بررسی کیفیت و سلامت جنس‌های مختلف لیوان‌های طرح دار

آب سالم در لیوان سالم!

این روزها در بازار شاهد عرضه لیوان‌هایی با طرح‌ ها و جنس‌های متنوع هستیم. برخی ملامینی و آلومینیومی و استیل و تعدادی سرامیکی و چینی و بلور و... اما این پرسش مطرح است این آیا استفاده از لیوان‌های طرح دار برای سلامت مضر است؟ کدام جنس از این لیوان‌ها مرغوب، بهداشتی و سالم‌تر است؟
کد خبر: ۱۱۸۶۹۴۴

اگر نقوش رنگی به کار رفته در لیوان‌های طرح دار بر سطح لیوان چاپ شده باشد و به طور مستقیم با نوشیدنی در ارتباط نباشد، استفاده از آن لیوان منعی ندارد. البته احتمال نفوذ ترکیبات رنگی نقوش به بافت برخی از جنس‌های لیوان و در نهایت انتقال به نوشیدنی وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که تنها از لیوان‌های طرح داری استفاده شود که رنگ و طرح آنها مقاوم باشد و لبه لیوان چند سانتی‌متر با نقوش روی آن فاصله داشته باشد تا در حین نوشیدن، طرح‌های رنگی با دهان تماس پیدا نکنند.
لیوان‌های شیشه‌ای (بلور)
لیوان‌های بلور و پیرکس سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین جنس برای مصرف نوشیدنی هستند، چون قابلیت جذب آلودگی را نداشته و از نظر شیمیایی ترکیبات خنثی دارند. این لیوان‌ها در صورت رنگ‌آمیزی در سطوح خارجی، عبور مواد رنگی و شیمیایی از بافت آنها امکان پذیر نخواهد بود.
لیوان سفالی یا سرامیکی؟
لیوان‌های سفالی که اغلب برای نوشیدنی‌ها یا کوزه‌های گلی بدون لعاب که برای زدن ماست استفاده می‌شوند به دلیل خلل و فرج زیاد محل تجمع میکروب‌ها شده و بهداشتی نیستند. ظروف سرامیکی نوعی از سفال‌های لعاب خورده هستند و چون اغلب به روش سنتی تهیه می‌شوند کیفیت لعاب پایینی دارند و پس از دو سه بار استفاده ترک‌های ریزی که گاهی دیده نمی‌شوند بر سطح لعاب ایجاد می‌شوند. این ترک خوردگی محل تجمع آلودگی و در انواع رنگی آن سبب خروج رنگ‌هایی با پایه فلزات سنگین همچون سرب شده و برای سلامت مخاطره‌آمیزند.
تفاوت لیوان چینی با سرامیکی
لیوان‌های چینی یک نسبت خانوادگی با سرامیک‌ها دارند و تفاوت اصلی‌شان این است که سنگین‌ و بادوام‌تر از انواع سرامیکی هستند. عیب این لیوان‌ها هم این است که اگر با اجسام سخت و خشن شسته شوند جلای لعابشان از بین می‌رود و مستعد پذیرش آلودگی‌ها می‌شوند. نوعی از لیوان‌های سرامیکی و چینی فانتزی در بازار موجود است که در لبه‌های داخلی لیوان نقوش کوچکی چاپ شده که گاهی بر اثر گرمای نوشیدنی پررنگ‌تر به نظر می‌رسند. این لیوان‌ها به هیچ عنوان مناسب مصرف نیستند.
لیوان‌های آرکوپال چطور؟
این لیوان‌ها ویژگی‌های بهداشتی و ظاهر شیشه و چینی را دارند. از شیشه زیباتر و نشکن‌تر و از چینی سبک‌تر و نازک‌ترند و می‌توان از آنها در ماکرویو استفاده کرد. این جنس تا دچار ترک خوردگی یا پریدگی نشود و تا زمانی که نقوش آن سالم باشد بهترین جنس است.
نشانه‌های مرغوبیت لیوان ملامینی
لیوان‌ها یا فنجان‌های ملامینی که اغلب در سرویس غذاخوری کودکان قرار دارند و جذاب‌ترین رنگ‌ها و طرح‌های شخصیت‌های کارتونی روی آنها نقش بسته در صورتی سالم و باکیفیت اند که شماره پروانه بهداشت و مهر استاندارد واقعی و نه جعلی زیر این ظروف حک شده باشد. البته این لیوان‌ها اگر لعابشان از بین برود یا لب پر و ترک‌دار شوند منبع تجمع میکروب‌ها می‌شوند. بیشتر ظروف ملامینی و پلاستیکی قابلیت نگهداری رنگ را ندارند و به مرور احتمال ورود رنگ به داخل نوشیدنی وجود دارد. یک لیوان ملامینی مرغوب باید سطحی صاف، یکنواخت و رنگی براق داشته و لعاب، تمام سطح لیوان را پوشانده و نشانه‌هایی از برآمدگی و پخش رنگ و مواد زائد در سطح آن مشاهده نشود. لیوان‌های ملامینی تقلبی اغلب سبک‌تر بوده و ضخامت لازم را ندارند.
این لیوان‌های مسی پرحاشیه
با توجه به این‌که بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شده مس و آهن و ظروف و لیوان‌هایی با این جنس برای بدن مفید و لازم نیست، اما برخی با این باور که لیوان‌های مسی برای سلامت مفیدند از انواع آن استفاده می‌کنند. خوب است بدانید لیوان‌های مسی بدون روکش در مجاورت با رطوبت دچار فعل و انفعال شده و با تشکیل اکسید مس، سبز رنگ و در صورت ورود یون‌های مس به آب مضر می‌شود. اگر لیوان مسی بدون روکش را پس از هر بار شست‌وشو کاملا خشک کنید می‌توانید از آن برای نوشیدن آب استفاده کنید اما بدانید این لیوان‌ها خواص درمانی ندارند.
لیوان استیل چطور؟
لیوان‌های استیل در گروه بهداشتی‌ترین ظروف برای مصرف نوشیدنی‌ها هستند. عنصر پایه تشکیل‌دهنده همه استیل‌ها آهن است. آهن با برخی فلزات دیگر آلیاژ می‌شود تا ضد زنگ و مستحکم شود. لیوان‌های استیل تهیه شده از آلیاژهای بی‌کیفیت همچون سرب خشک ناسالم‌اند. هر چه جنس استیل لیوان قوی‌تر و براقیت بیشتری داشته باشد در مقابل برخی از انواع آنها که مات و انعطاف‌پذیر بوده و در طولانی مدت زنگ می‌زنند مناسب‌تر هستند.
لیوان‌های آلومینیومی خوب یا بد ؟
از لیوان‌های آلومینیومی اغلب برای تهیه یخ یا مصارف آبخوری استفاده می‌شود و به دلیل عدم جذب آلودگی‌ها همچون لیوان‌های استیل بهداشتی هستند. استفاده از این لیوان‌ها برای نوشیدنی‌های سرد منعی ندارد و چندان سبب مهاجرت یونی نمی‌شود. البته باید بدانید آلومینیم‌ها جنس خوب و بد دارند. انواعی که براق و بافت قوی و سخت‌تری داشته باشند جنس بهتر و انواعی که کدر و مات بوده و بافت سبک و نرمی دارند جنس پست‌تری هستند‌. لبه‌های این لیوان‌ها بهتر است صاف باشد، زیرا احتمال تجمع آلودگی زیر لبه‌های برگشته وجود دارد.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها