اجاره ساعتی و یکروزه خانه در کلانشهری مانند تهران پدیده جدیدی است که این روزها با آن روبه‎رو هستیم.‌براساس قانون، اجاره املاک یا باید از طریق مشاوران املاک انجام شود یا این که از طریق نرم‌افزارهای جدید و سایت‎های معتبری که در این حوزه فعالیت می‏کنند. تنظیم اجاره‌خانه‎‌ نیز حتما باید مکتوب باشد و این عمل در بنگاه‎ها یا در مراجع رسمی مانند دفترخانه‎های رسمی انجام بگیرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۰۲

در واقع اجاره یکروزه املاک در جامعه ما عرف نیست؛ اما باید درنظر گرفت این پدیده آسیب‌هایی دارد. ما در گذشته شرکت‏های کاغذی را داشتیم که باعث شد بسیاری از شهروندان به عنوان مالباخته روانه دادگاه‌ها شوند‌.
اما نباید فراموش کرد که ‌اجاره یکروزه خانه آسیب‌های دیگری نیز در پی دارد؛‌ وجود خانه‏های اجاره‎ای ساعتی می‏تواند ابعاد گسترده روانی داشته باشند. آسیب‏هایی مانند سوءاستفاده‌ فرصت‌طلبانی که در پوشش‌ خواستگار برای طعمه‌هاشان نقشه می‌کشند ‌.
بسیاری از فرصت‌طلبان نیز با اجاره خانه‌های یکروزه ادعا می‌کنند در زمینه کسب و کار فعالند و به این شکل کلاه افراد را بر می‌دارند‌.
این در حالی است که براساس قانون، استراحت ساعتی در هتل‎ها‌ و مسافرخانه‏ها باید انجام بگیرد. اگر فردی قصد ملاقات‎های دوستانه و اداری دارد، باید در کافی‎شاپ‌ها و رستوران‎ها ملاقات کند.
در بحث خانه اجاره‎ای ساعتی اما بیشتر واسطه‏گران فعالند، اما مستاجر و صاحبخانه نیز در این خصوص مسؤول هستند. گفتنی است در بخش خانه اجاره‎ای ساعتی، ما سکوت قانونی داریم. این موضوع به رسمیت شناخته نشده و بنابراین در قانون هم اظهارنظری درباره آن نشده. اگر شکایتی از طرف همسایگان یا مستاجری انجام شود، نمی‎توان به آن استناد قانونی کرد.
بهترین کار برای پیشگیری از این اتفاق این است که رسانه‌ها در این زمینه آگاه‎سازی کنند. اتحادیه‏های املاک و هتلداری هم باید در این زمینه به مردم آگاهی دهند. در بحث قانونگذاری، قانونگذار باید خلأ قانونی را پر کند. نه این که به این خانه‎ها نگاهی جرم‏انگارانه داشته باشند. در واقع فعالیت آنها باید درچارچوب قانون باشد‌و نظارت‌های‌ لازم نیز صورت گیرد‌ به این شکل که حتما باید فرم قراردادی نوشته و با رعایت نکات لازم، امکان قانون شکنی و کلاهبرداری از این فرصت‌طلبان گرفته شود.این خانه‏ها باید شناسنامه داشته باشند. باید در بالای این نوع خانه‌ها برچسب خانه اجاره‎ای ساعتی، نصب شود تا ماهیت آن برای کسی که وارد آنجا می‏شود، مشخص شود.


دکتر رضا غنی‏لو

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها