آیا ائتلاف تجاوزگر سعودی - اماراتی به توافق یمنی ها پایبند خواهد بود؟

آتش‌بسی با احتمال نقض

توافق آتش‌بس بین دولت مستعفی یمن و جنبش انصارا... در شهر الحدیده در غرب یمن که اخیرا در سوئد به امضا رسید، از ساعت 24 روز دوشنبه وارد فاز اجرایی شد. نیروهای انصارا... از همان ابتدا اعلام کردند به آتش‌بس وفادار خواهند ماند، اما برخی گزارش‌های میدانی از چند مورد نقض آتش‌بس از سوی نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی در الحدیده حکایت دارد. سازمان ملل کمیته‌ای را برای نظارت بر اجرای آتش‌بس در الحدیده روانه این شهر خواهد کرد و در ضمن قرار است قطعنامه‌ای نیز در حمایت از تلاش‌های این سازمان در زمینه نظارت بر آتش‌بس در شورای امنیت به تصویب اعضا برسد .
کد خبر: ۱۱۸۷۰۱۰

محمد المقدشی، وزیر دفاع در دولت مستعفی یمن نیمه‌شب دوشنبه دستوراتی را به فرمانده منطقه نظامی چهارم و فرمانده محور الحدیده در زمینه توقف درگیری در استان مذکور داد. به گزارش ایسنا، آتش‌بس در شهر الحدیده از نیمه‌شب دوشنبه شروع و شامل استان الحدیده، بنادر آن یعنی الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد بود. در صنعا پایتخت یمن نیز فرماندهی وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک ارتش وابسته به انصارا... از آغاز آتش‌بس در استان الحدیده استقبال کرد. پیش‌تر محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره کننده انصارا... از نیروهای مسلح وابسته به این گروه خواسته بود به آتش‌بس پایبند باشند. طرفین مذاکره‌کننده در سوئد علاوه بر توافق آتش‌بس بر تبادل
۱۵ هزار اسیر و برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه آینده میلادی جهت تعیین چارچوب صلح توافق کردند. گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد شامل پنج پرونده بود که مسائل مربوط به اقتصاد، بانک مرکزی و فرودگاه بین‌المللی صنعا هنوز مورد بحث قرار نگرفته است‌. سازمان ملل اعلام کرد دور بعدی گفت‌وگوهای یمن در کویت و در ابتدای سال آینده میلادی برگزار خواهد شد.
قرار است به محض شروع آتش‌بس، نیروهای دو طرف درگیر طی 45 روز از شهر الحدیده و بندر آن خارج شوند و کمیته‌ای ویژه متشکل از نمایندگان سازمان ملل و دو طرف درگیر بر این روند نظارت داشته باشد. این کمیته بر روند استقرار مجدد و روند مین‌زدایی از الحدیده و بندر آن نظارت خواهد داشت. همزمان با آغاز اجرای آتش‌بس در یمن، دولت انگلستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را جهت بررسی در شورای امنیت تهیه کرده است که مطابق آن از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد پیشنهادهایی درباره چگونگی نظارت بر آتش‌بس ارائه کند. هنوز موعد رأی‌گیری درباره این پیش نویس مشخص نشده، اما گفته می‌شود این قطعنامه نیاز به ۹ رأی موافق دارد و کشورهای عضو دائم شورا نباید آن را وتو کنند. در این پیش‌نویس از تمامی طرف‌ها خواسته شده اقدامات بیشتری برای تسهیل ورود کمک‌های تجاری و انسانی از جمله مواد غذایی، سوخت و دارو اتخاذ کنند.
گزارش موارد نقض
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بندر الحدیده گفت درگیری‌ها در الحدیده دو ساعت بعد از اجرایی شدن توافق آتش‌بس به مدت ۱۵ دقیقه رخ داد، اما فورا متوقف شد. شبکه المسیره یمن نیز در یک‌سری خبرهای کوتاه از قول خبرنگار خود در الحدیده گفت نیروهای تجاوزگر اقدام به تحرکاتی در غرب الحدیده کرده و با استفاده از سلاح‌های سبک ومتوسط قصد نفوذ به مواضع نیروهای مقاومت را داشتند، اما در این کار ناکام مانده و مجبور به عقب‌نشینی شدند‌. همچنین به گزارش همین منبع تعدادی خودروی نظامی وابسته به نیروهای منصور هادی اقدام به سنگرگیری در شرق شهر الشباب، خیابان 90 کردند. در ضمن گفته شد هواپیماهای جنگی متجاوزان سعودی - اماراتی نیز با پرواز بر فراز الحدیده به عملیات تجسسی دست زدند. شبکه المسیره درادامه خبرهای خود از کشته شدن تعدادی از مزدوران وابسته به منصور هادی در درگیری‌های اخیر در جبهه نهم خبر داد. بندر الحدیده در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر صنعا، پایتخت یمن واقع شده‌است. این بندر چهارمین شهر بزرگ یمن و بندر استراتژیک این کشور در دریای سرخ به شمار می‌رود‌. جمعیت الحدیده پیش از درگیری‌ها بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر بود‌. بندر الحدیده از طریق دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر را در یمن تأمین می‌کند. طی چهار سال گذشته بارها ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قصد تصرف بندر الحدیده را داشت‌.
دو ماه پیش این ائتلاف به بهانه این‌که حوثی‌ها از طریق این بندر به مواد غذایی و تسلیحات دست پیدا می‌کنند قصد کرد در سایه سکوت محافل بین‌المللی و حمایت کشورهای غربی این بندر را به اشغال خود در آورد، اما یک بار دیگر متجاوزان در این امر ناکام ماندند.

اهمیت برقراری آتش‌بس

شیخ احمد حمود جریب، استاندار لحج یمن می‌گوید، موفقیت آتش‌بس در الحدیده و عدم نقض آن به مثابه یک مدخل صحیح برای ایجاد صلح دائم در کل کشور است. به گزارش المسیره نت، جریب می‌افزاید: آتش‌بس در الحدیده، بحران انسانی را در یمن از شمال تا جنوب متوقف خواهد کرد.ناظران می‌گویند آتش‌بس در الحدیده می‌تواند مقدمه یک حرکت امید بخش برای دست یافتن به صلح در کل یمن باشد، مشروط به این‌که این آتش‌بس از سوی متجاوزان نقض نشود. برای حفظ آتش‌بس نیز تنها راهی که وجود دارد این است‌که دولت‌های غربی به یاری سازمان ملل بشتابند و نمایندگان این سازمان در بندر الحدیده را به گونه‌ای تقویت کنند که بتوانند نظارتی دقیق و همه جانبه‌ بر اجرای آتش‌بس داشته باشند. در کنار این اقدام باید بر دولت‌های متجاوز فشار آورد تا نیروهای خود را از یمن خارج کرده و سرنوشت این کشور را به اهالی آن بسپارند.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها