وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحاشیه جشنواره فیروزه به جام‌جم خبر داد

حمایت 2000میلیاردی از فرهنگی کار ها

تامل در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و اقتصاد نشان‌دهنده این است که این دو مقوله آنچنان در هم تنیده و جدایی‌ناپذیر هستند که اگر ادعا کنیم تشکیل‌دهنده هویت جامعه ایرانی - اسلامی و نیروی پیش‌برنده جامعه هستند، سخن گزافی نیست.
کد خبر: ۱۱۸۴۷۰۳

همین نگاه ویژه به مسائل فرهنگی با رویکرد اقتصادی همواره از اقتضائات تحقق اهداف راهبردی کشور بوده است. برگزاری جشنواره فیروزه در سه دوره پیش در راستای تحقق همین اهداف است،‌ جشنواره‌ای که دیروز چهارمین دوره آن به پایان رسید و آن‌طور که عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید «کالای فرهنگی می‌تواند فرصت طلایی ارتباطی ایرانیان با جهانیان را
فراهم کند.»

حمایت‌ از مشاغل فرهنگی
به باور بسیاری، جایزه فیروزه زمانی که متولد شد در رابطه با کالای فرهنگی فرصت ارتباط، تعامل و ارتقا را پدید آورد با توجه به این‌که امسال دوره چهارم آن است هر سال مجال‌های تازه به مجال قبلی اضافه شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در این میان از اتفاقات تازه دیگری در کنار این جشنواره می‌گوید: یکی این‌که ما از حدود 20 هزار شغل فرهنگی حمایتی 2000میلیاردی صورت می‌دهیم. حمایتی که توافق‌نامه‌اش انجام شده و فرصت جدیدی را برای حمایت‌های تسهیلاتی و مالی برای مشاغل فرهنگی ایجاد می‌کند. حمایت‌های مالی بخش دیگری هم دارد و آن هم مربوط می‌شود به صندوق توسعه ملی، چرا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جام‌جم خبر داده قرار است وام‌هایی با سود کم به تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل فرهنگی اعطا شود. حمایت‌هایی که این بار قرار نیست محدود به تهران باشد و سعی شده پوششی سراسری داشته باشد. البته این تنها شامل حمایت‌های مالی از مشاغل فرهنگی است. چرا که صالحی گفته است:‌ در حوزه‌های مربوط به کاهش هزینه‌ها هم اقدامات متعددی کردیم البته به اعتبار برنامه ششم توسعه بخشی از آن مربوط می‌شود به این‌که ما بتوانیم در شهرها زمینه‌ای به مشاغل فرهنگی اعطا کنیم که این فضاها به عنوان فضاهای تجاری تلقی نشود که دچار مالیات‌ها و عوارض شهرداری شود. ردیف‌های این موضوع در برنامه ششم توسعه دیده شده است و آیین‌نامه آن در دست تهیه است تا بتوانیم به دولت ببریم.

با جایزه فیروزه چه اتفاقی افتاد؟
پر واضح است که جایزه فیروزه و جوایزی از این قبیل در حوزه‌های فرهنگی کمک می‌کنند تا مسیر تولیدات سالانه‌ را بتوان ارزیابی کرد. طبیعتا اتفاقاتی که در یک‌سال بیفتد کمک می‌کند که تولیدکنندگان بتوانند مسیری را که طی کرده‌اند رصد کنند و البته سیاستگذاران هم ببینند که چه مسیرهایی طی شده و چه مسیرهایی باید سرعت بگیرد. این دستاوردی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به آن اشاره دارد. او به جام‌جم می‌گوید: این جایزه چند نقطه را دنبال می‌کند، اول رصد و پایش است. این جایگاه فرصتی برای نهادی‌های حاکمیتی و دولتی ایجاد می‌کند تا پایش درستی صورت بگیرد که چه اتفاقات تازه‌ای در حال رخ دادن است. نکته دوم فرصت ارتباط، تعامل مولدان است که تعامل شبکه‌ای و منسجم ایجاد شود.
به گفته او، با توجه به این‌که امسال با اتفاق خوب شکل‌گیری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی مواجه بودیم امیدواریم با تعامل بیشتر با این تشکل‌ها و انجمن‌ها امکان قدرت عمل را افزایش دهیم تا دغدغه‌ها ایجاد شود و در حوزه مشاغل فرهنگی سعی کردیم که شغل و اقتصاد را دغدغه خودمان قرار دهیم و برای حل و رفع آن تلاش کنیم. آنچه مشخص است این که حوزه مشاغل فرهنگی در حوزه اقتصاد و ‌مشاغل جایی ندارد و همین است که برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند توجه بسیاری را به صنعت نرم کالاهای فرهنگی جلب کند. عباس صالحی در این زمینه می‌گوید: صنعت نباید فقط در صنایع سخت دیده شود، صنعت نرم یا همان صنعت فرهنگی، هم از لحاظ هویت و هم از جهت ارزش افزوده به اقتصاد بیش از صنعت سخت کمک می‌کند.
او می‌گوید: باید همه تلاش کنیم تا ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی به کمک مشاغل فرهنگی بیایند. زیرا کالای ایرانی روح هویت همه ایران ما است.

بودجه جشنواره چطور تامین شد؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این جشنواره هم به وعده‌های شفاف‌سازی در بودجه‌های فرهنگی عمل کرده بود. او در رابطه با بودجه این جشنواره هم گفته است: مسیری که جایزه فیروزه طی کرده با همین نگاه بوده است که خود کسانی که مولدان این قضیه بوده‌اند خودشان هم مبنای اصلی این حرکت باشند. جایزه فیروزه به همت تولیدکنندگان عرصه صنعت اسباب‌بازی و نوشت‌افزار و کالاهای فرهنگی صورت گرفته است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخشی از این بودجه همراه و همکارشان بوده است. ضمن این‌که جشنواره‌های ما موظفند تا حداکثر سه ماه هزینه‌هایشان را اعلام کنند که جشنواره فیروزه هم از این قاعده مستثنا نیست و تا سه ماه دیگر تمام هزینه‌های آن اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها