شگردهایی که رانندگان در روزهای سرد زمستان باید بلد باشند

وقتی خودرو سرما می‌خورد!

معمولا خودروها در ماه‌های سرد سال، نسبت به فصول گرم مشکلات فنی بیشتری را باید از سر بگذرانند. کارشناسان می‌گویند افزایش مشکلات خودرو در زمستان به این دلیل است که در دماهای بسیار پایین، حجم فلزات به کار رفته در خودرو کاهش می‌یابد. اگر شما هم معمولا دچار مشکلات زمستانی خودرو می‌شوید، با ما همراه باشید تا با تعدادی از معمول‌ترین مشکلات خودروها در فصول سرد و راهکارهای پیشگیری از ایجاد آنها آشنا شوید.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۰۶

کار نکردن شیشه پاک‌کن
دمای زیر صفر می‌تواند به شیشه پاک‌کن‌های خودرو آسیب بزند و باعث یخ زدن یا شکستن آنها شود. قطعا تمایلی ندارید که شیشه پاک‌کن‌هایتان را به دست تعمیرکار بسپارید و برای خودتان هزینه بتراشید. یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند از سلامت کامل شیشه‌پاک‌کن‌ها مطمئن شوید این است که قبل از استفاده، آنها را تمیز کنید. وادار کردن شیشه پاک‌کن به پاک کردن مقدار زیادی برف و حرکت کردن روی شیشه‌های یخ زده ممکن است به شکستن آنها منجر شود. همچنین بهتر است کنترل‌کننده‌های بخاری و کولر خودرو را در طول شب روی حالت دیفراست (یخ‌زدایی) تنظیم کنید تا از مشکلات شیشه پاک‌کن و دیگر مسائل ناشی از دماهای زیر صفر جلوگیری کنید. این کار احتمال شکستن دستگیره‌ها و سوئیچ را نیز کاهش می‌دهد.

یخ‌زدگی لوله‌های سوخت
یخ‌زدگی لوله‌های سوخت یکی از مشکلات معمول در فصول سرد است. علتش این است که در فصول سرد معمولا رطوبت بیشتری در هوا وجود دارد. در مخزن بنزین شما - بویژه هنگامی که نزدیک به خالی شدن است نیز هوای زیادی وجود دارد. رطوبت موجود در این هوا ممکن است یخ زده و سپس وارد لوله‌های سوخت شود. برای این‌که ریسک ایجاد یخ در لوله‌های سوخت کاهش یابد، سعی کنید در زمستان مخزن بنزین خودرو تا کمتر از نصف ظرفیتش خالی نشود. یک ضدیخ خوب هم می‌تواند در این شرایط کمک‌کننده باشد.

ضعیف شدن استارت خودرو
کار استارت، روشن کردن موتور خودرو است. در طول زمستان، استارت خودرو باید کار سخت‌تری برای روشن کردن موتور انجام دهد و بنابراین فشار زیادی به آن وارد می‌شود.
اولین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید این است که کارنکردن آن را پیش‌بینی کنید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که از استارت زدن مکرر خودداری کنید و قبل از این‌که دوباره استارت بزنید دست‌کم 30 ثانیه صبر کنید.
بهتر است خوردگی اتصالات را نیز چک کنید و مطمئن شوید از هرگونه رطوبتی عایق‌بندی شده‌اند. برای جلوگیری از ضعیف شدن استارت باید موتور خودرو را در بهترین شرایط نگه دارید.

فرسودگی تسمه دینام
دینام ابزاری است که باتری و به‌دنبال آن همه سیستم‌های الکترونیک خودرو را شارژ می‌کند. دینامی که درست کار نکند مشکلات باتری و مشکلات الکتریکی دیگری ایجاد می‌کند. هوای سرد زمستان می‌تواند باعث ترک‌خوردگی تسمه دینام شود. اگر هنگام روشن کردن خودرو صدای جیغ مانند خفیفی شنیدید به احتمال زیاد باید آن را ناشی از یک دینام فرسوده یا تسمه دینام بدانید که مدت‌های زیادی کار کرده است. در این صورت، تسمه دینام را بررسی کرده و در صورت فرسودگی بلافاصله آن را جایگزین کنید. بهتر است بازرسی کاملی از خودرو انجام دهید و هرگونه مشکل مرتبط را بیابید.

افزایش غلظت مایعات خودرو
وقتی دمای هوا به زیر صفر می‌رسد مایعات خودرو مانند ضدیخ، روغن و مایع انتقال، معمولا سفت و غلیظ شده و ویسکوزیته یا گرانروی کمتری پیدا می‌کنند. این حالت باعث می‌شود حرکت مایعات در داخل سیستم‌های خودرو روانی کمتری داشته باشد. برای جلوگیری از این شرایط، کارشناسان توصیه می‌کنند موتور خودرو را دست‌کم 10 دقیقه روشن بگذارید تا مایعات گرم شوند. همچنین باید تعویض مایعات خودرو را قبل از کاهش دمای هوا در نظر داشته باشید. نکته قابل توجه دیگر این‌که بهتر است سطح مایعات را در حد توصیه شده برای خودرو حفظ کنید.

باتری مُرده

تمام‌شدن شارژ باتری از ر‌ایج‌ترین مشکلات خودرو‌ست که احتمالا شما هم در فصل زمستان آن را تجربه می‌کنید. وقتی دما به زیر نقطه انجماد می‌رسد، باتری خودرو باید سخت‌تر کار کند. همچنین این واقعیت که در فصل زمستان، باتری‌ها باید به سیستم‌های بیشتری مثل بخاری ماشین و چراغ مه‌شکن انرژی‌رسانی کنند نیز باعث می‌شود باتری در زمستان زودتر تمام شود. از آنجا که استفاده طولانی‌مدت از باتری ظرفیت آن را کاهش می‌دهد، اگر از عمر باتری خودرو شما سه یا چهار سال می‌گذرد بهتر است در آغاز فصل زمستان برای خرید باتری جدید آماده باشید. ظرفیت مناسب باتری برای گذراندن فصل زمستان از مشکل تمام‌شدن باتری جلوگیری می‌کند.

کاهش فشار لاستیک‌ها
وقتی دما افت می‌کند، فشار لاستیک خودروی شما ممکن است دچار نوسان شده و کاهش یابد. فشار لاستیک معمولا وقتی خودرو در حالت ایستاده است بیشتر کاهش پیدا می‌کند. در خودروهای امروزی هربار که ماشین را روشن می‌کنید نشانگر فشار لاستیک را که روی پنل ابزار داشبورد قرار دارد، چک کنید. اگر خودروی شما چنین نشانگری ندارد با استفاده از فشارسنج هر هفته یک بار فشار باد لاستیک‌ها را کنترل کنید. این‌کار کمک می‌کند از بروز مشکلات خودرو که با فشار کم یا زیاد باد لاستیک مرتبط است جلوگیری شود. به‌طور طبیعی این مشکلات به فرسودگی و استهلاک غیرعادی لاستیک منجر شده و طول عمر لاستیک را کوتاه می‌کند. مشکلات فشار لاستیک همچنین می‌تواند به ترکیدگی لاستیک هنگام رانندگی منجر شود که فوق‌العاده خطرناک است و زمینه‌ساز چپ‌شدن خودرو شود. توصیه می‌شود از یک فشارسنج قابل حمل برای بررسی فشار باد لاستیک استفاده کنید و هر هفته یا دست‌کم یک‌بار در ماه فشار لاستیک را کنترل کرده و آن را طبق مشخصاتی که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است تا میزان لازم افزایش دهید.

از کار افتادن شمع موتور
شمع‌های موتور بسیاری از وسایل نقلیه معمولا در طول ماه‌های سرد سال زیاد قابل اعتماد نیستند. روشن‌کردن خودرو در زمستان به اندازه کافی سخت است.
در این شرایط بهتر است با یک شمع موتور کهنه و فرسوده این کار را سخت‌تر نکنید. یک شمع موتور ترک‌خورده کارایی سوخت را هم کاهش می‌دهد. شمع موتورهای فرسوده معمولا در دماهای زیر صفر کاملا از کار می‌افتد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است شمع خودرویتان را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

مه‌گرفتگی شیشه‌ها
ماه‌های سرد معمولا با مه‌گرفتگی شیشه‌های خودرو همراه است. این حالت می‌تواند هم برای شما و هم برای دیگر رانندگان بسیار خطرناک باشد. برای پاک‌کردن سریع بخار از شیشه‌های خودرو بدون این‌که لکه‌ای بماند، همیشه یک ابر تخته پاک‌کن در ماشین‌تان داشته باشید. برای جلوگیری از ایجاد مه و یخزدگی شیشه‌ها، بهتر است کفپوش‌ها و هرچیز مرطوب دیگر را در طول شب از خودرو خارج و در فضای بیرون خشک کنید. همچنین قراردادن بسته‌های سیلیکون جاذب رطوبت در داخل خودرو باعث جذب رطوبت محیط داخل اتومبیل شده و از مه‌گرفتگی و یخزدگی شیشه‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از اسپری ضد مه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یخ‌زدگی درها
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که سراغ ماشین‌تان بروید، اما به‌دلیل یخزدگی نتوانید درِ خودرو را باز کنید؟ این مشکل از سخت‌ترین و رایج‌ترین مشکلات زمستانی است. بویژه در شب‌هایی که برف همه جا را سفیدپوش می‌کند، صبح رانندگان برای بازکردن درِ خودروی مدفون شده زیر خروارها برف باید کلنجار بروند. برای جلوگیری از این حالت سعی کنید هنگامی که برف انباشته شده روی خودرو هنوز نرم و مرطوب است، پاکش کنید. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که وقتی می‌دانید قرار است برف ببارد کمی واکس سیلیکون یا وازلین روی قفل‌ها قرار دهید تا از سفت‌شدن آنها جلوگیری شود. با اسپری روغن و آب هم می‌توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

منابع: ba-bamail.com، gomechanic.in، hv.auto

یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها