با پرطرفدارترین خودروهای هیبریدی در بازار دست دوم جهانی آشنا شوید که هنگام فروش کمترین افت قیمت را دارند

7 ارابه بی دود و دم

وقتی درباره اقتصاد سوخت و صرفه‌جویی در هزینه‌های سوختی صحبت می‌کنیم، مطمئنا به نام خودروهای هیبریدی (Hybrid) یا خودروهای الکتریکی (EV) بر می‌خوریم. همان‌گونه که می‌دانیم مصرف سوخت در خودروها برحسب MPG (Miles Per Gallon) یا لیتر در هر صد کیلومتر (Litters Per 100 Kilometers) بیان می‌شود که این شاخصه در خودروهای هیبریدی بسیار خوب و ایده‌آل است، به‌طوری که حتی در مورد خودروهای تمام الکتریکی اصلا نیازی به استفاده از سوخت فسیلی و سیستم تغییر سوخت مصرفی (آنچنان که در خودروهای گازسوز شاهد آن هستیم) وجود ندارد. خرید نمونه‌های دست دوم این خودروها که خرید و فروش برخی مدل‌های آن این روزها نیز در ایران رایج شده است، در مورد میزان افت قیمت‌شان داستان متفاوتی وجود دارد، زیرا در بیشتر کشورها و از جمله در ایران، صاحب خودرو موظف به پرداخت عوارض واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی است و این مساله در زمان فروش و مقایسه عملکرد خودرو با نمونه‌های مشابه که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، باعث افت قیمت نمونه‌های کارکرده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۰۴

نکته مهم دیگر این است که فناوری نقش بزرگی را در میانگین میزان افت قیمت خودروهای الکتریکی ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر فناوری ساخت باتری‌ خودرو بسیار پیشرفت کرده است که این می‌تواند به بی‌ارزش شدن آمار و ارقام پیشین مربوط به خودروهای کارکرده منجر شود.
از سوی دیگر برخی خودروهای هیبریدی مرسوم و خودروهای تمام الکتریکی، ارزش خود را به خوبی حفظ کرده و زود دچار افت قیمت نمی‌شوند. در مطالعات صورت گرفته توسط محققان مشخص شده بسیاری از خودروهای سبز (خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی)، در پنج سال نخست حتی بهتر از مدل‌های گازسوز ارزش خود را حفظ کرده و دیرتر مستهلک می‌شوند.

چرا خودروهای الکتریکی افت قیمت بیشتری دارند؟
وقتی‌ به فهرست خودروهایی با بیشترین میزان افت قیمت نگاهی می‌اندازیم، همیشه سدان‌های لوکس را در صدر آنها می‌بینیم. شاید کمی عجیب باشد، ولی اگر این فهرست را براساس آخرین و بهترین مدل‌های خودرو مرتب کنیم، این آمار منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
با وجود این‌که در بیشتر کشورها، دولت به منظور تشویق مردم به خریدن خودروهای الکتریکی معافیت‌های مالیاتی خاصی برای آنها در نظر می‌گیرد، چیزی که بیش از همه باعث رغبت‌نکردن مردم به خرید خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌شود، افت قیمت این خودروها بر اثر پیشرفت سریع فناوری آنهاست.
فناوری باتری خودروهای الکتریکی پیوسته در حال تغییر و پیشرفت است. پس طبیعی است که با ظهور یک فناوری جدید، خودروهای دارای باتری قدیمی‌تر دچار افت قیمت زیادی شوند. خریداران خودروهای الکتریکی باید به فناوری به‌کار رفته در ساخت باتری و همچنین مدت زمان ضمانت آن دقت ویژه‌ای داشته باشند.
براساس مطالعاتی که در اوایل پاییز امسال انجام شده است، نام یک خودروی تمام الکتریکی و دو خودروی هیبریدی در صدر بیشترین میزان افت قیمت جهانی در پنج سال نخست بهره‌برداری به چشم می‌خورند. در حالی‌که خودروهای تولیدی شرکت تسلا ارزش خود را بهتر حفظ کرده‌اند، سایر کارخانه‌ها معمولا در رده‌های انتهایی این بازار قرار دارند.
در ادامه به معرفی هفت نمونه از خودروهایی می‌پردازیم که کمترین افت قیمت را در جهان دارند. توجه داشته باشید به علت در نظر گرفتن استهلاک در پنج سال ابتدایی بهره‌برداری از خودرو، فقط خودروهایی که پیش از سال 2014 میلادی عرضه شده‌اند، در این فهرست مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

1. تویوتا پریوس سی Toyota Prius C
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج‌ساله: 5/51 درصد

فقط یک خودروی هیبریدی در سال 2013 با مصرف فقط 7/4 لیتر در هر صد کیلومتر تولید شد: تویوتا پریوس مدل سی! این خودرو که در واقع نسخه شهری از مدل پریوس است (C از سرواژه City) برای استفاده جوانان طراحی شده و به همین دلیل به فضای داخلی خیلی بزرگی نیاز نداشته و مصرف سوخت بسیار کمی دارد.
بیشتر خودروهای هیبریدی معمولا پس از پنج سال استفاده عادی، دچار مشکلاتی می‌شوند و خریداران ترجیح می‌دهند از شرشان خلاص شوند. اما این حالت در مورد خودروی پریوس سی نزدیک تقریبا نصف میزان گزارش‌های نارضایتی در سایر خودروهای الکتریکی موجود در بازار است. به همین دلیل این خودرو دوباره به عنوان یکی از مطمئن‌ترین خودروهای سال جاری انتخاب شد. اگرچه پریوس‌سی ظاهر فوق‌العاده جذابی ندارد یا خیلی جادار نیست اما به دلیل کاربردی بودنش در رده خوبی قرار می‌گیرد.

2. تویوتا پریوس Toyota Prius
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج‌ساله: 1/54 درصد

واقعا چه خودروی هیبریدی کاربردی‌تری از تویوتا پریوس وارد بازارهای جهانی شده است؟! این خودروی هیبریدی که به تعداد قابل توجه در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای کشور دیده می‌شود، برای چند سال متوالی در میان بهترین خودروهای مقرون به صرفه و قابل اطمینان قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌های که در سال 2013 منتشر شد، میزان سوخت مصرفی این خودرو به طرز شگفت‌آوری پایین بود و حدود 8/4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر برآورد شده است.
از طرف دیگر مشخص شد که این خودرو بیش از سایر خودروهای هیبریدی ارزش خود را پس از چند سال بهره‌برداری حفظ می‌کند.
بر اساس گزارش‌ها، این خودرو پس از پنج سال فقط 54 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می‌دهد. این میزان 5 درصد بیشتر از میانگین سایر خودروهای الکتریکی است.

3. تسلا مدل اِس Tesla Model S
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج ‌ساله: 3/57 درصد
اگرچه در حال حاضر شاید ویژگی‌های این خودرو آنقدر چشمگیر نباشد، اما این خودرو در سال 2013 از نظر مشخصات قدرتی و توان باتری‌هایش (پیمودن 425 کیلومتر با شارژ کامل باتری 85 کیلووات ساعتی) در نوع خود بی‌نظیر بود.
اکنون پس از گذشت شش سال فقط تعداد انگشت‌شماری از خودروهای الکتریکی - که البته همگی متعلق به کمپانی تسلا هستند و مدل اِس جدید نیز یکی از آنهاست - توانسته‌‌اند روی دست باتری این خودرو بلند شوند.
این توان بالای حفظ شارژ باتری باعث شده که این خودرو با افت قیمت کمتری رو به رو شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده روی فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری، صاحبان این مدل به طور میانگین توانسته‌اند خودروی هیبریدی‌شان را با 43درصد قیمت اولیه به فروش برسانند. شاید می‌پرسید چرا این درصد گرد نشده و تا این حد دقیق محاسبه شده است؟! توجه داشته باشید که قیمت اولیه تسلا مدل اِس چیزی در حدود صد هزار دلار است، بنابراین هر‌یک درصد رقم قابل توجهی خواهد شد.
در مقایسه با خودروی نیسان لیف (Nissan Leaf) مدل 2013 که فقط قادر است با هر بار شارژ 120 کیلومتر را طی کند و پس از پنج سال در حدود 71 درصد افت قیمت دارد، مالکان تسلا اِس شانس بیشتری برای فروش خودروی خود با قیمت بالاتر در بازار خودروهای دست دوم جهان دارند.

4. تویوتا کمری هیبریدی Toyota Camry Hybrid
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج ساله: 9/55 درصد

هنگامی که به مجموعه خریداران تویوتا کمری هیبریدی در سال 2013 نگاهی بیندازیم، بسیار سخت است که خریدن آن‌را معامله بدی در نظر بگیریم! این مدل توانایی مصرف سوخت ترکیبی تقریبا 03/6 لیتر در هر صد کیلومتر را دارد و پس از پنج سال استفاده، طبق آمارها حدود 55 درصد افت قیمت پیدا می‌کند.
به‌دلیل پرداخت «عوارض واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی»، افت قیمت پنج‌ساله این خودرو در بخش خودروهای سدان رده میانی اوضاع بدی دارد. خودروی فیوژن انرژی (Fusion Energi) تولید شده در شرکت فورد با 69درصد دارای تندترین شیب افت قیمت در این گروه است. در حالی‌که خودروی وُلت (Volt) تولید شرکت شورولت با 71 درصد، بیشترین میزان افت قیمت را در میان خودروهای هیبریدی دارد.

5. لکسوس آر ایکس 450 اچ Lexus RX 450h
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج‌ساله: 4/57 درصد
با این‌که مصرف 11/8 لیتر در هر صد کیلومتر عملکرد درخشانی در زمینه «اقتصاد سوخت» به نظر نمی‌رسد، اما این‌که مصرف‌کنندگان بتوانند خودرویی شاسی‌بلند با قابلیت مصرف سوخت ترکیبی داشته باشند اتفاق خوبی است. خودروی لکسوس مدل آر ایکس 450اچ دقیقا این خواسته را در سال 2013 برطرف کرد و ‌اکنون نیز در مدل 2018 به میزان مصرف سوخت ترکیبی 84/7 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی دست‌یافته است.
در همین حین، این خودروی لوکس هیبریدی توانسته است ارزش خود را از بسیاری از خودروهای لوکس دیگر بهتر حفظ کند. همان‌طور که ب‌ام‌و مدل ایکس‌وان (BMW X1) با 63درصد و مدل ایکس‌فایو (BMW X5) با 66درصد افت قیمت، پس از پنج سال میزان استهلاک شدیدتری را نسبت به این خودرو نشان داده‌اند. خودروی شاسی‌بلند هیبریدی لکسوس در هنگام فروش به‌عنوان خودروی کارکرده نیز نسبت به سایر هم‌رده‌هایش وضعیت به مراتب بهتری خواهد داشت.

6. لکسوس ای اس 300اچ Lexus ES 300h
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج‌ساله: 6/58 درصد
با طراحی جدید خودروی لکسوس ای‌اس 300اچ برای سال 2019، می‌توان این خودرو را در میان سریع‌ترین سدان‌های هیبریدی بازار دسته‌بندی کرد.
به‌عنوان یک نسخه بازاری از تویوتا آوالون، خودروی اشاره شده می‌تواند حدود 88/5 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف ترکیبی سوخت داشته باشد و پس از پنج سال استفاده، نزدیک به 59 درصد دچار افت قیمت خواهد شد.
با نگاهی به آمار کشور آمریکا می‌توان مشاهده کرد که مدل ای‌اس 300اچ پس از پنج سال بهره‌برداری، افت قیمت معقولی داشته است. برای مصرف‌کنندگانی که خودروی سدان نسبتا بزرگی با میزان مصرف سوخت عالی می‌خواهند، این خودرو بهترین مدلی است که می‌توانند به صورت دست دوم تهیه کنند.

7. تویوتا آوالون هیبریدی Toyota Avalon Hybrid
میانگین افت قیمت جهانی بعد از کارکرد پنج‌ساله: 59 درصد
با وجود این‌که 59 درصد استهلاک بیش از مقداری است که در بسیاری از خودروهای رده میانی دیده می‌شود،اما این میزان برای مدل‌های هیبریدی و الکتریکی رایج است.
دارندگان خودروی تویوتا آوالون وقتی بعد از پنج سال برای فروش خودروی خود اقدام می‌کنند، معمولا با خبرهای خوبی مواجه می‌شوند!
پس از شش سال این خودروی سدان مقرون به‌صرفه هنوز قدیمی نشده است و میزان مصرف سوخت ترکیبی در مدل 2013 آن حدودا 88/5 لیتر در هر صد کیلومتر است.
حال آن‌که در مدل 2019 اوضاع کمی بهتر شده و به 47/5 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی رسیده است.

فراز سهیلی‌آزاد

جام‌جم

منبع: Cheetsheet

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها