مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تمام گروه‌های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند.
کد خبر: ۱۱۸۱۱۵۹

به گزارش جام‌جم، زهرا عبدالهی افزود: کمبود ویتامین D در 67 درصد نوجوانان، 86 درصد زنان باردار، 62 درصد کودکان زیر شش سال و 70درصد بزرگسالان شایع است.
وی با اشاره به پیامدهای غیرقابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت، عنوان کرد: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، ام‌اس، آسم، آلرژی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: راهکار موثر و عملی که می‌تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی‌سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسید‌فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامینD به آرد نیز به عنوان یک راهکار، می‌تواند اثربخش باشد.
عبدالهی بیان کرد: غنی‌سازی آرد با ویتامینD در اولویت برنامه‌های معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و پایلوت این برنامه به مدت یک‌سال با کمک‌های تکنیکی مشاوران بین‌المللی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در بیرجند اجرا می‌شود.
وی گفت: در طول اجرای پایلوت این برنامه، قابلیت اجرایی و پروتکل کنترل کیفیت تدوین می‌شود و پس از آن ویتامینD در برنامه ملی غنی‌سازی آرد قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این‌که غنی‌سازی آرد با ویتامین D در نان‌های چهارگانه تافتون، سنگک، لواش و بربری که در برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند، انجام می‌شود، بیان کرد: این طرح در سه کارخانه آرد بیرجند دنبال می‌شود که براساس گزارش‌های سازمان غذا و دارو فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها