زادگاه استاد شهریار، مقصد گردشگری می‌شود

این «بیت» شهریار را حتما ببینید!

آن روز تابستانی گرم، در مرداد 1285 که در یکی از خانه‌های روستای خشکناب شهرستان بستان‌آباد، کودکی چشم به جهان گشود و به همین مناسبت رفت و آمد و ولوله‌ای در این خانه به‌پا شد، هرگز به ذهن کسی خطور نمی‌کرد روزی این طفل که محمدحسین نام گرفت، شاعری بزرگ شود و سرزمین شاعران بلندآوازه، به بهانه بزرگداشتش، سالروز درگذشت او را روز شعر و ادب فارسی بنامد و روستای زادگاهش به یکی از روستاهای گردشگرپذیر کشور تبدیل شود؛ هرچند تا چند سال اخیر، این روستا و خانه پدری، در گمنامی مطلق به‌سر می‌برد و تنها با چهار خانوار به حیات خود ادامه می‌داد و سه چهار سالی است با توجه مسؤولان و بیدار شدن حس مسؤولیت آنها نسبت به این استاد گرانقدر، خانه و به دنبال آن روستای خشکناب از سایه فراموشی رهایی یافته و می‌رود تا به یک منطقه گردشگری مناسب و در شان شاعر تبدیل شود؛ در شان محمدحسین بهجت تبریزی یا همان شهریار شعر فارسی.
کد خبر: ۱۱۸۷۶۰۵

خشکناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس شرقی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در فاصله حدود 70 کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است. این روستا با توجه به این‌که زادگاه سید محمدحسین بهجت‌تبریزی متخلص به شهریار، شاعر پارسی‌گوی آذری‌زبان است، سرمایه عظیمی برای فرهنگ‌دوستان به شمار می‌رود و با احیای خانه پدری استاد، دوباره عطر خاطره‌های شهریار و حیدربابا در کوچه پس کوچه‌های روستا پیچیده است. فرماندار شهرستان بستان‌آباد درخصوص اقدامات صورت گرفته در روستای خشکناب و همچنین خانه پدری استاد شهریار به جام‌جم گفت: روستای خشکناب که محل تولد استاد شهریار است و محل تحصیل دوران کودکی وی در آن واقع شده، به دلیل بی‌توجهی مسؤولان در سال‌های گذشته و نیز عدم استفاده، بشدت آسیب دیده و در حال تخریب کامل بود که سعی کردیم آن را با نگرش بوم‌گردی احیا کنیم و در اختیار دوستداران و علاقه‌مندان آثار فرهنگی - تاریخی قرار دهیم. سید علی حسینی‌موسوی، افزود: با کمک خیرین و اداره‌کل میراث فرهنگی استان، احیای خانه پدری استاد شهریار در دستور کار قرار گرفت و با صرف اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان، عملیات مرمت به اتمام رسید و اکنون آماده بهره‌برداری است. وی افزود: با مرمت خانه پدری استاد شهریار و تامین زیرساخت‌های لازم چون پارکینگ و دیگر امکانات رفاهی و اقامتی، زمینه برای توسعه گردشگری و بوم‌گردی فراهم خواهد شد. موسوی در ادامه با اشاره به تامین منبع و چاه آب روستا خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی به جد پیگیر قضیه بوده و سعی می‌کند با لوله‌گذاری مناسب مشکل آب روستا را نیز در اسرع وقت حل کند.
فرماندار بستان‌آباد به مساله راه روستا و تاثیر آن در توسعه گردشگری منطقه هم پرداخت و گفت: راه مناسب و دسترسی آسان گردشگران به منطقه یکی از فاکتورهای اصلی جذب گردشگر به حساب می‌آید و به‌رغم در نظر گرفتن اعتبار توسط راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، این مبلغ برای آغاز عملیات اجرایی تخصیص نیافته بود؛ بنابراین روستای خشکناب همچنان فاقد راه آسفالته بود، اما امسال با تخصیص بودجه کافی عملیات اجرایی راه دسترسی روستای قزلجه تا خشکناب آغاز شده و طبق وعده راه و شهرسازی، در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا پایان سال جاری، پروژه به اتمام می‌رسد و در این صورت در پایان فصل کاری، گردشگران خواهند توانست با استفاده از مسیر آسفالت از روستای خشکناب و نیز خانه پدری استاد شهریار بازدید کنند.

احداث ایستگاه راه‌آهن شهریار در خشکناب
به گفته این مقام مسؤول، در کنار این اقدامات، چشمه داشلی بولاغ واقع در روستای مادری استاد شهریار با نام قیش قورشاق را که کوه معروف حیدربابا به آن نزدیک‌تر است نیز با معماری خاصی احیا کردیم و امیدوارم با توجه به ارادتی که استاد شهریار به هر دو روستای پدری و مادری خود داشت مورد توجه گردشگران و فرهنگ‌دوستان قرار گیرد. حسینی موسوی از احداث ایستگاه راه‌آهن استاد شهریار در نزدیکی روستای خشکناب خبر داد و گفت: با تکمیل خط آهن میانه - تبریز زمینه برای حضور ریلی گردشگران نیز فراهم خواهد شد.
مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این باره گفت: طرح بازسازی خانه پدری استاد شهریار با الهام از ساختار نقشه و روابط فضایی حاکم بر خانه‌های روستایی آن دوره آماده و اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری است. مرتضی آبدار با بیان این‌که عملیات اجرایی این پروژه پس از محوطه‌سازی به پایان خواهد رسید، عنوان کرد: با اتمام بازسازی این خانه، در فاز دوم این پروژه، عملیات محوطه‌سازی در حال اجراست. او با اشاره به این‌که تکمیل محوطه‌سازی این مکان نیازمند تملک اراضی جنوب‌شرقی منطقه است، یادآور شد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به منظور تملک اراضی موجود در ضلع جنوب‌شرقی بنا، این مجموعه ارزشمند در اختیار علاقه‌مندان و عموم گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.

شهریار شهر شعر

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، صاحب منظومه حیدربابایه سلام است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می‌رود و به 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. داستان دلدادگی او و عشق نافرجامش، دستمایه غزلیات عاشقانه‌ای شد که غزل «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا...» از معروف‌ترین آنهاست. شهریار پس از یک دوره بیماری، سرانجام در سال 1367 و در 82 سالگی از دنیا رفت و بنا بر وصیت خودش، پس از مرگش در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

سعیده دلال‌علیپور

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها