خبرنگار صداوسیما در رم در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

تحلیلی از پشت پرده بازداشت مرضیه هاشمی در آمریکا

شکست پروژه گروگانگیری 11‌روزه

‌روز چهارشنبه بالاخره خانم مرضیه هاشمی که توسط اف بی آی در فرودگاه سنت لوییس ایالت میسوری دستگیر شده بود بعد از تحمل ده روز حبس آزاد شد.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۵۷

آزادی خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی وی پس از حضور وی در سومین جلسه دادگاه و پاسخگویی به سوالات هیات منصفه در خصوص پرونده‌ای نامشخص حاصل شد.
خانم هاشمی در مصاحبه‌هایی که بعد از آزادی خود از زندان داشت به طور مستقیم به محتوای پرونده اشاره نکرده است، چرا که از نظر قانونی در این خصوص منع وجود دارد.
وی در سخنان خود این فرضیه را مطرح کرد که احتمالا آمریکا او را برای هشدار دادن به وی در خصوص عواقب فعالیت به عنوان یک خبرنگار منتقد دولت این کشور دستگیر کرده بود.
اما شواهدی مستدل وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا دستگیری خانم هاشمی براساس یک سناریوی پیچیده و برای تامین اهداف بزرگی انجام شده بود.
خانم هاشمی یکشنبه دو هفته پیش به طور ناگهانی توسط نیروهای امنیتی آمریکا دستگیر شد، بدین بهانه که ایشان به عنوان یک شاهد اطلاعاتی در خصوص یک پرونده دارد که توسط وزارت دادگستری آمریکا ثبت شده بود و چون احتمال فرار ایشان وجود داشت باید دستگیر می‌شد.
شاید اگر ایشان کوچک‌ترین خطایی مرتکب شده بود مستقیما به عنوان متهم دستگیر می‌شد، اما احتمالا مقامات آمریکایی نتوانسته بودند اتهامی متوجه ایشان کنند.
جالب توجه است که ایشان تا قبل از دستگیری، توسط پلیس احضار نشده بود و ضمنا این احتمال وجود نداشت که یک خانم 59 ساله که سه نوه دارد و برای دیدار برادرش که از سرطان رنج می‌برد به آمریکا آمده بود بخواهد از دست قانون فرار کند.
خانم هاشمی برای محاکمه به واشنگتن برده شد، جایی که تقریبا تمام دادگاه‌ها مطیع دولت هستند و اوامر آن را اجرا می‌کنند. برای این دادگاه‌ها دلیل و منطق و مدرک مفهومی ندارد، مخصوصا اگر پای ایران در میان باشد. این مساله پیشتر خود را در جریان متهم شدن ایران به دست داشتن در ارتکاب حملات 11 سپتامبر و محکوم شدن آن به پرداخت غرامت هنگفت نشان داده بود.
یک مقام ناشناس آمریکایی روز شنبه هفته گذشته یعنی شش روز بعد از دستگیری خانم هاشمی در مصاحبه با رویترز گفت که هیات منصفه دادگاه در این خصوص تحقیق می‌کند که آیا شبکه پرس تی وی به‌عنوان یک رسانه تبلیغاتی خارجی باید برای فعالیت در آمریکا نزد وزارت دادگستری ثبت‌نام می‌کرده است یا خیر.
اما پرس تی وی اجازه تاسیس دفتر رسمی در آمریکا نداشت و حضور آن در این کشور محدود به چند خبرنگار بود که به‌صورت حق التحریری با این شبکه همکاری می‌کردند.
نکته دیگر این است که چرا باید پرونده اکنون مطرح می‌شد، 11 سال بعد از شروع شبکه پرس تی وی و در حالی که خانم هاشمی در طول این مدت به طور متناوب به آمریکا سفر می‌کرده است؟
چرا باید پرونده ایشان حدود یک ماه بعد از حضور در آمریکا و فقط چهار روز بعد از اعلام عمومی دستگیری مایکل وایت، ملوان سابق آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران چند ماه پیش دستگیر شده بود مطرح شود؟
ترامپ سال 2017 تهدید کرده بود که اگر ایران چهار زندانی دوتابعیتی حاضر در ایران را آزاد نکند باید منتظر «عواقب جدید و جدی» باشد. در نظر داشته باشید که ترامپ ادعا دارد توانسته ایران را مهار کند و روند قدرت‌گیری ایران که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما شروع شده بود را مهار کند. شاید منطقی باشد که تصور کنیم وقتی نه تنها چهار زندانی دوتابعیتی آزاد نمی‌شوند، بلکه یکی دیگر نیز به آنها اضافه می‌شود ترامپ تصمیم بگیرد تهدید خود را عملی کند.
جالب است که سی‌بی‌اس نیوز هفته پیش به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی نوشت ایران سال 2018 درخواست مذاکره آمریکا درخصوص زندانیان آمریکایی را رد کرده است. پس شاید بتوان نتیجه گرفت ترامپ که سال‌ها دلال املاک و مستغلات بوده و کتاب‌هایی در خصوص هنر معامله‌گری نوشته احساس کرده نیاز به اهرم فشاری داشته تا ایران را پای میز مذاکره بیاورد و با آزاد کردن زندانیان آمریکایی دستاورد بزرگی کسب و احتمال پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را قوت بخشد.
شاید بازی اولیه این‌طور طرح ریزی شده بود که براساس اظهارات خانم هاشمی در پاسخ به سوالات هیات منصفه شبکه پرس‌تی‌وی به علت عدم ثبت نام نزد وزارت دادگستری آمریکا مجرم شناخته شود.
در ادامه این احتمال وجود داشت که خانم هاشمی که در جریان سفر روی مستندی درخصوص جنبش آمریکایی «جان سیاهپوستان باارزش است» کار می‌کرد نیز به جرم همکاری با این شبکه دستگیر شود.
اما احتمالا بازی آن‌طور که دولتمردان آمریکایی می‌خواستند پیش نرفته است. کاخ سفیدنشینان احتمالا با مشاهده فشار سنگین افکار عمومی و بعد از تحلیل شرایط به این نتیجه رسیده‌اند که ضرر ادامه بازی بیشتر از منافع احتمالی است و بهتر است تا اوضاع بدتر نشده طرح متوقف شود.
احتمالا آزادی خانم هاشمی مدیون مواجهه فعالانه معاونت برون مرزی صداوسیما و اتخاذ تمهیدات مختلف چون برگزاری نشست خبری و تجمعات میدانی و حمایت خبرنگاران مستقل و شهروندان آزادیخواه باشد. حضور قوی در صحنه و اعتراض به رفتار آمریکا موجب شد که افکار عمومی جهانی موضع آمریکا درخصوص دستگیری خانم هاشمی را نپذیرد و این عدم مشروعیت امکان بهره برداری دلخواه را به مقامات آمریکایی ندهد.
به هر تفسیر، ماجرای دستگیری خانم هاشمی فصل نوینی در مبارزه جبهه رسانه‌ای جریان مقاومت با رسانه‌های غربی را رقم زد و نشان داد می‌توان ماشین عظیم تبلیغاتی غرب را آچمز کرد، به شرطی که اراده این کار وجود داشته باشد و تدابیر مناسب اتخاذ شود.
امید می‌رود با بازگشت خانم هاشمی به کشور و حضور ایشان در صحنه، جبهه رسانه‌ای جریان مقاومت دستاوردهای بیشتری در آگاهی دادن به جهان درخصوص ماهیت جبهه استکبار و تامین اهداف بلند انقلاب اسلامی داشته باشد.

علیرضا هاشمی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها