برای نهمین هفته اعتراضات ضدسرمایه‌داری در پاریس برگزارشد

غرش جلیقه‌زردها در سال جدید میلادی

با وجود این‌که پلیس فرانسه بیش از 80 هزار نیرو را در اماکن مختلف فرانسه مستقر کرده بود، روز گذشته برای نهمین هفته معترضان موسوم به جلیقه‌زردها یک بار دیگر به خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را علیه نظام سرمایه‌داری اعلام کنند. این درحالی بود که مقامات دولتی فرانسه طی روزهای گذشته تبلیغات منفی پر رنگی را علیه جلیقه‌زردها به راه انداخته و آنها را به اقدامات خرابکارانه متهم کرده بودند‌. دولت همچنین قوانین جدیدی را برای مقابله با معترضان اعلام کرده بود.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۷۷

به گزارش فارس، صبح روز گذشته نیز جنبش موسوم به جلیقه‌زردها در نهمین شنبه متوالی در برخی شهرها به خیابان‌ها آمدند. به گزارش همین منبع، شهرهای روان و لیون نیز صحنه اعتراضات جلیقه‌زردها در روز گذشته بود. اعتراض جلیقه‌زردها ابتدا به صورت آرام برگزار شد، اما بعد به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس با آنها درگیر شدند. جنبش موسوم به جلیقه‌زردها که از 9 هفته پیش اعتراض خود را شروع کرده است، می‌گوید دولت امانوئل مکرون باید حتما استعفا دهد. روز جمعه ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفته بود حدود 5000 پلیس برقراری نظم در پاریس را به‌عهده خواهند داشت.
این اعتراضات اواسط نوامبر در اعتراض به تصمیم دولت مکرون برای افزایش مالیات سوخت آغاز شد، ولی با وجود عقب‌نشینی دولت از این تصمیم و سایر اصلاحات، معترضان همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. به همین دلیل برخی کارشناسان اعتراض جلیقه‌زردها را موجی از انتقادات علیه نظام سرمایه‌داری نئولیبرالیسم در غرب می‌دانند و می‌گویند این جنبش ریشه‌های عمیق‌تری داشته و به این زودی‌ خاتمه نخواهد یافت. اعتراض روز گذشته دومین شنبه از اعتراضات جلیقه‌زردها در سال نو میلادی بود و این مساله نشان می‌دهد این جنبش خستگی‌ناپذیر بوده و قصد دارد همچنان به حرکت خود در سال جدید نیز ادامه دهد. جناح‌های مختلف فرانسه از چپ تا راست حمایت خود را از حرکت جلیقه‌زردها اعلام کرده‌اند با این حال فرانک بولر، یکی از اعضای شناخته‌شده این جنبش به بی.‌بی.‌سی می‌گوید: ما نمی‌خواهیم کسی جنبش ما را به نام خود مصادره کند. ما رهبر جنبش نمی‌خواهیم. انقلاب فرانسه با جنگ آرد آغاز شد. اکنون این جنگ برای ما جنگ مالیات سوخت است.

طرح دولت برای مقابله
یک هفته پیش نخست‌وزیر فرانسه از مطرح‌شدن لایحه قانونی برای مقابله با اقدامات خشونت‌آمیز معترضان خبر داد. وی گفت: دولت لایحه‌ای را برای قانونی جدید مطرح خواهد کرد تا افرادی را که الزامات برگزاری اعتراضات را رعایت نکرده و در تظاهرات بدون مجوز شرکت می‌کنند و با پوشیدن ماسک در این اعتراضات حاضر می‌شوند، مورد تنبیه قرار دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او همچنین برنامه‌هایی را برای ممنوعیت حضور افرادی که به عنوان «مشکل‌ساز» شناخته می‌شوند، در اعتراضات مطرح کرد. نخست‌وزیر فرانسه تصریح کرد، پرداخت خسارت‌هایی که طی این اعتراضات به کسب و کارها و املاک وارد شده، «دیگر به‌عهده مشکل‌سازان خواهد بود، نه مالیات‌دهندگان.» نخست‌وزیر فرانسه در شبکه تلویزیونی تی‌اف‌آی اظهار کرد: ما باید حق برگزاری تظاهرات در فرانسه را حفظ کنیم، اما در عین حال باید آنان را که قانون‌شکنی می‌کنند مجازات کنیم.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه در ۵ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۰ هزار نفر که جلیقه‌های زردرنگ ـ که نشانه این اعتراضات است ـ به تن داشتند در اعتراضات سراسری شرکت کردند؛ رقمی که نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش بود، اما نسبت به ۳۰۰ هزار نفری که برای اولین هفته اعتراضات در اواسط نوامبر ۲۰۱۸ میلادی شرکت کرده بودند کاهش چشمگیری داشت.

60 میلیون دلار خسارت
به گفته منابع فرانسوی، خشونت‌ها و ناآرامی‌های مربوط به شنبه‌های جلیقه‌زردها تاکنون بر آمار گردشگری در پاریس تاثیر زیادی گذاشته است. براساس آمار به دست آمده ورود مسافران بین‌المللی به فرودگاه‌های پاریس در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته میلادی 5 تا ۱۰درصد کاهش داشته و رزروها برای سه ماه آتی 8/6درصد کاهش داشته است. برخی شرکت‌های تجاری فرانسوی نیز می‌گویند فقط از بابت اعتراضات و تظاهرات جلیقه‌زردها، بیش از ۶۰ میلیون دلار خسارت دیده‌اند.
چند روز پیش نیز بی‌.بی.‌سی در گزارشی عنوان کرد جلیقه‌زردها در اعتراض به کاهش حداکثر سرعت مجاز، به حدود 60 درصد سرعت‌سنج‌های فرانسه آسیب زده‌اند. به گفته این منبع تاکنون بیش از 3200 دوربین سرعت‌سنج در جاده‌ها آسیب جدی دیده است.
جلیقه‌زردها دوربین‌های سرعت‌سنج را منبع درآمدی برای خالی کردن جیب فقرا می‌دانند، بنابراین آنها را از کار انداخته یا به آنها آسیب زده و تخریب می‌کنند.

انفجار شدید در پاریس

رسانه‌های غربی روز گذشته از وقوع انفجار شدیدی در پاریس پایتخت فرانسه خبر دادند. به گزارش فرانس 24 این انفجار در یک نانوایی بر اثر نشت گاز رخ داده چهار نفر کشته و چند نفر مجروح شدند. پیشتر رسانه‌های غربی علت این انفجار را یک خودروی بمبگذاری شده اعلام کرده بودند. هنوز از علت و جزئیات بیشتر این انفجار و تلفات احتمالی آن خبری اعلام نشده است. شبکه خبری تلویزیونی سی.ان.ان نیز در گزارشی، وقوع این انفجار را ساعت 9 صبح به وقت محلی و در ناحیه نهم پاریس مشهور به محله پر رفت و آمد این شهر اعلام کرد. شدت این انفجار بسیار شدید بوده و تا فاصله زیادی شیشه خانه‌ها و اتومبیل‌ها را شکسته است.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها