گفت‌وگو با دکترحمید کرمانشاه، دندانپزشک

با دندان از دست رفته چه کنیم؟

آیا همیشه علت ازدست رفتن دندان مربوط به مشکلات دندان است یا به مشکلات لثه و بافت‌های اطراف دندان هم مربوط می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۸۷۷۵۳

در داخل دهان، میکروب‌هایی وجود دارد که وظیفه حفاظتی دارند و اگر تعادل آنها به هم بخورد، تعدادشان زیاد می‌شود و عوارضی برای فرد ایجاد می‌کند. به علت وضعیت طبیعی سطح دندان که مواد معدنی دارد، چسبندگی میکروب دراین محل به‌وجود می‌آید‌. به همین دلیل باید به‌طور مرتب دندان‌ها را تمیز کنیم تا پلاک تشکیل نشود.
آیا لازم است دندان عقل کشیده شود یا باقی بماند؟
اگر دندان از نظر ردیفی مناسب است، دندان عقل در جفت شدن دندان‌ها موثر و حفظ آن خوب است، اما اگر از نظر موقعیت نامناسب و اگر تمیز کردن آن سخت است توصیه به کشیدن می‌شود.
چه عاملی به پوسیدگی و از دست رفتن دندان و خارج کردن دندان منجر می‌شود؟
پلاک میکروبی تولید اسید می‌کند و اسید باعث خوردگی مینای دندان و ایجاد حفره می‌شود و با تجمع میکروب داخل آن، حفره بزرگ می‌شود. اگر ترمیم صورت نگیرد، پوسیدگی به عاج می‌رسد و درد شروع می‌شود. اگر در این مرحله درمان نشود، درد شدید می‌شود.
اما اگر باز هم درمان نشود و درد را تحمل کند با ازبین رفتن عصب دندان، درد تمام می‌شود و مشکل ادامه می‌یابد. پوسیدگی در داخل حفره ازیک نقطه شروع و به جهات مختلف در حفره گسترش می‌یابد و با یک فشار کوچک قسمت زیاد دندان از بین می‌رود.
آیا پوسیدگی دندان روی بافت استخوان آن تاثیردارد؟
وقتی ریشه موجود باشد، استخوان و بافت نگهدارنده هم وجود دارد‌. وقتی دندان کشیده می‌شود، استخوان در حفره جمع می‌شود، زیرا حمایتش را از دست داده و استخوان را از دست می‌دهید. میکروب‌ها به ساختار استخوان و بافت نگهدارنده هر دو آسیب می‌زنند و در نتیجه دندان لق می‌شود.
آیا برای دندان ترمیم شده که ریشه آن باقی مانده می‌توان کاری انجام داد و آن را حفظ کرد؟
بسته به طول ریشه و وسعت پوسیدگی و با توجه به عکس از دندان، احتمال حفظ آن وجود دارد. اما اگر طول ریشه کوتاه و تخریب دندان زیاد باشد نمی‌توان اقدامی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها