گردشگری کودک اگرچه در ایران نوپاست، اما رشدی قابل ملاحظه‌ای‌در کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری داشته؛‌ تا آنجا که در شکل‌ها و صورت‌های گوناگونی تعریف شده و در میان خانواده‌ها جا افتاده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۱۷

در این میان، گردشگری اکتشافی خانوادگی یکی از اشکال گردشگری کودک است که برای کودکان 12 تا 18 سال در نظر گرفته میشود و بخشی رو به رشد در کشورهای در حال توسعه است. در این گونه سفرها که با محوریت کودکان ترتیب داده میشود، هدف، داشتن برنامههایی برای گذراندن تعطیلات خانوادگی است که خاطرات جمعی خلق کرده و روابط خانوادگی را مستحکمتر میکند. از این رو، لازم است ارائهکنندگان خدمات گردشگری به خانوادهها برخی الزامات اساسی مانند محل اقامت مناسب، ایمنی و کیفیت را در نظر بگیرند. گردشگری اکتشافی خانوادگی نسبت به دیگر انواع گردشگری، رشد بالایی داشته که این امر ناشی از اهمیت رو به گسترش خَلق خاطرات خانوادگی و تمایل به جست و جوی تجارب جدید است. این نوع گردشگری ماهیت آموزشی دارد و گونهای از گردشگری ماجراجویانه در نظر گرفته میشود که البته سهم فعالیتهای فیزیکی در آن کمتر است.

به طور کلی سه دسته اصلی برای این شکل از سفر طراحی شده است: سفرهای خانوادگی چندنسلی که پدربزرگها و مادربزرگها را نیز وارد چرخه گردشگری و سفر با فرزندان و نوههایشان میکند، سفرهای خانوادگی اصلی یعنی سفرهای والدین با فرزندان و در نهایت سفر خانوادهها با دوستانشان.

در این میان تحقیقات نشان میدهند حدود 77 درصد از افرادی که سفرهای خانوادگی چندنسلی را تجربه کرده بودند، تمایل داشتند هر سال تعطیلاتشان را این گونه بگذرانند.

بیش از همه، طراحی این سفرها در مناطق ساحلی و پارکها بود که در میان انواع سفرهای خانوادگی چند نسلی محبوبیت زیادی داشت و مطابق گزارشها، در حال حاضر 5.5 درصد از کل سفرهای اروپاییها و آمریکاییها به صورت سفرهای خانوادگی چندنسلی است که در میان هلندیها، 40 درصد از خانوادهها از این شکل سفر در تعطیلات استقبال میکنند، و اما در مورد سفرهای خانوادگی اصلی، باید توجه کرد که مدت زمان این سفرها کوتاه در نظر گرفته میشود و هدف، تقویت فرهنگی کودکان 12 تا 18 ساله است. سفر خانوادگی با دوستان که نوع سوم این شکل از گردشگری خانوادگی است هم در سوئد، هلند، بریتانیا، آلمان و فرانسه با استقبال مواجه شده و در این نوع سفرها حفظ حریم شخصی بسیار مهم بوده و محل اقامتها عمدتا جدا از هم اما نزدیک به یکدیگر بایدباشد.

امیر شاملویی

کارشناس اقتصاد گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها