان پیش می‌روند. گرچه پنج تیم مدعی چهره خود را نشان داده‌اند؛ اما نباید از سرعت‌گیرهای متعدد بگذریم. تیم‌هایی که شاید ادعایی برای قهرمانی نداشته باشند؛ اما در حرکت مدعیان خلل ایجاد کنند.آنچه پیش‌روی شماست، نگاهی آماری به رقابت 16 تیم جدول لیگ برتر در نیم فصل اول فصل هجدهم و تلاش آنها در طول 142 روز پرهیجان است. روزهایی که البته با نیم‌فصل دوم قابل مقایسه نیستند چون هیجان بازی‌ها در نیمه دوم این فصل چند برابر می‌شود. در پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر و در حالی که حاشیه‌های متعدد اشتباهات داوری، همه چیز را تحت تاثیر قرار داده بود، امید اهالی فوتبال به این است که اشتباهات داوری، قهرمان این فصل را مشخص نکند. هم دیروز اشتباهاتی در داوری وجود داشت و هم در همه بازی‌های حساس این فصل. امیدواریم این اشتباهات در نیم فصل دوم به کمترین حد ممکن برسد تا تردیدی در لیاقت قهرمان نداشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۸۸۰۶۹

رحمتی؛ بهترین شماره یک
در روزهای پایانی حضور ناموفق علیرضا منصوریان در استقلال، مهدی رحمتی به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شده بود. این وضعیت حتی در روزهای حضور وینفرد شفر هم ادامه داشت و کار به جایی رسید که رحمتی بر سر دوراهی «ترک تیم و ادامه این روند» ماند. روزهای نیمکت‌نشینی رحمتی البته چندان بی‌دلیل نبود. سیدحسین حسینی توانست در روزهای حضورش در چارچوب دروازه استقلال، رکورد کلین‌شیت‌های متوالی لیگ برتر و بعد از آن کلین‌شیت‌های فوتبال ایران را از آن خود کند. رحمتی اما ماند و جنگید تا آن‌که این فصل دوباره شماره یک را بر تن کرد. او در 9 بازی این فصل کلین‌شیت کرد و در چهار بازی دیگر چهار گل دریافت کرد. دو گل دیگر استقلال هم در زمان حضور سیدحسین حسینی ثبت شد. رحمتی با 9 کلین‌شیت بهترین دروازه‌بان نیم‌فصل اول بود.
بعد از او، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک پرسپولیس دیده می‌شود که در هفت بازی کلین‌شیت کرد. یوسف بهزادی دروازه‌بان پدیده هم در کنار علیرضا بیرانوند دیده می‌شود که او هم در هفت مسابقه گلی دریافت نکرد.

کی‌روش؛ زهردارتر از بقیه
لیگ برتر فوتبال ایران فقط 3 مهاجم خارجی به خود دیده که عنوان آقای گلی را به‌دست آورده‌اند؛ اولی دنیل اولروم نیجریه‌ای (لیگ هفتم)، دومی عماد محمد رضا از عراق (لیگ دهم) و سومی هم ادینیو از برزیل (لیگ پانزدهم). حالا چهارمین آقای گل خارجی در راه است. کی‌روش استنلی سوارز فراز. این برزیلی در نیم فصل اول با زدن 9 گل، در صدر جدول آقای گل‌ها ایستاده است. او فصل گذشته با پیراهن ذوب‌آهن نیز همین 9 گل را زد، منتها در تمام فصل. کی روش البته در هفته‌های پایانی نیم‌فصل زیاد خوش شانس نبود. او بازی حساس با پدیده را به‌دلیل 4 کارته بودن از دست داد و بعد هم در مقابل پرسپولیس اخراج شد تا بازی با استقلال خوزستان در هفته پانزدهم را هم از دست بدهد. در جدول آقای گل‌ها، علی علیپور 7 گله نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده کی‌روش استنلی به‌شمار می‌رود.

بهترین مربی: یحیی گل‌محمدی
از روزهای حضورش روی نیمکت تربیت یزد، خاطرات مبهمی در ذهن فوتبالدوستان باقی مانده است. دو دوره حضور در صبا، نیمکت نساجی و روزهای تلخ مربیگری در پرسپولیس گذشت تا او سرمربی نفت شد. نفت تهران همان نقطه‌ای بود که او برای پرواز به آن نیاز داشت. دوره درخشان در ذوب‌آهن همراه با دو دوره نسبتا ناموفق در کرج (اکسین در لیگ یک) و تبریز (تراکتورسازی در لیگ برتر) همراه شد تا او دوباره به فکر سکوی پرتاب دیگری باشد. پدیده با وجود بحران‌های فراوان و نداشتن منابع مالی یک فرصت طلایی برای گل‌محمدی ساخت تا چشم باز کنیم و او را دوباره ببینیم. یک مربی جوان که می‌تواند آینده خوبی برای فوتبال ما بسازد. آدم‌هایی مثل او، جواد نکونام و محمد تقوی، مربیان موفقی هستند. دنیادیده، علمی و بی‌حاشیه؛ اما تعدادشان کم است. پدیده این فصل، بدون آن‌که مانند برخی تیم‌های صنعتی، خرج ده‌ها میلیاردی داشته باشد و بدون آن‌که مانند برخی مربیان داخلی، قرارداد چهار میلیاردی بسته باشد، تیمی قابل احترام ساخت و هفته‌های بسیاری در صدر جدول بود. یحیی بی‌تردید بهترین مربی نیم‌فصل اول ما بود.

آقای پاس گل؛ امید عالیشاه
پرسپولیس در نیم فصل اول گل‌های زیادی نزد. آنها فقط 17 گل زدند تا میانگین ضعیف 1.1 گل در هر بازی برای فاز هجومی این تیم ثبت شود. ضعیف‌ترین میانگین در بین 5 تیم بالای جدول همین است. منتها آمارها وقتی جالب می‌شود که بدانیم 35 درصد گل‌های پرسپولیس با پاس‌های امید عالیشاه به دست آمده است. امید با 6 پاس گل، بهترین پاسور نیم فصل اول لقب گرفت تا پرسپولیسی‌ها جای خالی محسن مسلمان را که فصل گذشته آقای پاس گل لیگ برتر شده بود، احساس نکنند. امید درست در هفته پایانی و با پاس گل ششمش در بازی با پارس جنوبی، از محمد قاسمی‌نژاد و محمد کریمی که در پدیده و سپاهان، 5 پاس گل داده بودند پیشی گرفت.

لیگ بازی‌های یک هیچ!
پرتکرارترین نتیجه دور رفت رقابت‌های این فصل لیگ برتر حکایت از کم گل بودن بازی‌های لیگ هجدهم دارد. در 120 بازی نیم‌فصل اول لیگ هجدهم، دقیقا 240 بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت تا میانگین به دست آمده برای تعداد گل در هر بازی، عدد رند 2 باشد. این یعنی هجدهمین دوره لیگ برتر تا اینجای کار، لیگی کم گل بوده است. در چنین شرایطی عجیب نیست اگر پرتکرارترین نتیجه نیم‌فصل اول، نتیجه یک بر صفر باشد. 26 بازی از مجموع بازی‌های دور رفت با نتیجه یک بر صفر به پایان رسید که بیش از 21 درصد بازی‌هاست.

یحیی تایم
در یک مقطع که سر الکس فرگوسن، سرمربی منچستریونایتد بود، شیاطین سرخ نتایج بازی‌های زیادی را با گلزنی در وقت‌های اضافی تغییر دادند. واژه «فرگی تایم» هم از همان زمان سر زبان‌ها افتاد. این لقب را در نیم‌فصل اول لیگ برتر باید به نام یحیی گل محمدی زد و آن را «یحیی تایم» نامید. تیم پدیده در نیم فصل اول.
آنها در هفته دوم استقلال خوزستان را با گل دقیقه 94 یونس شاکری شکست دادند. هفته سوم صنعت نفت را با گل دقیقه 92 امین قاسمی‌نژاد از پیش رو برداشتند و در بازی با نساجی هم گل سوم را همین امین قاسمی‌نژاد در دقیقه 93 زد. به این سه گل باید گل‌های دقیقه 82 امین قاسمی نژاد، دقیقه 82 محمد قاسمی‌نژاد، دقیقه 83یونس شاکری و دقیقه 85 امین قاسمی نژاد را هم اضافه کرد که در بازی مقابل تیم‌های نفت مسجد سلیمان، سایپا، ذوب‌آهن و پیکان به ثمر رسید و چهار برد 3 امتیازی برای پدیده به همرا ه داشت. فوتبال اگر 80 دقیقه بود، تیم یحیی گل محمدی به جای 9 برد، فقط در سه بازی پیروز می‌شد!

گلزن‌ترین مدافعان
در روزهایی که مهاجمان تیم‌های لیگ برتری به دنبال گلزنی برای تیم‌های خود هستند تا در جدول آقای گل قرار بگیرند، برخی از مدافعان در نیم فصل اول لیگ برتر در نقش مهاجمان تیم خود ظاهر شدند. جورج وولسیانی، دفاع وسط نساجی مازندران و وریا غفوری، دفاع راست استقلال در این زمینه در نیم فصل اول رکورددار هستند و هر دوی این بازیکنان برای تیم‌های خود سه‌گل به ثمر رسانده‌اند. در حالی که وریا غفوری این تعداد گل را در 12 بازی برای استقلال به ثمر رسانده است، مدافع گرجستانی نساجی در ده بار حضورش در زمین توانسته سه گل برای تیم جواد نکونام بزند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها