مروری بر چند کتاب با حال و هوای دانشگاه و دانشجو

غیردرسی‌ها برای دانشجویان

روز دانشجو که می‌شود همه در فواید درس خواندن و ویژگی‌های یک دانشجوی موفق داد سخن سر می‌دهند، اما اهالی کتاب بر این باورند که تنها درس خواندن نیست که زمینه موفقیت افراد را فراهم می‌کند، بلکه فعالیت در عرصه‌های مختلف و استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند زمینه موفق شدن یک دانشجو را در عرصه عملی زندگی رقم بزند.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۶۱

یعنی تنها قرار نیست با درس خواندن دانشجوی موفقی باشیم و بزرگان نیز بارها به دانشجویان توصیه کردند که در کنار خواندن دروس دانشگاهی و سرفصل‌های علمی از مطالعه آزاد هم سود ببرند و فرصت‌های خود را برای ساخت یک شخصیت مستحکم فراهم کنند.

جنبش دانشجویی در ایران

کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» اثری از شهریار زرشناس است که در آن خواننده با موضوعات مرتبط با جنبش دانشجویی از زبان این استاد دانشگاه روبهرو میشود. نظام آموزش عالی شبهمدرن و جنبش دانشجویی در ایران، مروری کوتاه بر جنبش دانشجویی ایران، بیان اجمالی ادوار جنبش دانشجویی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و... از جمله بخشهایی است که در این کتاب خواننده با آنها روبهرو میشود. شهریار زرشناس از جمله چهرههایی است که در معرفی
جریانهای فکری و اجتماعی موفق است و توانسته با لحن شفاهی در آثار مکتوبش مخاطبان را راضی نگه دارد.

تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان

این اثر روایتهای دانشجویان قدیم و فعلی از روند جنبش دانشجویی در برهههای مختلف و میزان تأثیرگذای آنان در سیر حوادث است. در دوران حکومت پهلوی به علت ممنوع بودن فعالیت نهادهای مدنی، احزاب و گروههای برخاسته از بطن جامعه، جنبش دانشجویی جای خالی این تشکلها و نهادها را پر میکرد و ضمن فعالیت در عرصه علم و دانشگاه عرصه اجتماع و سیاست را نیز زیر نظر داشت. پس از کودتای 28 مرداد و تعطیلی احزاب و دستگیری و منزوی کردن رهبران نهضت ملی شدن نفت، جنبش دانشجویی از معدود جریانهایی بود که در مقابل استبداد و دیکتاتوری حکومت پهلوی ایستاد.

راه و رسم دانشجویی

اگر به خواندن داستان علاقه دارید و البته فرصت هم برای مطالعه رمانهای طولانی ندارید، یک زوج دانشجو تجربههای دوران تحصیل خود را در قالب داستانک ارائه کرده به کتابی با عنوان «راه و رسم دانشجویی» و تبدیل کردهاند. در این کتاب خواننده با ادبیات متفاوت از کتابهایی که قرار است از فضای دانشگاه سخن بگویند، حین مشارکت در امر خواندن با تجربههای دانشجویی که ممکن است روزی تجربه کرده باشد هم آشنا میشود.

کولهپشتی

دستنامه یا «هندبوک» عبارتی است که شاید به گوشتان خورده باشد. پس کتاب «کولهپشتی» نوشته شقایق حقیقتجوی جوانمرد و سمیه فرنیا هم یکی از همین راهنماهای جیبی یا دستنامههای مرتبط با زندگی دانشجویی است که نشر آرما منتشر کرده است. در سالیان گذشته برنامهریزی برای انتقال مهارتها به دانشجویان تازهوارد به روشهای مختلف صورت گرفته، اما حقیقت آن است که مهمترین مهارت و البته دور از نظر ماندهترین مهارت در این سالها، اصلیترین مهارت مورد نیاز یک دانشجو یعنی «دانش جویی» یا مهارت درسخواندن بوده است. کتاب پیشرو را نباید مانند دیگر کتابها دانست. مخاطب کتاب گاه به گاه تغییر میکند و این امر هم فرصت است و هم تهدید. تهدید از آن جهت که اگر دائما به خودتان یادآوری نکنید که این یک کتاب راهنما است و باید کدها و راهکارهای اصلی را از آن اخذ کرده و با کمک خواستن از یک دانشجوی موفق سال بالاتر راه را بر خود هموار کنید، کتاب به نظرتان غیر منسجم و گنگ میرسد.

یونس فردوس

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها