گفت‌وگو با 2 بازیگر که با کاج کریسمس سلفی گرفته‌اند

سلفی با کاج کریسمس؟!

بعد از نوروز و یلدا که رسیدن آنها در هر سال باعث تزریق میلیون‌ها عکس به انواع فضاهای مجازی به‌خصوص اینستاگرام می‌شود، کریسمس هم بخشی از این تبریک‌ها و شادباش‌ها را به عهده می‌گیرد. پیام‌هایی که اگر در کنار یکی از المان‌های این روز از بابانوئل تا کاج کریسمس گفته نشوند؛ انگار اصلا فایده‌ای ندارد. مدت‌هاست که اینستاگرام و دیگر فضاها باعث شده اند حتی اگر خدایی نکرده شما مناسبتی را فراموش کردید، در اولین لحظات ورودتان به آن فضا در اسرع وقت به واسطه انواع و اقسام عکس‌ها در جریان آن قرار بگیرید. سلبریتی‌ها یا همان ستاره‌های مشهور که هر کدام مخاطبان خود را دارند، پای ثابت این ماجرا هستند و از روز انواع حیوانات و اشیا گرفته تا اعیاد ایرانی و خارجی را در صفحه هایشان منعکس می‌کنند تا یک وقت چیزی از قلم نیفتد.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۰۴

این روزها هم مثل سالهای گذشته، بازار کریسمس و عکسهای بابانوئلی داغ شده است. مثلا پرستو صالحی در هر سال با عناوینی این رویداد را منعکس کرده، مثل یکی از پستهای او که در آن نوشته بود: میلاد عیسی مسیح مبارک باد، از هر بهانه قشنگی برای شاد شدن و شاد کردن استفاده کنید، یا در پست دیگری هم گفته بود «هر آغازی زیباست، حالا نوروز باشه یا سال نو میلادی و من همونقدر که سفره هفت سین دوست دارم، درخت کاج کریسمس هم دوست دارم و هر دوسرشار هستن از شور زندگی»، یا مریم معصومی که گفته بود از کودکی عاشق کریسمس و بابانوئل بوده، چهرههای زیاد دیگری مثل فرزاد فرزین، عباس غزالی، نیما کرمی و... هم درباره این مناسبت عکس نوشتههایی را منتشر کردهاند، اتفاقی که باعث شد تا با بعضی از آنها گفتوگویی داشته باشیم.

نه کریسمس برایم مهم است و نه این موارد

امیرمحمد زند که در پستی در کنار یک کاج کریسمس نوشته بود: گفتم عقب نمونم گشتم بزرگترین درخت کریسمس رو پیدا کردم، کریسمس مبارک «اسکروچ نباشیم»، در گپ و گفت کوتاهی که داشتیم گفت: من در این باره نظر و صحبت خاصی ندارم، چون هرکسی با هرجایی که بخواهد میتواند عکس بیندازد و آن را منتشر کند، این چیزی نیست که به من یا کسی ارتباط داشته باشد.

عکسی هم که منتشر کردم به زمانی برمیگردد که در سفری در خارج از کشور بودم و در زمان کریسمس با درخت آن عکس گرفتم.

این که کسی که این دست عکسها را منتشر میکند، چرا و بهدنبال چه چیزی است موضوعی است که من نمیدانم و چیزی هم دربارهاش نمیتوانم بگویم چون همه چیز اینطور دلیل نمیخواهد. من هم به دنبال چیزی نبودم، درخت کریسمس زیبا بود و برای همین با آن عکس گرفتم و به مسیحیان تبریک گفتم، آن هم چون خارج از کشور بودم وگرنه برای من نه کریسمس مهم است، نه درخت آن و نه این موارد.

مگر نوروز را آن طرف دنیا جشن نمیگیرند؟!

و اما در ادامه بعد از پرستو صالحی که ترجیح داد صحبتی نکند به سراغ مرجانه گلچین رفتیم و گفتوگویی شکل گرفت که در ادامه آن را میخوانید و در آخر هم قضاوت با خود شماست:

در این مدت حرفها و نظرات زیادی در واکنش به انتشار عکسهای کریسمسی هنرمندان مطرح شده، خود شما با چه نگاهی به سراغ این موضوع رفتید؟ و اصلا به نظر شما این موضوع چه قدر جای بحث دارد؟

اول آنکه بخشی از این موضوع به حریم شخصی هر کسی برمیگردد و زندگی خصوصی من است. درثانی اگر هم این عکاسی و اتفاق صورت بگیرد، اصلا بیراه نیست، چون حضرت مسیح پیامبر ما هستند، برای ما بسیار عزیزند، در کتابمان از ایشان یاد شده و ما بهواسطه همان کتاب به رفتارها و کردارشان رجوع میکنیم. اولین حرفی که ایشان میزنند هم این است که انسان باید مهربان باشد و مهربانی کند، صحبتی که ما هم باید آن را ترویج دهیم، حالا به هر بهانهای که میشود.

یعنی کریسمس هم اینجا فقط یک بهانه است؟

بله، میشود گفت که کریسمس یکی از این بهانههاست که به نظر من جشن خیلی زیبایی هم است. همچنین این که به هر بهانهای بتوانیم دل مردم را شاد کنیم تا از فضای گریه و آه و حسرت دور شویم، خیلی هم کار پسندیدهای است.

با این حال شما برای امسال هنوز عکسی منتشر نکردید...

درست است، آن عکسی که در فضای مجازی از من منتشر شده برای چند سال پیش است، اما امیدوار هستم که امسال هم در چنین شرایطی قرار بگیرم و حتما هم اگر عکاسی کنم از آن با افتخار پست میگذارم. این جشن جزو مناسبتهای باشکوه و زیبایی است که با پیشواز رفتن و استقبال از رحمت الهی یعنی برف که یکی از بزرگترین نعمتهای خداست همراه شده است، مثل یلدا که برای ما خیلی زیباست و در خیلی از نقاط دنیا آن را جشن میگیرند و به معانیاش فکر میکنند، برف هم پیامآور رحمت الهی و سنبل زایش یک پیامبر است که پیامبر ما هم هست؛ به همین دلیل هیچ ایرادی ندارد که به بهانه آن عکس بگیریم و این روز را یادآوری کنیم.

اتفاقا یکی از نقدها همین آیینی بودن و ایرانی و غیرایرانی بودن رویدادهاست، این که کریسمس به فضای غرب نزدیکتر است... .

خیلی نمیتوان این طور گفت، مگر نوروز ما را در آن طرف دنیا جشن میگیرند، چنین صحبتهایی مطرح میشود؟ مگر این مناسبت برای ما نیست؟ نکتهای که درباره آن وجود دارد این است که میگوییم نوروز تولد زمین و زمین در این فصل در حال بیدار شدن است. من هم در فکر خودم حساب میکنم که از برف چه چیزهایی به وجود میآید که هیچ چیز حتی باران هم جای آن را نمیگیرد، چون این برف است که زمینها را برای سرسبزی و محصول دادن بذرهایمان مرطوب نگه میدارد.

به شاخههای همان درختی که نماد کریسمس شده چه چیزی آویزان است؟ مگر جز هدیه، زیبایی و رنگ است؟ المانهایی که تماما معنی دارند و چرا نباید با آن عکس گرفت.

البته نوروز را تنها کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند جشن میگیرند مثلا غربیها کاری به نوروز ما ندارند. به نظر شما این کار شوآف نیست؟ این که کریسمس هم بهانهای برای ادامه بعضی از این رفتارها شده است... .

در اینجا از شوآف هم بهمنظور بدی استفاده میکنند. شوآف این است که شما از هر لحظه با خود و بیخودت عکس میاندازی، مثل آنهایی که دائم در فضای مجازی فعالاند و در حال غذا خوردن، راه رفتن، آرایش کردن و هر لحظه شان تصویر منتشر میکنند. اینها و آن تبلیغات نامربوط و عجیب در بعضی از صفحهها شوآف هستند، اما مگر میشود از یلدا و آیین زیبایی مثل نوروز پست نگذاشت. در اینجا اگر تنها جنبه مذهبی آنها را نبینیم و به بعد معنوی و پیام و معنایی که هر کدام از این مناسبتها دارند هم نگاه کنیم، میبینیم که نعمتی مثل برف سمبل زایش، برکت و رحمت الهی است؛ برای همین باید برایش جشن بگیریم.

فاطمه شهدوست

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها