پاییز قشنگ است، چون از راه که می‌رسد پرندگان زیبای مهاجر را هم با خود می‌آورد؛ پرندگانی که یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ما هم به شمار می‌روند.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۱۸

اما این فصل و حضور این پرندگان زیبا در کشورمان گاه با اخبار و اتفاقات تلخی همراه است؛ اخباری نظیر کشتار و قتلعام آنها توسط صیادان یا مرگ و میر یکباره و غیرمنتظرهشان که به دلایل مختلفی از جمله استفاده از غذای مسموم رخ میدهد؛ غذاهایی که گاه به عمد مسموم میشوند و توسط عدهای نامهربان در مسیر این پرندگان قرار میگیرند یا به طور غیرعمد خوراک این پرندگان میشود. مثل اتفاقی که بتازگی برای سارهای مهاجر بوکان آذربایجان غربی افتاد و به مرگ بیش از صد قطعه سار منجر شد. رحیم عبدالکریمی، رئیس اداره حفاظت محیطزیست بوکان مسمومیت غذایی را عامل مرگ این سارها عنوان کرده و به مهر گفته در حالی که جیره غذایی «سار» دانه گیاهان، گندم و حشرات است، در بررسیهای آزمایشی، زباله و گوشت در معده این لاشهها پیدا شده است.

عبدالکریمی افزود: تغییرات الگوی کشت سبب محدود شدن منابع غذایی پرندگانی چون سارها و لکلکها شده و به همین دلیل آنها از زبالههای انباشت شده در محلهای دفن زبالهها تغذیه میکنند. در این محل، زبالهها فقط روی هم تلنبار میشود، در حالی که باید زبالهها دفن شده و با یک لایه خاک پوشانده تا از دسترس پرندگان و جوندگان خارج شود.

حدود 20 روز پیش هم 35 بهله پرنده شکاری (عقاب) و سارگپه در سروستان استان فارس تلف شدند. در آن اتفاق تلخ هم خوردن لاشه مرغهای فاسد که در حاشیه جاده سروستان به طرف تنگه غنیمی تخلیه شده بود، علت مرگ پرندگان اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها