دانشگاه استقلال مالی

کدام سرمایه؟ کدام بدهی؟

متأسفانه بیشتر والدین خود نیز از دانستنی‌های مالی خانواده اطلاعات چندانی ندارند. در نتیجه چیزی برای آموزش ندارند و مدام رویای جمعی دیگران را تکرار می‌کنند که همانا دانشگاه رفتن و یک کار خوب پیدا کردن و پس‌انداز مالی و... است. البته ما هیچ‌گاه این روش را نفی نمی‌کنیم، اما روش‌های مفیدتر و سریع‌تر دیگری هم وجود دارند. چندی پیش بود که یکی از مقامات وزارت علوم، به‌طور رسمی اعلام کرد ازاین ‌پس دانشگاه رفتن و مدرک گرفتن، قطعا به پیدا کردن یک شغل منجر نخواهد شد و شما باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشید. وقتی مقامات با این صراحت اعلام کرده‌اند و ما هم دوروبرمان، کلی آدم تحصیلکرده بیکار یا کم‌پول را مشاهده می‌کنیم، آیا بهتر نیست به سمت‌وسوی یک مسیر جایگزین برویم؟ آموختن درباره استقلال مالی و دانش مالی، یکی از این راه‌هاست.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۸۱

دارایی چیست، بدهی کدام است؟
در ستون دوشنبه گذشته، به ماجرای دارایی و بدهی رسیدیم. گفتیم که رابرت کیوساکی که از نویسندگان مطرح در حوزه استقلال مالی است، چه نگاهی به این دو مقوله دارد. ما همه دوست داریم دارایی‌ بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل، خودمان را به آب‌وآتش می‌زنیم، اما متأسفانه غالب ما این دو را اشتباه می‌گیریم و این اشتباه را مدام تکرار می‌کنیم.
دارایی چیست؟ از منظر استقلال مالی، هر چه باعث تولید درآمد شود، دارایی است. البته مردم تصور می‌کنند هر چیزی که پول برایش پرداخت کرده و متعلق به شما می‌شود، دارایی است. این نگاه اشتباه است. بدهی نیز، چیزی است که برای شما تولید هزینه می‌کند. به عبارت ساده‌تر، هر چیزی که باعث می‌شود پول از جیب شما برود، بدهی و هر چیزی که باعث می‌شود پول به جیب شما بیاید، دارایی است.
خانه، دارایی یا ...؟
بگذارید ساده‌تر بحث کنیم. هر خانوار ایرانی به یک خانه نیاز دارد تا زندگی کند. آیا خانه دارایی است؟ از این منظر می‌توان گفت نه. شاید آمارهای افزایش بالای 80 درصدی قیمت مسکن در سال 97 را به ما ارائه بدهید. حرف شما درست است؛ منزل دویست میلیونی شما در سال 96، حالا شاید بیش از چهارصد میلیون تومان بیارزد. یعنی شما دویست میلیون سود کرده‌اید؟ هرگز. در این بابت باید به چند نکته توجه داشته باشید:
پول اضافه شده، وارد جیب شما نمی‌شود؛ بلکه در خرید خانه بعدی، شما به این واسطه باید پول کمتری پرداخت کنید.
اگر همین پول را درست سرمایه‌گذاری می‌کردید و حتی سود 30‌درصدی سالانه را هم لحاظ می‌کردید، باز هم شما از سال 92 تا 97 که مسکن در رکود بود و افزایش قیمت نداشت، 50درصد ضرر کرده‌اید.
این اضافه شدن ارزش خانه فقط در سال‌هایی که اقتصاد بیمار ایران دچار تب شده اتفاق می‌افتد و نمی‌شود همیشه روی آن حساب باز کرد.
ستون ما را در دوشنبه بعد هم دنبال کنید تا به نکته‌های جالب‌تری هم برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها