این جوان نابینا با طراحی چند نرم‌افزار و ایجاد سایت بخشی از مشکلات جامعه روشندل را برطرف کرده است

ابتکار با چشمان بسته

کد خبر: ۱۱۸۵۲۹۸

قهرمان گزارش امروز ما نمونه کاملی از یک انسان بااراده است. جوانی با پشتکار که با وجود نابینایی و شنیدن کنایه‌های بسیار هیچ‌وقت دست از تلاش برنداشته است. حدود دوسال پیش او نرم‌افزار پیاده‌سازی آسان فایل‌های صوتی مخصوص نابینایان را طراحی کرد. جواد حسینی این روزها رئیس هیات‌مدیره شرکت ایران نوپندار است. او با هدف کمک به نابینایان سایت ایران راوی را نیز طراحی کرده است. او درباره زندگی‌اش می‌گوید: «جواد حسینی اگر خود را فرد موفقی معرفی می‌کند قصدش خودنمایی نیست، بلکه هدفش این است تا الگوی مفیدی باشد برای کسانی که در جامعه شرایطی همانند او دارند و می‌توانند با کمی تلاش خودشان را بالا بکشند.» ‌ حسینی 36 ساله و اهل و ساکن شهر شیراز است‌. آن‌طور که او می‌گوید به علت موقعیت شغلی پدرش مدتی با خانواده به تهران آمد، اما دوباره به شیراز بازگشتند. اگر از حسینی درباره دلیل نابینایی‌اش بپرسید می‌گوید به علت ازدواج فامیلی پدر و مادرش به مشکل تحلیل شبکیه چشم دچار و این مشکل به‌تدریج از 20 سالگی نمایان شد: «با وجود این‌که دیدن برایم بسیار سخت بود به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه دادم و مدرک مهندسی آبیاری را از دانشگاه آزاد شیراز گرفتم. تا سال 1387 تقریبا کم‌بینا بودم و تنها چیزی که می‌دیدم نوشته‌های درشت بود آن هم فقط با یک چشم.» کم‌بینایی جواد را کم‌کار نکرد و او همچنان برای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بین‌المللی به تحقیق و ترجمه ادامه داد.

طراحی نرم‌افزار تسهیل
در پرونده جواد حسینی به‌جز ثبت اختراع موفقیت های دیگری نیز نوشته شده است. جوانی که هر فرصتی را غنیمت می‌شمارد تا بتواند از هر لحظه زندگیش استفاده مفید کند: «در زمان دانشجویی بسیار کم‌بینا بودم، اما سعی می‌کردم انگیزه‌ام را از دست ندهم، به همین دلیل در کنار تحصیلات دانشگاهی تلاش کردم زبان عربی و انگلیسی را یاد بگیرم.»
به این ترتیب حسینی بالاخره توانست به عنوان زبان‌آموز ممتاز مدرکی معادل لیسانس عربی را دریافت کند.
«تحقیق و ترجمه را دوست داشتم و به عنوان سرگرمی فیلم‌های بسیاری را از زبان فارسی به زبان عربی و انگلیسی ترجمه کردم. نمی‌دانستم روزی ترجمه به شغل اصلی‌ام تبدیل خواهد شد.» به‌تدریج بینایی جواد به حدی کاهش یافت که فعالیت‌های خود را از حوزه تحقیق و ترجمه متنی به سمت پیاده‌سازی و ترجمه فایل و صوت تغییر داد.
تقاضای متوالی برای ترجمه و تسلط جواد به انگلیسی و عربی او را به جایی رساند که نرم‌افزاری طراحی کند تا از این طریق بتواند سرعت عملش را در کار ترجمه بالا ببرد. مثلا اگر در یک روز دو ساعت فیلم و فایل صوتی گوش می‌داد و 20 صفحه ترجمه می‌کرد با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانست در روز 40 صفحه را ترجمه و تحویل کار فرما بدهد. با این حال او فکر می‌کرد کار مفیدی انجام نمی‌دهد و باید بیشتر تلاش کند. هنگامی که از موسسه ای بین‌المللی برای ترجمه و پیاده‌سازی فایل‌های صوتی، دستمزدی سه برابر از حد توافق دریافت کرد، انگیزه‌اش به ادامه کار بیشتر شد. با گسترش توانمندی‌های جواد و توسعه فعالیت‌هایش، در سال 1378 او موفق به تاسیس شرکت آنلاینی به‌نام نوپندار شد و توانست به عنوان رئیس هیات‌مدیره و با به‌کار گیری دو کارمند از راه دور [آنلاین] به فعالیت‌هایی همچون انواع پژوهش، تحقیق، ترجمه، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازد.

در جمع صاحبان عصای سفید ‌
گرچه نابینایی به ظاهرانسان را از دیدنی‌های دنیا محروم می‌کند، اما روشنی و پاکی دل دریچه دیگری است تا انسان از این طریق بتواند زیبایی‌های دنیا را ببیند ودر جامعه حاضر شود. سال 1391 یک روز صبح که جواد به امید دیدن اندک نور آفتاب چشم‌هایش را باز کرد، متوجه شد بینایی خود را به‌طور کامل از دست داده است. «یکی دو سال زمان برد تا بتوانم با مشکل نابینایی کنار بیایم. مهارت‌هایی را در زمان کم‌بینایی در موسسه مردم نهادعصای سفید تهران به دست آوردم، با این حال فکر نمی‌کردم با نابینایی بتوانم به کار و زندگی خود ادامه بدهم.» حسینی در برابر مشکلات تسلیم نشد و برای گذران زندگی و کسب درآمد تلاش کرد و باوجود نابینایی به اصلاح نرم‌افزاری پرداخت که افراد نابینا نیز بتوانند از آن استفاده کنند. «مشکل کارمن این بود که هنگام گوش دادن فایل برای تایپ متن، صدای سخنگوی رایانه با صدایی که قرار بود ترجمه کنم، تداخل پیدا می‌کرد. اگر هم خاموشش می‌کردم متوجه اشتباهات تایپی خود نمی‌شدم، چون برنامه گویا‌ساز برای تایید هر کلمه نوشته‌های صحیح مرا بلند می‌خواند. بنابراین به ذهنم رسید تا نرم‌افزارسخنگو را طوری تغییر دهم تا جایی که درست تایپ می‌کنم، سخنی نگوید و فقط زمانی که غلط تایپ می‌کنم، بوق بزند.»
جواد دیکشنری حدود 500 متن ویرایش شده فارسی شامل پنج میلیون کلمه را به خورد نرم‌افزارش داد و از آن خواست کلمات تکراری را حذف کند. به این ترتیب حدود صد هزار کلمه به عنوان کلمات صحیح در نرم‌افزارباقی ماند. بنابراین هنگام تایپ کلمه‌ای جز کلمات ثبت شده غلط فرض می‌شد و بوق به صدا در می‌آمد. «این‌گونه با اصلاح نرم‌افزار توانستم به کار خود با درآمد بالاتر و کیفیت بیشتر ادامه بدم.»
در نهایت جواد حسینی با شروع آموزش این مهارت به نابینایان موفق شد بسیاری از آنها را در شهرهای مختلف شاغل و نوعی مهارت شغلی ایجاد کند.

ایران راوی
سالانه چیزی حدود 40 هزار نابینا به جمع روشندلان جامعه اضافه می‌شود که از این تعداد چیزی حدود 35هزار مورد قابل پیشگیری است. نهاد‌های کنشگر امور نابینایان با اطلاع‌رسانی و مهارت‌آموزی مرتبط می‌توانند نقش به‌سزایی در پیشگیری از ابتلا به نابینایی داشته باشند. جواد حسینی با هدف پیشگیری از آسیب‌های بینایی در اواخر سال 91 تصمیم به راه‌اندازی انجمن پژوهشی آسیب‌های بینایی (راوی) گرفت. گرد‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات، آموزش‌‌ها، کتاب‌های صوتی، ارائه نرم‌افزارهای صوتی مورد نیاز کم‌بینایان و نابینایان به صورت رایگان از جمله اهدافش است. علاوه بر این، او برای ارائه مشاوره رایگان به بچه‌ها و خانواده‌هایشان که به این آسیب دچار می‌شوند نیز تلاش می‌کند. خودش می‌گوید پیشگیری از ازدواج‌های فامیلی که منجر به نابینایی فرزندان می‌شود نیز یکی دیگر از اهدافش برای طراحی سایت ایران راوی است. «خانواده‌های بسیاری به طور مرتب از طریق سایت با من در تماس بودند و برای بهبود وضعیت فرزندان مشورت می‌گرفتند. شاید بگویم صد‌ها نابینا که از جامعه جدا شده بودند از طریق آموزش‌های سایت راوی و نرم‌افزارهایی که برای دانلود در اختیارشان گذاشتم آنها را دوباره به جامعه و خواندن و نوشتن بازگرداند.» در اصل راوی باعث برقراری ارتباط دوباره نابینایان با جامعه و دنیا شد. راوی به نابینایان یاد می‌دهد چگونه می‌توانند سایت اینترنتی درست کنند و فروشگاه اینترنتی بسازند. کلاس‌های راوی از راه دور است، اما بی‌هزینه هم نیست. این سایت
در هر سال حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد که جواد حسینی از ته دل می‌خواهد این هزینه‌ها را به‌عهده بگیرد.

معلولیت و موفقیت
گویندگی دوبله و صداگذاری بسیاری از فیلم‌های فارسی و انگلیسی به درخواست موسسات مختلف از دیگر فعالیت‌های جواد است. او در مدت زمان کم‌بینایی و نابینایی خود فعالیت‌های بسیاری انجام داده و با موسساتی از جمله، مرکز مطالعات شهرداری تهران، مرکز مطالعات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت و موسسه پژوهشی در مالزی همکاری کرده و تاکنون ترجمه پنج کتاب، بیش از 2000ساعت فایل صوتی، طراحی چهار نرم‌افزارو چهار وب‌سایت و دوبله بیش از 20 عنوان فیلم آموزشی را به اتمام رسانده است. حسینی همچنین تاکنون بیش از 25 مقاله آموزشی را تدوین کرده است.

فائزه اکبری
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها