سلامت اسپرم نقش مهمی در سلامت بارداری دارد

ردپای مردان در سقط‌ جنین

تشکیل هر نطفه‌ای به وجود یک مرد و زن نیاز دارد و هرکدام در ویژگی‌های ژنتیک جنینی که شکل می‌گیرد مؤثرند. اما بسیاری بر این باورند که بعد از این مرحله، همه چیز بر عهده زن است و تنها اوست که باید بار مراقبت از جنین را به دوش بکشد و در موارد سقط‌جنین، مادر مقصر اصلی شناخته می‌شود غافل از این‌که تحقیقات جدید توانسته ردپایی از مردان را در سقط‌‌جنین یا بارداری‌های ناموفق پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۸۷۷۹۴

این یافته‌ها بر این نکته تأکید دارند که حمل جنین تنها امری زنانه نیست و تنها نباید این مسؤولیت را به گردن مادران باردار انداخت. در واقع، 60 درصد موارد سقط‌جنین به دلیل مشکلات ژنتیک رخ می‌دهد که اسپرم عامل ایجاد آنهاست. محققان با مطالعه روی کیفیت اسپرم 50 مردی که همسران آنها سه بار یا بیشتر سابقه سقط‌جنین داشته‌اند، دریافتند که کیفیت پایین اسپرم در مردان یکی از عوامل پرخطر و مؤثر در سقط‌جنین به شمار می‌رود.
DNA مربوط به اسپرم در مردانی که در این تحقیقات حضور داشتند، در مقایسه با مردانی که همسران آنها هرگز سابقه سقط‌جنین نداشتند، دو برابر دچار آسیب بود. معمولا پزشکان در بررسی موارد سقط‌جنین، زنان را در مرکز توجه قرار می‌دهند غافل از این که سلامت مردان و اسپرم آنها را کاملا نادیده می‌گیرند. اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که سلامت بارداری به سلامت اسپرم یک مرد هم بستگی دارد. به عنوان مثال، محققان بر این باورند که اسپرم نقش مهمی در تشکیل جفت دارد که برای اکسیژن‌رسانی و تأمین موادغذایی لازم برای جنین حیاتی است. آنها در مطالعات خود، سلامت هورمونی و متابولیک اسپرم را مورد بررسی قرار می‌دهند. صدمه وارد شده به اسپرم از طریق گونه‌های فعال اکسیژن یافت‌شده در مایعی ایجاد می‌شود که اسپرم در آن شناور می‌شود. مولکول‌های این گونه‌های فعال از اسپرم در برابر باکتری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند، اما بالا رفتن مقدار این مولکول‌ها آسیب‌های قابل توجهی را به دنبال دارد. در اسپرم مردانی که همسران آنها سابقه سقط‌جنین داشته‌اند، میزان این مولکول‌ها چهار برابر بیشتر گزارش شده است. همچنین محققان دریافتند که سن بالا و چاقی سلامت اسپرم را پایین می‌آورد. کمتر از نیمی از سقط‌جنین‌ها در آمریکا به دلایل ناشناخته بروز می‌کند، اما در حالی که زنان در دوران بارداری به طور مداوم تحت کنترل و غربالگری قرارمی‌گیرند، دستورالعمل مشخصی برای همسران آنها وجود ندارد.

منبع: sciencealert

ندا اظهری

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها