برنامه فوتبال آسیایی با اجرای جواد خیابانی و شهاب قاسمی از شبکه ورزش پخش می‌شود

هیجان آسیایی فوتبال شرقی

بی‌شک، فوتبال جذاب ترین و پرهیجان ترین ورزش دنیاست، ورزشی که تمام اقشار سنی را در هر جایی و جایگاهی که باشند به سوی خود می‌کشد. ورزشکاران صدها رشته ورزشی در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام به اندازه ورزش توپ و چمن و مستطیل سبز طرفدار ندارند. به همین دلیل، هر سال با آغاز لیگ‌های حرفه‌ای در سراسر جهان و جام ملت‌های آسیا، میلیون‌ها نفر رقابت‌ها را پیگیری می‌کنند. بنابراین طبیعی است با شروع هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، مردم ایران هم با عرق ملی و حس میهن‌پرستی این جام را دنبال کنند و لحظه‌به‌لحظه با این جام همراه شوند. شبکه ورزش از چندی پیش پخش ویژه برنامه فوتبال آسیایی را به تهیه‌کنندگی حامد غفاری آغاز کرده و از امشب به شکل جدی‌تر به تحلیل و بررسی این جام می‌پردازد که هر شب روانه آنتن این شبکه می‌شود. غفاری از گویندگان خبر ورزشی است که در عرصه تهیه‌کنندگی هم فعال است. او قبل از این برنامه در فصل تابستان هم برنامه فصل داغ فوتبال را روی آنتن همین شبکه داشت. فوتبال آسیایی، ویژه‌برنامه جام ملت‌های آسیا با اجرای جواد خیابانی و شهاب قاسمی پخش می‌شود. در این برنامه کارشناسان و پیشکسوتان صاحب نام فوتبال ایران حضور دارند. همچنین از بخش‌های جذاب این برنامه، آیتم تاریخچه جام ملت‌های آسیا است که اطلاعات گسترده‌ای هم از کشورهای شرکت‌کننده داده می‌شود تا مخاطب نسبت به کشورهای مربوط هم شناخت پیدا کند. پخش گزارش‌های کارشناسی، بررسی حواشی رقابت‌ها و ... از دیگر بخش‌های برنامه است.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۳۴

اطلاعات آماری از کشورهای آسیایی
حامد غفاری، تهیه‌کننده برنامه فوتبال آسیایی درباره شکل‌گیری طرح این برنامه که از ششم دی ماه روانه آنتن شبکه ورزش شده و تا پایان جام پخش می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: بعد از تجربه خوب برنامه فصل داغ فوتبال ویژه جام جهانی، تعامل دو سویه‌ای میان من و شبکه برقرار شد. به همین دلیل، طرح برنامه فوتبال آسیایی را ارائه کردم و شبکه ورزش هم راغب بود چنین برنامه‌ای روی آنتن برود، چون اکثر بازی‌های جام ملت‌های آسیا قرار است از شبکه ورزش پخش شود و این شبکه پوشش بدهد. بنابراین نیاز بود یک برنامه ویژه جام روانه آنتن شود؛ به همین دلیل بعد از پذیرش طرح، مقدمات انجام شد و برنامه روی آنتن رفت.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که از چه زاویه‌ای به جام ملت‌های آسیا نگاه می‌کنید تا برای مردم جذابیت لازم را داشته باشد؟ توضیح می‌دهد: برای اولین‌بار در جام ملت‌های آسیا اطلاعات کافی و وافی درباره کشورهای آسیایی به مردم ایران داده می‌شود. از معرفی کشور گرفته تا اطلاعات آماری درباره تیم‌های حاضر. جام ملت‌های آسیا با جام جهانی تفاوت زیادی دارد، زیرا تیم‌ها شناخته شده نیستند، حتی مردم فقط نام کشورها را می‌شناسند و درباره فرهنگ کشور مربوط اطلاعات زیادی ندارند. به همین دلیل ما در قالب یک آیتم ویژه به این موارد می‌پردازیم.
وی ادامه می‌دهد: از دیگر آیتم‌های برنامه مرور جام‌های قبلی ملت‌های آسیا از سال 1956 تا به امروز است. همچنین مستندی درباره ادوار گذشته این جام آماده کرده‌ایم و عملکرد تیم ملی ایران را در جام ملت‌های قبلی آسیا بررسی کردیم. همانطور که می‌دانید از جام ملت‌های آسیای گذشته از بازی‌های ایران آرشیو زیادی نداریم یا تعداد مصاحبه‌ها بسیار کم است. به همین دلیل ما در قالب مستند با افرادی که در ادوار گذشته حضور داشتند، صحبت کردیم که این مستندها برای مخاطبان هم بسیار جذاب است.

تجربه گویندگی
غفاری درباره دیگر آیتم‌های برنامه می‌گوید: در قالب آیتم‌های متنوع به راه‌های صعود می‌پردازیم. همچنین معرفی بازیکنان و سرمربی‌های شاخص و... از دیگر بخش‌هاست. گروهی هم به دبی اعزام کرده‌ایم. یک بخش از برنامه از دبی پخش می‌شود. این برنامه تا به امروز هر شب ساعت 22 پخش می‌شود، اما از امروز یک تا دو ساعت قبل از بازی‌ها برنامه شروع می‌شود و تا بامداد هم ادامه خواهد داشت.
وی می‌افزاید: برنامه فوتبال آسیایی تا پایان جام ملت‌های آسیا پخش می‌شود. تلاش می‌کنیم برنامه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و برای تماشای بازی‌ها همراه با برنامه باشند.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب جواد خیابانی و شهاب قاسمی برای اجرای این برنامه تصریح می‌کند: با توجه به تجربه خوبی که از همکاری با آقای خیابانی در ویژه برنامه جام جهانی به نام فصل داغ فوتبال داشتم، ترجیح دادم تا دوباره در خدمت او باشم. شهاب قاسمی را هم خودم برای اولین‌بار به‌عنوان مجری تلویزیون آوردم و برنامه شب‌های فوتبال را اجرا کرد. او هم جزو مجریان کار بلد هست.
غفاری در پاسخ به این‌که سال‌ها گوینده خبر ورزشی هستید و همچنان در این عرصه فعالید، آیا از این تجربه برای برنامه‌سازی بهره می‌برید؟ می‌گوید: از سال 83 تا به امروز گوینده خبر ورزشی بودم و همچنان به فعالیتم در این عرصه ادامه می‌دهم. مسلما گویندگی خیلی به من کمک کرده است، چون در عرصه‌ای فعالیت می‌کنم که با تمام قوانین و دستورالعمل‌های تلویزیون آشنایی دارم و شناختم خوب است، بنابراین می‌دانم چه جملاتی نباید استفاده شود. برای ارتباط با مخاطب باید از چه راهکارهایی بهره برد. در مجموع کمک زیادی کرده است.
وی در پایان می‌افزاید: ما در برنامه فوتبال آسیایی از حشمت مهاجرانی بیشتر شب‌ها به‌عنوان کارشناس بهره می‌بریم و سعی می‌کنیم همه نقد داشته باشند. در مجموع هدف ما جلب رضایت مخاطبان است.

هدف شبکه ورزش همراه کردن مردم است

جواد خیابانی از مجریان و گزارشگران پیشکسوت فوتبال محسوب می‌شود و دیگر نیازی به معرفی ندارد، چرا که همه ورزش‌دوستان با علاقه گزارش‌ها و برنامه‌های او را دنبال می‌کنند. گرچه گاهی سوتی‌های او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد، اما او همیشه متواضعانه برخورد کرده و به هیچ‌وجه گارد نگرفته است. از دیگر حسن‌های این گزارشگر قدیمی این است که از هوش هیجانی‌اش برای گزارش‌های فوتبال استفاده می‌کند؛ حتی توانایی دارد بازی‌های لیگ دسته 3 را چنان حماسی گزارش کند که گویی فینال جام‌جهانی است!
از گزارش‌های خاطره‌انگیز او می‌توان به مسابقه ایران ـ استرالیا و ایران - آمریکا اشاره کرد که بعد از به وجد آمدن بابت گل خداداد عزیزی به استرالیا از واژه «غزال تیزپا» برای این بازیکن استفاده کرد؛ واژه‌ای که ماندگار شد. وی این روزها اجرای برنامه فوتبال آسیایی را در شبکه ورزش دارد.
خیابانی درباره پذیرش اجرای این برنامه به جام‌جم می‌گوید: از زمانی که فعالیتم را در تلویزیون شروع کرده‌ام هر چهار سال یکبار جام ملت‌ها را اجرا کرده‌ام و این وظیفه من به‌عنوان مجری است که اجرای برنامه‌هایی از این جنس را قبول کنم. البته نام درست جام ملت‌های آسیایی، جام آسیایی است، اما از آنجا که این اصطلاح در میان مردم و رسانه‌ها متداول شده و عادت کرده‌ایم، به همین دلیل من هم می‌گویم جام‌ملت‌های آسیا!
وی ادامه می‌دهد: در برنامه‌های تلویزیون تلاش کرده‌ام چیزهایی راکه یاد گرفته‌ام به جوان‌ترها انتقال بدهم و همیشه از بزرگ‌ترها و پیشکسوتان هم یاد می‌گیرم، چون ما هر چه داریم از بزرگ‌ترهاست. من برای جام جهانی هم برنامه فصل داغ فوتبال را برای شبکه ورزش اجرا کردم. سیاست این شبکه، جلب و جذب مشارکت‌های مردمی است. البته نه مشارکت‌های مالی، بلکه دغدغه دارد تا به لحاظ حسی و هیجانی مردم را با برنامه‌های ورزشی همراه کند.
این مجری پیشکسوت با اشاره به این‌که شبکه ورزش تلاش می‌کند مردم به نوعی در برنامه‌های این شبکه خودشان را دخیل بدانند، توضیح می‌دهد: به همین دلیل شبکه ورزش سعی دارد تا با مخاطب ارتباط برقرار کند. هدف برنامه فوتبال آسیایی هم همین است و گروه سازنده این برنامه تلاش می‌کند با یک برنامه خوب مردم را با جام ملت‌های آسیا همراه کند.
خیابانی درباره این‌که چرا هنوز شبکه ورزش نتوانسته به جایگاه بیشتری در میان مردم دست پیدا کند، می‌گوید: یکی از دلایلش این است که روی کانال سراسری نیست و مردم از طریق ست آپ‌باکس یا ماهواره باید دریافت کنند. البته اگربا نظر مدیران سازمان به لحاظ فنی توسعه یابد و روی کانال‌های سراسری قرار بگیرد، متوجه می‌شوید جایگاه‌ آن گسترش می‌یابد.
وی اشاره می‌کند: در حال حاضر همه کشور و به‌ویژه مناطق محروم و شهرستان‌ها نمی‌توانند این شبکه را دریافت کنند. جالب است بگویم وقتی برای مقدمات این جام سفری به دبی داشتم در آنجا دیدم مردم شبکه ورزش را دنبال می‌کنند. مردم علاقه‌مند به ورزش هستند و شبکه ورزش هم می‌تواند شبکه ورزش ما باشد.
این مجری درباره این‌که آیا خودش هم برای مسابقات به امارات (شارجه، دبی، ابوظبی و العین) اعزام می‌شود یا نه، می‌گوید: همکارانم اعزام شده‌اند. محمدرضا احمدی از آنجا گزارش می‌دهد. شاید برای بازی‌ها بروم، ولی هنوز مشخص نشده است. البته ما یک گروه هستیم و تلاش داریم با کمک هم نظر مخاطبان را جلب کنیم.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها