صبحدم دوشنبه اول بهمن رخ می‌دهد

خسوف جزئی در غرب کشور

بامداد دوشنبه اول بهمن 97 بار دیگر مردم در بسیاری از نقاط جهان شاهد وقوع ماه‌گرفتگی کلی خواهند بود. به احتمال زیاد یادتان هست که نیمه شب 5مرداد امسال شاهد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بودیم. آن زمان، ماه به مدت 103 دقیقه در سایه زمین در آسمان قرار گرفت و ما نتیجه این اتفاق را به صورت سرخ‌روی شدن ماه در آسمان تماشا کردیم.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۰۰

اما در ماه‌گرفتگی پیش‌رو که بامداد دوشنبه رخ می‌دهد، بسیاری از مردم ساکن شمال شرق آسیا، غرب آسیا، اروپا و آفریقا شاهد تمام ماه‌گرفتگی کلی یا دست‌کم بخش‌هایی از آن خواهند بود. با این حال این‌بار ما چندان خوش اقبال نیستیم. به‌طوری که ماه در مناطق شرقی ایران قبل از آغاز ماه‌گرفتگی جزئی در سپیده‌دم غروب می‌کند و بنابراین هیچ یک از بخش‌های این خسوف در شرق ایران با چشم غیرمسلح دیده نخواهد شد. در این مناطق فقط خسوف نیمسایه‌ای با تلسکوپ و ابزارهای عکاسی در شرق کشور قابل ردیابی است. همچنین ماه‌گرفتگی کلی در هیچ نقطه‌ای از ایران دیده نمی‌شود. فقط بخش‌هایی از این خسوف به‌صورت جزئی در مناطق غربی کشور پیش از غروب ماه در سپیده‌دم با چشم غیرمسلح مشاهده‌پذیر خواهد بود.
برای این‌که مطمئن شوید که آیا بخشی از ماه‌گرفتگی در منطقه شما قابل مشاهده است یا خیر و لازم است با توجه به این رویداد نماز آیات را به جای آورید یا خیر، کافی است به زمان‌های وقوع این رویداد طبق ساعت رسمی کشور توجه کنید:

آغاز ماه‌گرفتگی جزئی: ساعت 7 و 4 دقیقه
آغاز ماه‌گرفتگی کلی: ساعت 8 و 11 دقیقه
زمان طلوع خورشید برای بیشتر نقاط کشور در بامداد دوشنبه اول بهمن بین ساعت 6 و 13 دقیقه بامداد در پسابندر به‌عنوان جنوب شرقی‌ترین نقطه کشور تا حدود ساعت 7 و 50 دقیقه برای مرز بازرگان در شمال غربی کشور متفاوت است.
از آنجا که در زمان خسوف زمین درست بین خورشید و ماه واقع می‌شود، معمولا زمان طلوع خورشید با غروب ماه در سپیده‌دم اختلاف زمانی بسیار کمی با هم دارند. از این رو با در نظر گرفتن زمان طلوع خورشید در شهر یا روستای محل سکونت‌تان می‌توانید و مقایسه آن با زمان آغاز ماه‌گرفتگی جزئی با دقت قابل قبولی به زمان غروب ماه در منطقه‌تان نیز پی ببرید.
برای مثال در تهران در صبحدم دوشنبه خورشید در ساعت 7 و 11 دقیقه طلوع می‌کند و ماه نیز در ساعت 7 و 13 دقیقه غروب می‌کند. با این حساب ساکنان تهران مراحل ابتدایی ماه‌گرفتگی جزئی را در صورتی که افق غربی آنها کاملا باز و بدون غبار باشد، می‌توانند با چشم غیرمسلح مشاهده کنند. با توجه به نقشه بالا وضعیت مشاهده ماه‌گرفتگی در کشور را بهتر متوجه خواهید شد.
برای تماشای خسوفی که بتوانید تمام مراحل آن را به صورت کامل از کشور تماشا کنیم باید تا 16 شهریور 1404منتظر بمانیم. پیش از آن همه خسوف‌ها در ایران، شبیه ماه‌گرفتگی سوم بهمن بخش‌هایی از آن به صورت جزئی یا نیمسایه‌ای از ایران دیده خواهد شد.
در پایان تأکید می‌کنم تماشای ماه‌گرفتگی برای هیچ‌کس و از جمله خانم‌های باردار هیچ‌گونه خطری ندارد؛ از تماشایش در سحرگاه لذت ببرید!

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها