گفت و گو بادکتر هرمز شمس، فوق‌تخصص شبکیه چشم

امان از چشم‌های قند زده!

چرا فرد مبتلا به دیابت به علت تاری دید نیازبه تزریق دارو به داخل چشم پیدا می‌کند؟
کد خبر: ۱۱۸۴۰۱۹

علت این مساله، تورم ماکولا (نقطه زرد) است.یکی ازعوارض دیابت نوع 2، تورم ماکولایا نقطه زرد است. اگر تورم ماکولا درمان نشود، کاهش دید اتفاق می‌افتد.ما تزریق را انجام می‌دهیم. اگربهبود حاصل نشد، نوع تزریق را عوض می‌کنیم. دیابت باعث تشکیل عروق جدید می‌شود، به همین دلیل ما داروهایی که ضد تشکیل عروق هستند را به کار می‌بریم. دراین حالت توصیه می‌کنیم بیمار حتما آنژیوگرافی هم انجام بدهد که مشخص شود، نیاز به استفاده از لیزر دارد و برای کسانی که به تزریق جواب نمی‌دهند، لیزرهمراه با تزریق انجام می‌دهیم. این روش، کمک می‌کند تا فرد دید بهتری داشته باشند.

علت خسته شدن چشم، هنگام تماشای تلویزیون درخانم 73 ساله مبتلا به دیابت کنترل شده چیست؟
خستگی جزو علائم دیابت نیست. خستگی به خشکی چشم مربوط می‌شود.استفاده ازاشک مصنوعی گاهی مواقع برای این حالت کمک‌کننده است.
گاهی فرد در دیابت نوع 2 با عوارض چشمی مراجعه می‌کند و ما با دیدن علائم چشمی متوجه بیماری می‌شویم. اما دیابت نوع یک این‌طور نیست و بیماری به علت پرسروصدا بودن زود تشخیص داده می‌شود.

دیابتی‌ها باید با چه فاصله زمانی چک آپ چشم داشته باشند؟
مراجعه هر شش ماه لازم است به‌خصوص اگرعارضه‌ای مشاهد ه شود.

آیا تزریق داخل چشمی دارو، عوارض ایجاد می‌کند؟
هردستکاری داخل چشم می‌تواند عوارضی چون عفونت یا خونریزی ایجاد کند.البته این‌ها عوارض بسیار نادری هستند وترس از این عوارض نباید مانع درمان باشد.

علت نازک شدن شبکیه درفرد مسن چیست؟
نازک شدن شبکیه به معنی ماکولوپاتی یا بیماری مرکزی نقطه زرد درافراد مسن است و با تزریق داخل چشمی درمان می‌شود.این بیماری هم ربطی به دیابت ندارد.مربوط به افزایش سن است که بعد از عمل هم دیدشان بهتر نمی‌شود، زیرا شبکیه نازک شده وسلول هایش ازبین رفته است و درمان آن فقط با سلول‌های بنیادی است.

آیا لیزر به‌طور قطعی دیابت چشمی را درمان می‌کند؟
در حال حاضر، با لیزر از تشکیل عروق جدید، جلوگیری می‌کنیم. عروق جدید، مواد سمی ترشح می‌کنند وماده سمی باعث تشکیل عروق جدید می‌شود و به این ترتیب با لیزردرمانی ازخونریزی جلوگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها