گزارش جام‌جم از واکنش‌های مجازی به یک سریال تلویزیونی

هشتگ‌هایی برای بانوی عمارت

مثل خیلی از سریال‌های تلویزیون، کم سر و صدا شروع و پر هیاهو تمام شد. چند قسمتی زمان برد تا آرام آرام کنار سریال‌های جالب و حتی ماندگار ثبت شود.
کد خبر: ۱۱۸۴۶۷۹

ساخت سریال‌های تاریخی مانند راه رفتن روی لبه تیز تیغ است. دوگانه‌ای پدید می‌آورند که ذهن و روان سازنده را چنان بازی می‌گیرند که این ژانر را فراموش کند یا ابتکار و خلاقیتش را صرف پرداختن به حواشی و ذائقه‌ای کند تا اصل محتوای تاریخی به حاشیه رود. «بانوی‌عمارت» اما تجربه شیرینی بود که به مدد یک منطق داستانی جذاب، متن محکم و دکور و لباس تماشایی توانست در خانه‌های ایرانیان جاگیر شود. ایرانی‌ها مخاطبان سخت‌پسندی هستند و هر سریال یا اثر نمایشی آنان را جذب نمی‌کند. بسیاری از سریال‌ها در ادبیات روزمره مردم وارد نمی‌شود و تماشاگر را درگیر نمی‌کند.
بانوی عمارت، آرام و آهسته، جای خود را میان سریال‌های متعدد تلویزیون باز کرد و نشان داد یک اثر تلویزیونی می‌تواند رقبای وطنی و خارجی‌اش را پشت سر بگذارد و مورد استقبال قرار گیرد. گرچه این گزاره پیش از این نیز اثبات شده بود، اما این بار در مورد یک اثر تاریخی که مسؤولیت آموزشی دارد نیز به اثبات رسید. یکی از نشانه‌های استقبال از این سریال، درگیر شدن کاربران فضای مجازی با سریال است. وقتی کاربران در مورد سریال حرف می‌زنند، آن را نقد می‌کنند یا بخش‌هایی از سریال را با فضا و شرایط امروز منطبق می‌سازند، یعنی سریال وارد جهان مخاطب شده است. به مناسبت پایان سریال بانوی عمارت نمونه‌هایی از توییت‌های کاربران و میزان و نمودار پرداخت کاربران توییتر به این سریال را آورده‌ایم:
بازنشر دیالوگ‌های سریال: بسیاری از کاربران دیالوگ‌های جذاب ادبی، اشعار و ضرب‌المثل‌های بازیگران سریال را بازنشر دادند. یکی از کاربران از دیالوگ‌های این سریال با عنوان «دیالوگ ماندگار» تمجید کرده و نوشته: «دیالوگ‌های ماندگاری داره این #بانوی_عمارت! از میرزا اسد زیرشکنجه می‌پرسد اعتراف کن قاتل مظفرالدین شاه کیست؟ گفت: قاتل شاه چیزی نیست جز ظلم حکومت و دربار، فساد دولت و دیوان، بی‌نظمی نظمیه، بی‌عدلی عدلیه، بی‌مبالاتی لشکر، به‌هم‌ریختگی کشور...» دیگری نوشته: «از دیالوگ «دور و دعاگو» در بانوی عمارت خوشم اومد؛ اجبار و دلتنگی رو با هم داشت انگار؛ یک جورهایی توصیف وضعیت دوست داشتن‌های یک سویه..‌.» یک کاربر هم فقط توییت کرده است: «ترک آرزو کردم رنج هستی آسان شد...»
روزمرگی‌های مردم با بانوی عمارت: برخی کاربران برداشت‌هایی از محتوا و روند سریال را با اتفاقات سیاسی و اجتماعی و مسائل روز ترکیب کردند و نکاتی از نظرات مردم نسبت به این سریال را بازگو کردند. کاربری نوشته: «حاجی داشتند باهام حرف می‌زدند، از سریال بانوی عمارت فکت می‌دادند بهم؛ چه کرده سریال با زندگی ما مع‌الاسف.» این موضوع نشان می‌دهد سریال نه‌تنها به روزمره مردم تبدیل شده، بلکه اثرات آموزشی درخورتوجهی نیز ایجاد کرده است. ظرفیتی که می‌توان در قالب آن، توجهات پراکنده متأثر از رسانه‌های متعدد را جلب و در یک نقطه کانونی متمرکز کرد. دیگری نوشته: «بیاید براتون تحلیل سیاسی جدید آوردم در حد بنز. راننده تاکسی می‌گفت اینا فیلم بانوی عمارت رو ساختن تا وجهه قاجار رو بین مردم خراب کنند. آخه وجهه قاجار برادر من؟ امروز فکر کنم تن خود پادشاهان قاجار تو گور لرزید:» توجه به این نکته جدی است که فضای عمومی توییتر یک حالت مخالف‌خوانی دارد و بانوی عمارت جو حاکم را شکسته و توییت‌های جانبدارانه به سوی خود جلب کرده است.
از دکور و لباس تا صورت و ظاهر بازیگران: عمده توییت‌های انتقادی کاربران توییتر در این دسته جای می‌گیرد. برخی کاربران هزینه تولید دکور و دوخت لباس بازیگران را هنگفت می‌دانند و برخی دیگر نیز به نوع گریم بازیگران خرده گرفته‌اند. بسیاری از توییت‌ها در این موضوع عنوان می‌کنند که بازیگران زنی که جراحی زیبایی داشته‌اند، نباید نقش‌هایی بازی کنند که نگاه و برداشت مخاطب از نوع پوشش و آرایش زن قاجاری را تغییر دهد. موضوعی که در نگاه اول صحیح است اما با توجه به تغییر هنجارها و حتی تعاریف رایج در مورد زیبایی، گریزی از آن نیست. کاربران توییتر همچنین تصریح کرده‌اند مطابق مستندات و تصاویر تاریخی، زنان قاجاری چنین سر و شکلی نداشته‌اند. برخی نیز در نقطه مقابل نوشته‌اند حجاب متنوع و رنگارنگ و در عین حال، محجوب و باحیای زن ایرانی پیش از فرمان کشف حجاب رضاخان و تغییرات فرهنگی به سوی پوشش و آرایش اروپایی تا چه اندازه دوست‌داشتنی بوده است.

29هزار لایک به بانوی عمارت
با پایش توییت‌های بیش از یک و نیم میلیون کاربر فارسی زبان در سامانه فضای‌مجازی شرکت لایف وب بیش از 1850 کاربر توییتر درباره این سریال تاریخی بیش از 3520توییت داده‌اند. دریافت 100/29 لایک در توییت‌های مربوط به این موج توییتری نشان از درگیری کاربران با موضوع و جذابیت توییت‌ها داشته است.
نمودار انتشار توییت‌ها نیز گویای افزایش گفت‌وگوها درباره این سریال حدود یک هفته بعد از شروع آن و در روز 14 آذر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها