جام‌جم علل اعلام نشدن حقوق مدیران دستگاه‌های اجرایی را در آستانه 2سالگی برنامه ششم پیگیری می‌کند

صفحه مورد نظر یافت نشد!

سال دوم برنامه ششم توسعه هم رو به پایان است، اما هنوز یکی از مهم‌ترین و مردمی‌ترین احکام این قانون، اجرا نشده است؛‌ حکمی که طبق آن، دولت مکلف شد میزان حقوق دریافتی همه مقامات، مسؤولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی را در یک پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر کرده و به اطلاع عموم مردم برساند. پس از افشای پرونده حقوق‌های نجومی برخی مدیران و مسؤولان در سال 1395، دستورات و مصوبات زیادی برای جلوگیری از این پدیده تلخ صادر شد، اما قطعا ماده 29 برنامه ششم توسعه، بهترین مصوبه‌ و قانونی بود که در این زمینه از سوی مجلس وضع شد. براساس این ماده، دولت مکلف شد طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم (سال 1396) نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند. قرار بر این بود که در این سامانه، تمامی پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران تمامی دستگاه‌های اجرایی و عمومی و شرکت‌های دولتی قوای سه‌گانه و خارج از قوا برای نهادهای نظارتی و عموم مردم منتشر شود. فقط وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول این حکم مستثنا هستند. درواقع هدف از وضع ماده 29 قانون برنامه ششم، استفاده از ابزار شفاف‌سازی برای جلوگیری از تکرار پدیده حقوق‌های نجومی بود. قطعا وقتی میزان دریافتی همه مسؤولان و مدیران در یک سایت اینترنتی منتشر شود، افرادی که حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند تحت فشارهای اجتماعی قرار می‌گیرند که از هرگونه ابزار قانونی، کاراتر و موثرتر است. با این‌که دولت موظف بود تا پایان سال 1396 این سامانه را راه‌اندازی کند، اما کار آن به سال جاری کشیده شد و هنوز هم خبری از آن نیست. آخرین اخبار از جانب سازمان امور اداری و استخدامی حکایت از این دارد که حتی دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور که طبق وظایف محوله، باید پیگیر اجرای قوانین باشند، هنوز به این حکم قانونی عمل‌ نکرده و حقوق مدیرانشان را ارائه نکرده‌اند. برخی کارشناسان همچون دکتر احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقدند قوای سه‌گانه به‌طور نانوشته قصد اجرا نکردن این حکم قانونی را دارند. برداشت افکار عمومی هم این است که برخی مسؤولان و مدیران قوای سه‌گانه از این‌که میزان دریافتی‌شان (هرچند که قانونی هم باشد) برای عموم مردم مشخص شود، ناخرسندند و برای اجرای این کار، تعلل می‌کنند. این در حالی است که حقوق اکثر مدیران در سطح بالایی نیست، اما راه نیفتادن سامانه حقوق مدیران، موجب می‌شود تر و خشک در آتش بی‌اعتمادی مردم بسوزند.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۶۴

دستگاه‌های نظارتی هم حقوقشان را نمی‌گویند

دوشنبه این هفته ۲۴ دی ۱۳۹۷ جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره علت تأخیر در راه‌اندازی سامانه حقوق مدیران گفت: تاکنون فقط ۴۰۰ دستگاه و بالغ بر ۷۳۲ هزار و ۹۹۰ نفر از حقوق‌بگیران اطلاعات حقوق و مزایای خود را در این سامانه وارد کرده‌اند.
وی گفت: متاسفانه دستگاه‌های خارج از قوه مجریه که در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم ذکرشده در اجرای این مهم همراهی لازم را نداشته و اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.
مهندس انصاری تصریح کرد: دستگاه‌هایی که بیشتر از همه مدعی اجرای این بخشنامه بودند و سازمان اداری و استخدامی کشور را برای راه‌اندازی سامانه مورد سؤال قرار می‌دهند، متاسفانه هنوز خود به این بخشنامه عمل‌نکرده‌اند. معاون رئیس‌جمهور گفت: اخیرا مجلس اطلاعات خود را به عنوان اولین قوه خارج از دولت در سامانه بارگذاری کرد و هم‌اکنون اطلاعات پرداخت‌ نمایندگان و کارکنان مجلس در سامانه وجود دارد اما سازمان‌های وابسته به مجلس شورای اسلامی از جمله مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات هنوز در سامانه بارگذاری نکرده‌اند. وی افزود: قوه قضاییه نیز بجز چند اداره کل دادگستری استان بارگذاری کامل اطلاعات پرداخت خود را انجام نداده است و مجموعه نهادهای خارج از قوای سه‌گانه هیچ‌یک اطلاعات خود را بارگذاری نکرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس
اعلام شده یا نشده
در حالی که انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور اعلام کرده برخی سازمان‌های زیرمجموعه مجلس شورای اسلامی از جمله دیوان محاسبات کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس حقوق مدیران خود را اعلام نکرده، دفتر مهدی مهدویان‌صدر، مدیرکل روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد حقوق بازنشستگان مشغول به کار است و همه حقوق مدیران این مرکز به سازمان اداری استخدامی ارسال شده است.
وی افزود: آقای انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی اعلام کرد که بعد از قوه مجریه مجلس بیشترین همکاری را با ما داشته و ما حقوق مدیرانمان را به این سازمان اعلام کردیم.
لازم به ذکر است، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم دیروز در دسترس نبود.
بنابراین درباره ارائه حقوق مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس دور روایت متضاد وجود دارد .

دیوان محاسبات کشور:
امکان پاسخگویی نداریم
علی شیری، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی دیوان محاسبات کشور درباره منتشر نشدن حقوق مدیران این سازمان به خبرنگار ما گفت: روابط عمومی‌ها امکان پاسخگویی به این‌گونه مسائل را ندارند و برای بررسی چنین موضوعاتی باید حوزه ریاست سازمان تصمیم بگیرد.
وی افزود: اکنون که آخر هفته است و بعید می‌دانم بتوانم با حوزه ریاست تماس بگیرم و اطلاعی کسب کنم. در این راستا باید تا شنبه هفته آینده صبر کنید تا بتوانم اطلاعاتی در این زمینه کسب کنم و به‌روزنامه شما ارائه دهم.

دیوان عالی کشور
قوه قضاییه باید جواب دهد
مسؤولان دیوان عالی کشور روز گذشته پاسخگو نبودند. امیر هاشمی که تا چند ماه پیش مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور بود، در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، تصریح کرد: در این مورد از قوه قضاییه باید سؤال کنید و دیوان عالی کشور یکی از زیرمجموعه‌های این قوه است و پاسخی در این زمینه نداریم.

دیوان عدالت اداری
کدام قانون گفته حقوق باید منتشر شود؟
محسن قائمی نسب، مدیرکل روابط عمومی دیوان عدالت اداری درباره این‌که چرا این دستگاه هنوز اطلاعات حقوق مدیرانش را ارائه نکرده، به خبرنگار جام‌جم گفت: این موضوع را باید از واحد منابع انسانی سؤال کنم که چرا ما باید حقوق مدیران را اعلام کنیم.
وی با اظهار بی‌اطلاعی از قانون انتشار اطلاعات حقوق مدیران دولتی ادامه داد: کسانی که در این بخش مشغول فعالیت هستند همه قاضی‌اند و من نمی‌توانم در این مورد پاسخ دهم.
قائمی نسب افزود: یادتان باشد که روز شنبه به من تماس بگیرید و این مورد را یادآوری کنید تا از واحد منابع انسانی جویا شوم.

سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور
فعلاً صبر کنید
رضا هاشمی، کارشناس روابط عمومی و مسؤول ارتباط با رسانه سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور درباره علت عدم اعلام حقوق مدیران این دستگاه به سازمان اداری و استخدامی به خبرنگار ما گفت: برای این‌که بتوانیم در این زمینه پاسخی به شما بدهیم باید تا شنبه هفته آینده صبر کنید.
وی افزود: معاونت منابع انسانی در این زمینه باید اظهارنظر کنند اما با توجه به این‌که فصل بودجه است واحد منابع انسانی همه سازمان‌ها مشغول دفاع از بودجه خود هستند.
وی تاکید کرد: درآمدهای سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به خزانه کل کشور واریز می‌شود اما برای پروژه‌های خودمان باید دست به دامن دولت شویم، به همین دلیل بخش منابع انسانی برای دفاع از بودجه در جلسات مختلف شرکت می‌کند تا بتواند از حق این سازمان دفاع کند.

سازمان پزشکی قانونی کشور
مسؤول مربوطه نیست
با سازمان پزشکی قانونی کشور هم تماس گرفتیم. روابط عمومی این سازمان آنقدر آشفته بود که چندین بار تلفن را به داخلی‌های مختلف وصل کردند و درنهایت یک نفر به نام حق‌وردی به خبرنگار ما گفت که مسؤول مرتبط با این موضوع نیستند و باید هفته آینده تماس بگیرید. حق وردی اضافه کرد: کسی که در این زمینه می‌تواند پاسخگوی شما مبنی بر منتشر نشدن حقوق مدیران دولتی باشد، در سازمان نیست و بنده هم اطلاعی در این زمینه و چگونگی اجرای این قانون ندارم و باید تا زمان حضور این فرد صبر کنید.

سازمان بازرسی کشور
کسی پاسخگو نیست
از مسؤولان سازمان بازرسی کل کشور از جمله ناصر سراج، رئیس سازمان ، کسی پاسخگوی پیگیری‌های جام‌جم نبود. روابط عمومی سازمان بازرسی هم به پیگیری‌های جام‌جم درباره علل اعلام نشدن حقوق مدیران این سازمان جواب نداد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها