گزارش جام‌جم از اردوی تیم ‌ملی در آستـــــــــانــــه دیــــــدار بـا یــــمـــن

نمایش غیرت در امارات

«80 میلیون نفر، یک ملت، یک قلب». با این شعار جام ملت‌های آسیا از ساعت 19 و 30 دقیقه امشب برای فوتبالدوستان ایرانی آغاز می‌شود. کی‌روش و پسرانش در اولین گام یمن را پیش رو دارند؛ تیمی که از آن به عنوان آسان‌ترین حریف تیم ملی تا پایان تورنمنت یاد می‌شود، اما تاریخ می‌گوید همیشه باید از همین حریفان آسان هراسید.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۸۶

برای یمن، رویای بزرگ این است که بازی امشب آنها با تیم ملی ایران، تکرار سناریوی تاریخی آرژانتین و کامرون در جام‌جهانی 1990 باشد؛ یا بازی فرانسه - سنگال در جام‌جهانی 2002. کامرون در جام‌جهانی 90، در همان اولین بازی آرژانتین را یک بر صفر برد تا دنیا را غافگیر کند. برد یک بر صفر سنگال مقابل فرانسه و کاپیتان زیدان هم به همان اندازه غافگیرکننده بود. حالا سقف آرزوهای یمن، همانی است که زمانی برای تیم‌های کامرون و سنگال بود. یمنی‌ها، نه آن شیرهای رام نشدنی سال 1990 هستند و نه آن شیرهای ترانگای سال 2002، اما یک شعار دارند که قابل احترام است.
«هرگز تسلیم نمی‌شویم» شاید این برازنده‌ترین شعاری باشد که یمنی‌ها می‌توانستند برای این دوره از رقابت‌ها برای خود انتخاب کنند. آنها تا همین جا هم تسلیم نشده‌اند چرا که توانسته‌اند در شرایط نابسامان کشور خود به این دوره از رقابت‌های جام ملت‌ها صعود کنند.
فوتبال یمن از نظر قدرت و اعتبار با فوتبال ایران قابل مقایسه نیست .این بازی رویارویی تیم اول آسیا در رده‌بندی فیفا با تیم بیست وشش این قاره و صد و سی‌ و پنجم جهان است. لیگ این کشور از سال 2015 با توجه به ناآرامی‌های داخلی تعطیل است و اکثر بازیکنان این تیم در خارج از یمن و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شاغل هستند. با این حال باید به این حریف با انگیزه احترام گذاشت. این همان چیزیست که کارلوس کی‌روش در یک ماه گذشته بارها و بارها رویش تاکید داشته است و این نگاه حرفه‌ای به شیرهای پارسی کمک می‌کند تا تورنمنت را با کمترین لغزش دنبال کنند.

5 بازی، 5 برد
14 سال قبل از اتحاد کشور دو تکه یمن، در همین جام ملت‌ها اولین تقابل ایران و یمن جنوبی شکل گرفت. سال 1976 در تهران. آن بازی شد پرگل‌ترین برد تاریخ فوتبال ایران و سنگین‌ترین شکست فوتبال یمن در تاریخ ادوار مختلف جام ملت‌ها. تیم ملی با هدایت حشمت‌خان مهاجرانی حتی اگر با یک گل از یمن شکست می‌خورد، باز هم به عنوان سرگروه صعود می‌کرد، اما حریف را اسیر جاه‌طلبی خود کرد و با هشت گل یمن جنوبی را درهم کوبید. در روزی که به دلیل تشریفاتی بودن، کمتر از ده هزار نفر به ورزشگاه آزادی رفته بودند، مرحوم غلامحسین مظلومی (سه گل)، ناصر نورایی (دو گل) و علیرضا عزیزی (دو گل) و علیرضا خورشیدی برای تیم ملی گل‌زنی کردند. جالب آن‌که غلامحسین مظلومی با همان سه گلی که به یمن جنوبی زد، با سه گل زده آقای گل جام ملت‌ها شد و تا خود فینال دیگر نتوانست گلی به ثمر برساند. شش سال بعد، ایران و یمن جنوبی در بازی‌های آسیایی دهلی نو مقابل هم قرار گرفتند که بازی با برتری 2 بر صفر ما تمام شد. برای تیمی که جلال چراغپور سرمربی‌اش بود، ناصر محمدخانی و علیرضا فیروزی، گلزنی کردند.
سال 1989، در آخرین سال حیات یمن جنوبی، ایران و یمن، این بار در جام صلح و دوستی کویت به مصاف هم رفتند که شاگردان علی پروین با دو گل مجید نامجو مطلق حریف را شکست دادند.
5 سال بعد در بازی‌های آسیایی 1994 هیروشیما، تنها برد تیم ملی با هدایت استانکو، مقابل یمن به دست آمد. آن بازی با وجود برتری 4 بر صفر و گل‌هایی که فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، جواد منافی و جمشید شاه محمدی زدند، بازی تلخی بود برای فوتبال ما. تیم ملی برای اولین بار در مرحله گروهی حذف شده بود و برد روز آخر مقابل یمن، هیچ تاثیری در سرنوشت تیم نداشت.
آخرین تقابل این دو تیم هم به شش سال پیش برمی گردد که تیم ملی در رقابت‌های غرب آسیا در سال 2012 با نتیجه 2 بر یک و با گل‌های امید نظری و یعقوب کریمی پیروز شد. از آن تیم ملی ایران بازیکنی در این دوره حضور ندارد ولی تعدادی از بازیکن فعلی تیم ملی یمن در آن دوره از مسابقات حاضر بودند.

کی روش: هیچ تیمی برای پیروزی کارت اعتباری ندارد
سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری قبل از بازی با یمن گفت:« برای ما نه تنها بازی با یمن مهم است بلکه تنها مطلبی که روی آن تمرکز داریم، بازی با یمن است.»
مطمئنا مدعیان اصلی و تاریخی این جام ژاپن و کره جنوبی هستند که در ۴۰سال گذشته سرمایه گذاری زیادی روی فوتبال انجام دادند.
ایران، عربستان، قطر، امارات، چین و ...سعی دارند با ارائه فوتبال خوب خودشان را به کشورهای مدعی نزدیک کنند. البته تیم ملی ایران هزار درصد از تمرکز خود را روی بازی با یمن گذاشته است. باید استحقاق پیروزی مقابل یمن را داشته باشیم و در روز بازی این موضوع را نشان دهیم.
در چند ماه گذشته با موجی از مصدومیت‌ها رو به رو بودیم که مساله جدی بود. سعی کردیم گروهی از بازیکنان را در چند سال گذشته آماده کنیم که بتوانیم از آن‌ها بهره ببریم.
استرالیا دیروز مقابل اردن شکست خورد.همیشه این بازی‌ها برای ما هشدار بود. با این بازی‌ها می‌فهمیم هیچ تیمی کارت اعتباری برای پیروزی ندارد.
یمن بازیکنان ارزشمندی دارد که فوتبال زیبایی از خود نشان می‌دهند. مسوولیت هر دو تیم این است که باعث خوشحالی و سرگرمی هواداران خود شوند.
ماموریت ما این است که پل‌هایی از امید نه پل‌ها و راه‌هایی از ترس ایجاد کنیم. امروز ایران و یمن با آغاز بازی باعث خوشحالی و سربلندی کشورشان می‌شوند. من حتی نمی‌توانم منتظر شروع این بازی باشم.
همانطور که در گذشته هم گفتم بازیکنانم باید تمام تلاش خود را کنند که بعد از اتمام بازی سربلند از زمین خارج شوند. باید همیشه سعی کنند باعث خوشحالی و سربلندی مردم شوند.
ما فوتبال را زیر چتر سرگرمی بازی می‌کنیم. وظیفه هر دو تیم ایجاد دلخوشی و سرگرمی برای مردمان کشورشان است. البته اتفاقاتی که در خارج از فوتبال هم می‌افتد، وجود دارد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها