به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط زیست بگویند. اندیشه‌های سبز و طبیعت دوست این هفته نیز فعال بودند و این بار در هفته هوای پاک فعالیت‌هایشان رنگ و بوی آسمان آبی و هوای تمیز داشت. ما نیز به رسم هر هفته در جام‌جم؛ رسانه حامی فعالان محیط زیست، گزارش این قرار سبز و تلاش محیط زیستی بچه‌های این سرزمین را منتشر کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۸۲

هوای هوای پاک را داشته باشیم
در روز هوای پاک برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور اجرا شد، از جمله رونمایی از پوستری با شعار «هوای هوای پاک را داشته باشیم» . این پوستر با همکاری بیش از 70 گروه حامی هوای پاک در کشور تهیه و منتشر شد. همچنین در تهران برنامه همایش پیاده‌روی در مسیر بوستان لاله تامیدان 7 تیر برگزار شد. در شیروان خراسان شمالی و سایر نقاط کشور ازجمله‌ فارس، خوزستان، کرمان، کرمانشاه و تبریز هم برنامه‌هایی درخصوص هوای پاک اجرا شد.
فارسی‌ها مثل هر هفته با دست پر آمدند
به کوشش گروه پاکسازان طبیعت مشکان استان فارس، برنامه پیاده‌روی و کوهپیمایی همراه با آموزش‌های محیط‌زیستی با حضور نونهالان فوتبال‌آموز این شهر برگزار شد. برنامه آموزشی انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید هم در دو دبستان این شهرستان برگزار شد و دانش‌آموزان توسط کارشناسان انجمن با مفاهیم و نکات مختلف حفاظت از محیط زیست آشنا شدند.
گروه عاشقان طبیعت سروستان استان فارس در ادامه طرح ملی جنگلانه اقدام به کاشت بذر اَلوک، کنار، بَنه، جاشیر و اَنغوزه کردند. به مناسبت گرامیداشت روز هوای پاک و به کوشش انجمن همیاران محیط زیست زرقان برنامه همگانی کاشت بذر بادام کوهی در منطقه تنگ چشمه زرقان اجرا شد. همچنین در ادامه سلسله نشست‌های توسعه پایدار گردشگری پاسارگاد، کارگاه آموزشی و توانمند‌سازی ویژه بومگردی‌ها و کنشگران گردشگری از سوی انجمن جوانان سپید پارس و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی و ... برگزار شد.
قرار سبز در شهر بادرود استان اصفهان
به مناسبت روز هوای پاک برنامه گروه زیست‌محیطی قرار سبز صبا با مشارکت باشگاه کوهنوردی اوج‌بادرود برگزار شد و شرکت‌کنندگان مسیر هفت کیلومتری از قلعه مبارک‌آباد تا قلعه افصحیه را پاکسازی کردند.
خوزستان و انبوهی از فعالیت‌های سبز
دانش‌آموزان دبستان عترت شوشتر خوزستان همزمان با فرا رسیدن هفته هوای پاک با اجرای برنامه‌های متنوع و کارگاه‌های آموزشی این مناسبت ملی را پاس داشتند. سمینار علمی «آلاینده‌های هوا و اثرات آن بر محیط زیست و سلامت انسان» هم در مسجدسلیمان برگزار شد. اولین برنامه محله سبز در منطقه کیانپارس اهواز هم با دعوت از اهالی این محله و باهمت انجمن دیدبان جلگه سبز خوزستان برگزار و اصله‌های نهال از نوع گونه بومی در پیاده‌روهای محله کاشته شد. اعضای انجمن درختکاران خوزستان هم پس از کاشت درخت با شعارهایی اعتراض خود را نسبت به انتقال آب کارون و نیز وضعیت هوای آلوده خوزستان اعلام کردند.
آموزش جوامع محلی در کردستان
به کوشش انجمن پاژین بانه در کردستان برنامه آموزش جوامع محلی انجام گرفت و در آن آموزش‌هایی در خصوص خطرات شکار و انقراض گونه‌های جانوری و همچنین هشدار در مورد قطع درختان جنگلی ارائه شد.
دوستی کرمانی‌ها با پرندگان
فراگیران دوره هفتم راهنمایان اکوتوریسم گروه گردشگری هفتواد کویر کرمان هم در سفری علمی درس آشنایی با پرندگان زرند کرمان را آموختند.
اجرای طرح «کاغذ زباله نیست» در گیلان
طرح «کاغذ زباله نیست» باهمکاری انجمن بوم‌بانان گیلان و مدرسه علم و دانش در لاهیجان اجرا شد و کودکان کاغذهای مصرفی خود را به مدرسه تحویل‌‌دادند. آموزش مبانی محیط زیست و تفکیک زباله از مبدأ ویژه دانش‌آموزان و پاکیاران هم در رشت ارائه شد.
کرمانشاهی‌ها و برنامه برای هوای پاک
انجمن سبز ماپریس جوانرود استان کرمانشاه به مناسبت روز هوای پاک اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی و کاشت بذر و قلمه گیاهان و ... کرد.
جلسه پاک با مسؤولان شهری تبریز
به کوشش انجمن سبزاندیشان تبریز و به مناسبت روز هوای پاک جلسه‌ای با ریاست شورای این شهر برای انتقاد از وضعیت نامناسب هوا و ضرورت کنترل آن برگزار شد.
آشنایی دانش‌آموزان لرستانی با انرژی‌های پاک
به مناسبت روز ملی هوای پاک با مشارکت انجمن همیاران طبیعت و بخش پژوهشی دانشگاه سمای خرم‌آباد، آموزش انواع زباله‌ها وآشنایی با انواع انرژی‌های پاک برای دانش‌آموزان دبیرستان سما این شهرستان ارائه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها