موزه‌های مجازی را بهتر بشناسید

مونالیزا از پشت مانیتور

دیگر گفتن این‌که تلفن‌همراه و اینترنت و به‌طور کلی تکنولوژی همه وقت ما را گرفته و از خیلی کارها بازمانده‌ایم، حرف تازه‌ای نیست و حتی ممکن است حوصله‌سربر به نظر برسد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۲۹

اما نگاه سلبی کمکی نمیکند و بهترین کار، فراهم کردن زمینهای برای بهتر استفاده کردن از این فضاست، چیزی شبیه کاری که برای کتابهای الکترونیک انجام شد و خیلیها با تلفنهمراه و تبلتهایشان با کتاب خواندن آشتی کردند. چند وقتی است امکان بازدید مجازی از تعدادی از مشهورترین موزههای ایران و جهان فراهم شده است. اگر آدم تنبلی هستید و بهطور همزمان به موزهها هم علاقه دارید، بازدید مجازی از موزهها حسابی به کارتان میآید. البته که هیچ چیز جای بازدید از نزدیک را نمیگیرد و مطمئنا بعد از گشت زدن اینترنتی در موزهها، علاقهمند میشوید خودتان را به موزههای محبوبتان برسانید. گرچه دیدن موزههای خارج از ایران کمی دور از دسترس و هزینهبر است، اما موزههای زیادی در ایران هستند که هنوز به اندازه کافی دیده نشدهاند.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران مجموعهای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است که در تهران قرار دارد. این موزه دو بخش دارد؛ بخش اول ساختمان مجزای موزه ایران باستان که سال 1316 و بخش دوم موزه دوران اسلامی که سال 1375 گشایش یافته است. موزه ملی ایران مهمترین موزه کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعههای باستانشناختی ایران به حساب میآید. جالب است بدانید قدیمیترین اثر موزه ایران باستان به دوران پارینهسنگی بازمیگردد و جدیدترین اثر نیز به دوران ساسانی یعنی 1700سال پیش تعلق دارد. در بخش موزه دوران اسلامی نیز آثاری از سلسلههای سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، قاجار و... به نمایش گذاشته شده است. اگر به سایت موزه ملی ایران به نشانی irannationalmuseum.ir سر بزنید، میتوانید گزینه تور مجازی را انتخاب کنید و بخشهای مختلف موزه را از نظر بگذرانید. عکسبرداری از موزه به صورت 360 درجه انجام شده و میتوانید با چرخاندن موس، نمای کاملی از تالارهای مختلف ببینید. این موزه مجازی امکان زوم کردن هم دارد، ولی نه آن قدری که بتوانید توضیحات کنار آثار را بخوانید. در واقع این موزه مجازی صرفا برای آشنایی با محیط طراحی شده و اگر بخواهید با دقت و جزئیات کافی موزه را تماشا کنید، باید سری به خیابان 30 تیر بزنید.

موزه لوور

موزه لوور شاید مشهورترین موزه جهان محسوب میشود و البته شهرتش در ایران پس از سوتی آقای نماینده مجلس در تلفظ نامش، شتاب فزایندهای گرفت. لوور یکی از شاخصههای شهر پاریس است و اهلفن میگویند دیدن آن بهطور کامل سه روز طول میکشد. موزه لوور سال 1793 تأسیس شده و در فضای 72هزار متری، آثاری از نقاط مختلف جهان را به نمایش گذاشته است. فقط در سال 2017، هشت میلیون نفر از لوور دیدن کردهاند و لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخرهها و تابلوی مشهور مونالیزای لئوناردو داوینچی از آثار مهم آن هستند. در این موزه 38 هزار شیء وجود دارد که میان آنها آثار شاخصی از ایران باستان و دوران اسلامی به چشم میخورد. به دلیل شهرت موزه، برای بازدید مجازی از لوور سایتهای متعددی راهاندازی شده که بهترین نمونه آن سایت رسمی موزه لوور به نشانی louvre.fr است. لوور موزه بسیار وسیعی است و برای بازدید مجازی از نقاط مختلف آن، میتوانید بخش مورد نظرتان را از نقشه کلی موزه انتخاب کنید. در کنار دیدن نمای 360 درجه هر تالار، میتوانید توضیحات سایت را هم در قسمت پایینی آن ملاحظه کنید و طبیعتا به حداقلی از تسلط به زبان انگلیسی نیاز دارید. متاسفانه امکان زوم کردن روی اشیای موزه وجود ندارد و فقط میتوانید از دور آنها را مشاهده کنید، البته عکسهای باکیفیتی از اشیا گرفته شده و اگر روی هر شیء کلیک کنید، عکس بزرگ آن برایتان به نمایش درمیآید.

کاخ گلستان

این کاخ با قدمت بیش از 440 سال یکی از مکانهای گردشگری شناختهشده است که بویژه در ایام تعطیل بازدیدکنندگان پرشماری دارد. کاخ گلستان در دوران صفویه تأسیس شده، اما شهرت آن بیشتر به دلیل وقایع تاریخی رخ داده در آن در دوران قاجار است. تاجگذاری مظفرالدین شاه و احمدشاه و گشایش دوره نخست مجلس شورای ملی از جمله این وقایع است. کاخ گلستان با فضایی حدود 5/4 هکتار در خیابان 15 خرداد واقع شده و انتخاب بسیاری از گردشگرانی است که به تهران میآیند. از جذابیتهای این کاخ، دیدن صندلی خونی ناصرالدینشاه بعد از ترور توسط میرزا رضای کرمانی و تعدادی از آثار کمالالملک، نقاش مشهور ایرانی است. در سایت کاخ گلستان به نشانی golestanpalace.ir امکان بازدید مجازی از کاخ فراهم شده و با انتخاب آن میتوانید نمای سهبعدی محوطه بیرونی تالار اصلی، تالار سلام، طبقه اول شمسالعماره، عمارت بادگیر، محوطه بیرونی شمسالعماره و حوضخانه را مشاهده کنید. با انتخاب هر بخش از کاخ، نمای زیبایی از آن به نمایش درمیآید که میتوانید به صورت 360 درجه از آن بازدید و روی قسمتهای جالب توجه، زوم کنید. اما باز هم لازم به تاکید است دیدن جزئیات آثاری که در موزهها وجود دارد، جز حضوری امکانپذیر نیست.

موزه سینما

این یکی هنریتر از دو تای قبلی است و البته نمیتوان جنبه تاریخی آن را هم نادیده گرفت. در موزه سینما از عکسها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما گرفته تا عکسهای شخصیتهای سینمایی، پشت صحنه فیلمهای بزرگ، پوسترها و به طور کلی هر آنچه به سینمای ایران ارتباط دارد، به نمایش گذاشته شده است. این موزه شامل چند سالن با عنوانهای دفاع مقدس، کودک و نوجوان، دوبله، موسیقی و ارامنه است و در خیابان ولیعصر(عج)، پایینتر از میدان تجریش، باغفردوس قرار دارد. در موزه سینما میتوانید نخستین دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری به کار رفته در ایران، میز تدوین، دستگاه آگراندیسمان، تعدادی از عروسکهای محبوب تلویزیونی، لباس شخصیتهای اصلی برخی فیلمهای مهم تاریخ سینمای ایران مانند مرگ یزدگرد، وسایل خانه فرهاد مهراد و... را ببینید. در سایت موزه سینما به نشانی cinemamuseum.ir امکان بازدید مجازی از موزه فراهم شده و تالارهای گوناگون موزه با نمای 360 درجه به نمایش گذاشته شده است. البته در مورد این موزه هم قطعا بازدید حضوری لطف دیگری دارد، بخصوص این که مجموعه دو سالن سینما هم دارد و میتوانید در کنار موزهگردی، فیلم هم ببینید.

محمد وفایی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها