مروری بر اقتباس‌های ادبی برای سینما

چه کسی کتاب ها را فیلم کرد؟

سال 2018 را باید سال اقتباس‌های سینمایی از رمان ها و کتاب‌های پرخواننده دنیای ادبیات نامگذاری کرد. به گفته منتقدان سینمایی، صنعت سینما در این سال بیشترین تعداد اقتباس ادبی را برای محصولاتش داشت و انجام این کار در قله و اوج بود! منتقدان ادبی هم از پرواز دلنشین داستان‌های محبوب به سمت پرده بزرگ سینما خبر دادند. به گفته آنها، حالا دیگر به نظر می‌رسد این فقط قفسه‌های کتابخانه‌ها نیستند که با آغوش باز از داستان‌ها و کتاب‌ها استقبال می‌کنند. البته سنت دوباره‌سازی سینمایی داستان‌ها اتفاق تازه‌ای در هالیوود نیست، اما ظاهرا این روزها توجه‌ تهیه‌کنندگان سینما بیش از گذشته به این موضوع جلب شده و به همین دلیل هر روز که می‌گذرد، بر تعداد فیلمنامه‌های اقتباسی افزوده و شمار فیلم‌هایی که با نگاهی به رمان های موفق ساخته شده‌اند افزایش می‌یابد. از قرار معلوم، فیلمنامه‌نویسان هم چندان از این موضوع ناراحت نیستند. کار نگارش فیلمنامه اقتباسی، ضرر و زیانی به کار فیلمنامه‌نویسان مولف نمی‌زند. تعداد فیلم‌های در دست تولید آن‌قدر زیاد است که جا برای تمام فیلمنامه‌های اصیل و غیراقتباسی هم باز است. تهیه‌کنندگان می‌گویند هیچ فیلمنامه غیراقتباسی خوبی روی زمین نمی‌ماند و بالاخره راهی برای ساخته شدن خود پیدا می‌کند!
کد خبر: ۱۱۸۱۰۰۱

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، در سال جاری فصل تازهای در دنیای فیلمسازی را تجربه کرد و اقتباسهای سینمایی شرکتها و کمپانیهای فیلمسازی، با استقبال منتقدان و تماشاگران روبهرو شد. نکته جالب داستانها این بود که هم برای تولید فیلم سینمایی خوراک لازم را فراهم کردند و هم برای مجموعههای تلویزیونی. اهل فن عقیده دارند در سال جدید میلادی، بر شمار تولیدات اقتباسی باز هم افزوده و دنیای اقتباسهای ادبی با فصلهای تازهای روبهرو خواهند شد. به گفته آنها، دوران شکفتن ادامه خواهد یافت. از دوبارهسازی داستان کلاسیک زنان کوچک با بازی مریل استریپ تا گلدفینچ با بازی آنسل الگورت و نیکول کیدمن و رمان هایی معروف نگرانی از بابت سینمایی و تصویری شدن ندارند. برای سال جدید هم رمان هایی مثل« آوای وحش» و «خورشید هم یک ستاره است»، به دیدار تماشاگران سینما و تلویزیون میآیند. بازیگران مطرحی چون هریسون فورد، یارا شهیدی، تام هنکس و جورج کلونی، نقشآفرینان این داستانهای معروف و محبوب هستند. این فهرست، درباره
رمان هایی است که روی پرده سینما به دیدار تماشاگران خواهند آمد.

ریتم بخش (مارک برنل)

جود لا، بلیک لیولی و استرلینگ کی براون در نسخهای از داستان مارک برنل بازی میکنند، که نگاهی تازه به این داستان دارد. نول سال 1999 منتشر شد و داستان استفانی پاتریک (لیولی) را تعریف میکند. او بعد از مرگ والدینش در یک صانحه سقوط هواپیما، افسرده شده و روحش به سمت تاریکی میرود. بهزودی استفانی تصمیم میگیرد به دنبال کشف زوایای مبهم مرگ والدینش برود.

قدمزنی کائوس (پاتریک نس)

بخش اول یک سهگانه، تام هولند (مرد عنکبوتی این روزهای سینما) را در نقش محوری خود دارد. هولند مرد جوانی به نام تاد است که در شهری مرموز زندگی میکند.

به دنبال شیوع یک ویروس مرگبار، تمام زنان شهر کشته میشوند. حالا تام توانایی این را پیدا کرده که به تفکرات مردهای شهر گوش دهد. آنها هم توانایی شنیدن تفکرات تام را دارند. این نگرانی وجود دارد که شهر در حال پنهان کردن چیزی مهم از اهالی خودش است. تام ضمن فرار با دختر جوانی آشنا میشود که میتواند توضیح دهنده رازهای پنهان شهر باشد.

برنادت، کجا میروی (ماریا سمپل)

کیت بلانشت، نقش برنادت را در نسخه تصویری سال 2012 ماریا سمپل به عهده گرفت. برنادت مهندسی است که ناگهان بعد از پانزده سال غیبت، در شهر خود آفتابی میشود. ریچارد لینکلیتر فیلمساز، غیرمتعارف سینما، کارگردان این فیلم است.

چوپان خوب (سی اس فورستر)

نول سال 1995 فورستر، دنبالکننده ماجراهای کاپیتان ارنست کراوس (تام هنکس) افسر واحد تخریب ارتش است، که در دوران جنگ جهانی دوم باید با قایقها و نیروی دریایی ارتش آلمان نازی مقابله کند. آرون شیندلر کارگردان فیلم است و بازی هنکس میتواند او را یک بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار کند.

بهترین دشمنان (اوشا گری دیویدسون)

نوع ارتباط بین یک کوکلوس کلان و یک مدافع حقوق مدنی، خط اصلی داستان نول است. ماجراها در دهه 60 میلادی و در اوج بحث تبعیض نژادی رخ میدهد. کل آمریکا تلاش دارد با این موضوع به نوعی کنار بیاید.

پیامد ناخوش ریدیان بروک

داستان سال 2013 بروک روی عشق و خیانت تمرکز میکند و جیمز کنت کارگردانش است. زن جوانی (کایرا نایتلی) بهتازگی همراه همسرش از انگلستان به هامبورگ نقل مکان کرده است. حضور غریبهای مرموز (آلکساندر اسکارسگارد) در خانه آنها، سرآغاز ماجراهای تلخ و پررمزوراز داستان فیلم است.

خورشید هم یک ستاره است (نیکولا یون)

ناتاشای مهاجر ساکن نیویورک است و قبل از دیپورت شدن به جامائیکا، دلباخته مردی جوان میشود. مشکل مهاجران در دل این داستان درام و رمانتیک به تصویر کشیده میشود.

گلدفینچ (دونا تارت)

آنسل الگورت و تیو دکر در نقش دو جوانی که مادرشان (نیکول کیدمن) را در جریان یک انفجار تروریستی از دست دادهاند، رابطه خوبی با پدر خود (لوک ویلسن) ندارند. به نظر هم نمیرسد سپردن این دو به خانوادههای دیگر، حلکننده مشکلاتشان باشد.

دروغگوی خوب (نیکلاس سیرل)

هلن میرن و یان مککلین بازیگران فیلم، آدمهایی سن و سال دار با نقشههایی عجیب و غریب برای هم هستند. آشنایی زنی مرفه با یک هنرمند نیمه روانی، پایانی پیشبینی نشده را رقم میزند.

آوای وحش

کسی نیست که با این درام زیستمحیطی جک لندن آشنایی نداشته باشد. این بار، هریسون فورد همراه سگهایش به نبرد با طبیعت وحشی و پربرف میپردازد.

زنان کوچک

داستان لوئیزا میآلکوت تا به حال چند بار دستمایه تولید فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی شده است. این بار مریل استریپ نقش اصلی را بهعهده دارد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها