یادداشت

ناگزیر به افزایش یارانه هستیم

لایحه بودجه سال 98 هفته گذشته به مجلس ارائه شد و مجلس فرصتی بیش از یک‌ ماه برای بررسی آن در اختیار دارد؛ طبق قانون مجلس می‌تواند بودجه‌ای را که دولت آورده تغییر دهد و اصلاح کند. مهم‌ترین تصمیمات بودجه که برای مردم مهم است، بحث هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌ حامل‌های انرژی است و به نظر می‌رسد مجلس در بخش هدفمندی یارانه‌ها، موارد مندرج در بودجه را در جهت حمایت از مردم، اصلاح کند.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۰۵

با توجه به التهابات قیمتی و افزایش تورم در سال جاری، اقشار نیازمند جامعه اکنون در شرایط سختی قرار دارند و ناگزیر هستیم خدمات جبرانی به آنها را افزایش دهیم که یک راهکار، افزایش یارانه نقدی و راهکار دیگر ارائه بسته کالایی است. هرگاه بحث افزایش یارانه نقدی مطرح می‌شود مسؤولان دولتی می‌گویند منابع کافی برای این کار وجود ندارد؛ اما نگاهی به ارقام بودجه نشان می‌دهد در سال آینده درآمد هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته که این مازاد درآمد بهتر است میان مردم توزیع شود.
با توجه به درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 98، امکان افزایش یارانه نقدی به میزان دو برابر یعنی حدود 91 هزار تومان وجود دارد اما برخی نمایندگان با افزایش یارانه به صورت نقدی مخالفند. این در حالی است که منابع افزایش یارانه نقدی موجود است اما اگر به همراه یارانه نقدی که پرداخت می‌شود، به همان میزان سبد کالا به خانوارها تعلق بگیرد، تا حد زیادی به اقتصاد خانوار کمک می‌شود. در واقع، جایگزین‌های افزایش یارانه نقدی راهکارهای حائز اهمیتی است. اگر بتوانیم به صورت ماهانه یک سبد حمایتی به خانوارها تحویل دهیم هم یارانه آنها را افزایش داده‌ایم و هم به قدرت خرید آنها کمک کرده‌ایم و هم از افزایش تورم و نقدینگی جلوگیری شده است.
از سوی دیگر یارانه ثروتمندان هم باید حذف شود، که منابع جدیدی ایجاد می‌کند. دولت وظیفه داشت شش میلیون نفر ثروتمند را از فهرست یارانه بگیران حذف کند؛ اما متاسفانه چند سال است هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است. در این زمینه افرادی که خودخواسته از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند احساس زیان می‌کنند و این موضوع به بی‌اعتمادی مردم به دولت و همچنین آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود.

حمید گرمابی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها