با گذشت یک‌سال از زلزله ویرانگر کوهبنان، هنوز مردم زیادی در شرایط سخت در کانکس زندگی می‌کنند

یلدای کوهبنانی‌ها یک‌ساله شد

از شب یلدای سال گذشته که زلزله 2/5 ریشتری، لرزه بر پیکره ساختمان‌های کوهبنان و جور در استان کرمان انداخت و 500 واحد مسکونی را در این مناطق به‌طور کامل تخریب و به تعداد قابل‌توجهی دیگر از خانه‌ها آسیب وارد کرد، تا شب یلدای امسال که مردم نجیب این شهرستان به شکرانه بازسازی بخش قابل‌توجهی از خانه‌هایشان جشن یلدا را در کنار یکدیگر در سالن رهبری شهر کوهبنان برگزار کردند، روزهای تلخ و شیرین زیادی بر آنها گذشته، که البته تلخی‌هایش بسیار بیشتر بوده. مشاهده بی‌تجربگی و عدم مدیریت برخی از مسؤولان در توزیع مناسب کمک‌های اولیه همچون چادر در روزهای اولیه زلزله، تجربه زندگی در چادر و کانکس در روزهای سرد زمستان سال گذشته و تلاش برای آواربرداری و بازسازی خانه‌های تخریب‌شده و آسیب‌دیده، خاطرات تلخی را در ذهن مردم این شهرستان برجای گذارده؛ مردمانی که همواره شکرگزار خداوند و سپاسگزار مسؤولانی که در طول یک‌سال گذشته به آنها خدمت کردند، هستند، اما هنوز به دلیل ناتمام ماندن بازسازی خانه‌هایشان در آستانه ورود به زمستان امسال و موانع و مشکلات بازسازی چون دریافت تسهیلات بانکی، درددل‌ها و گلایه‌های زیادی دارند که دوست دارند گوشی برای شنیدنش باشد.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۴۲

برای رسیدن به شهرستان کوهبنان و دهستان جور که از مرکز استان کرمان 168 کیلومتر فاصله دارد باید از شهرستان زرند عبور کنی و جاده کوهستانی با آسفالت نامناسبی را بپیمایی که بخشی از آن از میان معادن زغال‌سنگی عبور می‌کند که بخش اعظم اقتصاد کوهبنان بر پایه کار کردن مردم آن در اعماق این معادن استوار است. جاده مذکور متعلق به شرکت زغال‌سنگ و تنها راه ارتباطی مردم کوهبنان با مرکز استان است. پیش از رسیدن به کوهبنان، به دهستان جور در فاصله چهار کیلومتری‌اش می‌رسیم؛ دهستانی که در زلزله سال گذشته کانون اصلی زلزله بود و 80 درصد خانه‌های آن آسیب جدی دید. در دهستان جور تعداد 200 واحد مسکونی بر اثر زلزله تخریب شد که بخش قابل توجهی از آنها امروز بازسازی شده، اما هنوز خانه‌های ناتمام دیگری هم در دهستان وجود دارد که ساکنانشان به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها دیگر توان تکمیل خانه‌هایشان را ندارند. در اطراف مسیر جور به کوهبنان، کارگاه‌های تولید بتون، شن و ماسه به چشم می‌خورد که پس از زلزله و برای رفع کمبودهای این شهرستان توسط بنیاد مسکن راه‌اندازی شده. با ورود به شهر کوهبنان روند بازسازی و احداث خانه‌های جدید کاملا مشهود است، طوری که بسیاری از خانه‌های تخریب‌شده آواربرداری و خانه‌های جدید جایگزین آنها شده یا در حال احداث است. برخی دیگر از خانه‌های نامقاوم و آسیب‌دیده نیز با اعطای کمک‌های بلاعوض دولت و تسهیلات بانکی تخریب شده و در حال بازسازی است. در کوهبنان بیشترین آسیب به خانه‌های محله دهمیر و خیابان طالقانی وارد شد. این منطقه در غرب شهر کوهبنان واقع شده و به دلیل عبور گسل از آن، بیشترین آسیب را دیده. در این منطقه اکثر خانه‌های آسیب‌دیده یا قدیمی تخریب و آواربرداری شده است. در محله بهشتی که یکی از محله‌های تاریخی این شهر است. بافت قدیمی دستخوش تغییر زیادی شده. خانه‌های بزرگ قدیمی با دیوارهای خشت و گلی تخریب و جای خود را به خانه‌های کوچک اسکلت فلزی با سقف شیروانی داده، گرچه خانه‌های زیادی هم به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی و تمام شدن تسهیلات بانکی دولتی، نیمه تمام مانده. به همین خاطر است که هنوز در کوچه پس‌کوچه‌های کوهبنان مردمانی هستند که در کانکس یا حتی چادر زندگی می‌کنند. مردمانی که به دلیل نداشتن شغل مناسب حتی از تامین مایحتاج روزانه خود هم ناتوان هستند


زندگی با دو بچه معلول در کانکس

حسن رستمی، 50 ساله یکی از همین مردمان و ساکن محله دهمیر است. رستمی به جام‌جم می‌گوید: من همراه همسر و دو بچه معلولم در حالی در کانکس زندگی می‌کنیم که دیگر امکان تکمیل خانه مان را نداریم، زیرا با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، دیگر تسهیلات بانکی پرداخت شده توسط دولت کفاف بازسازی را نداد.
علی رمضانی، یکی دیگر از مردم ساکن کوهبنان است که به دلیل دیر اقدام کردن برای آواربرداری و بازسازی منزل مسکونی‌اش اکنون با پیامدهای ناشی از افزایش قیمت مصالح مواجه شده و خانه‌اش نیمه‌تمام مانده است.
در کوهبنان تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی از ساخت و بازسازی کامل خانه‌هایشان درماند‌ه‌اند، گرچه دولت برای رفع این مشکل علاوه بر مبلغ 58 میلیون تومان تسهیلاتی که در ابتدا برای بازسازی خانه‌ها به مردم داد، اخیرا نیز 15 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای جبران افزایش قیمت مصالح ساختمانی در نظر گرفته و درحال پرداخت است که از این مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض است، اما این تسهیلات بانکی هم ناکافی است.
از سویی مستاجرانی که خانه‌های آنها آسیب دیده هم مشکلات خاص خود را دارند. معین، جوانی مستاجر است که درباره مشکلات خودش برای دریافت تسهیلات بانکی از بانک صادرات به جام‌جم می‌گوید: پس از پیگیری‌های زیاد و انتقال پرونده وام از بانک صادرات به بانک ملی مبلغ 25میلیون تومان تسهیلات بانکی به مستاجران پرداخت شد که من با آورده 20 میلیون تومانی که خودم داشتم توانستم خانه‌ام را تا مرحله سقف بسازم، اما حالا به برخی از مغازه‌های کوهبنان بابت خرید مصالح ساختمانی بدهکارم و پولی هم برای تکمیل خانه ندارم

گلایه از عملکرد ضعیف بانک صادرات

اما برخی از مردم و مسؤولان دولتی معتقدند شماری از ساکنان کوهبنان به‌خاطر عدم پرداخت تسهیلات بانکی توسط بانک صادرات و خودداری این بانک از اجرای مصوبه دولت هنوز نتوانسته‌اند خانه‌هایشان را بازسازی کنند. موضوعی که موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان درباره آن به جام‌جم می‌گوید: بانک صادرات درحالی تسهیلات مصوبه دولت را به زلزله زدگان نمی‌دهد که در جلسه هیات دولت برای تخصیص تسهیلات بانکی به مردم زلزله‌زده کوهبنان رئیس بانک مرکزی به عنوان نماینده بانک‌ها حضور داشته است.
وی البته می‌افزاید که با هماهنگی انجام شده ظرف هفته جاری تسهیلات تکمیلی پرداخت خواهد شد.

حکمت قاسم‌خانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها