وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دنبال شکست در غزه مجبور به استعفا شد

جشن پیروزی در غزه

درگیری‌های اخیر در غزه یک بار دیگر قدرت جریان‌های مقاومت و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت. این شکست چنان برای صهیونیست ها دردناک و تحمل‌ناپذیر بود که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم مجبور به استعفا شد. همچنین، صدها شهرک‌نشین در جنوب اراضی اشغالی فلسطین ناتوانی دولت نتانیاهو را در دفع حملات مقاومت محکوم کردند و نیز شهرک‌نشینان ساکن مناطق اشغالی در شرق نوار غزه با حضور در خیابان‌ها با پلیس درگیر شدند.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۶۵

شامگاه سهشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی بدون نتیجه را پشت درهای بسته درباره غزه برگزار کرد. به گزارش اسکای نیوز عربی، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل با اشاره به این نشست گفت: شورای امنیت در عمل به مسؤولیتهایش و توقف خشونتها شکست خورده است. یک کشور وجود دارد که در را روی مذاکره میبندد. اشاره منصور به آمریکا بود که همواره در چنین مواقعی از اسرائیل جانبداری کرده است.

جشن پیروزی فلسطینیها

به دنبال شکست رژیم صهیونیستی در حمله اخیر خود به غزه، گروههای حامی مقاومت در غزه این پیروزی را جشن گرفتند. آنها با تجمع در برابر ساختمان شبکه ماهوارهای الاقصی که در حمله اسرائیل کاملا تخریب شد، بر مقاومت خود در برابر دشمن و حمایتشان از محور مقاومت تاکید و اعلام کردند به مقابله با دشمن اسرائیلی ادامه میدهند. در مقابل، صدها شهرکنشین در جنوب اراضی اشغالی فلسطین ناتوانی دولت نتانیاهو را در دفع حملات مقاومت محکوم کردند. همچنین شهرکنشینان ساکن مناطق اشغالی در شرق نوار غزه با حضور در خیابانها به اعلان آتشبس اعتراض کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. روز سهشنبه در غزه آتشبس شکنندهای برقرار شد. اتاق مشترک مقاومت فلسطین در این رابطه اعلام کرد با تلاشهای مصر آتشبس میان مقاومت و دشمن اسرائیلی برقرار شد. مقاومت اعلام کرد تا زمانی که دشمن به این آتشبس پایبند باشد، به این توافق متعهد خواهد ماند. شایان ذکر است درگیری اخیر میان رژیم صهیونیستی و حماس زمانی آغاز شد که یک واحد کوچک نظامیان این رژیم یکشنبهشب به طور پنهانی از مرز عبورکردند. یک گروه گشتی حماس اما سربازان اسرائیلی را دیده و این امر سبب تبادل آتش میان دو طرف شد و در نهایت یک افسر اسرائیلی و چند فلسطینی در این درگیری کشته شدند. اسرائیل سپس اقدام به بمباران محل این حادثه کرد و حماس و دیگر گروههای فلسطینی نیز با شلیک بیش از
400 موشک به شهرک نشینان صهیونیست این موضوع را بیپاسخ نگذاشتند. یک رسانه رژیم صهیونیستی اذعان کرد حدود ۴۶۰ موشک از غزه به سوی شهرکهای صهیونیستنشین شلیک شده است. اسرائیل هم روز دوشنبه با بمباران مواضع و مراکز فرماندهی حماس اقدامات حماس را تلافی کرد. براساس آخرین گزارشها این درگیریها 13 کشته و 30 زخمی از جانب فلسطین و یک کشته و حدود 15 زخمی از نظامیان صهیونیست داشت.

استعفای لیبرمن

روز گذشته خبر استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی منتشر شد که در ارتباط با تحولات اخیر غزه بود. به گزارش ایسنا، درحالی که خبرگزاری رویترز ابتدا خبر استعفای لیبرمن را اعلام کرد، با اصلاح خبر خود، تاکید کرد او هنوز استعفا نداده و قصد دارد در یک کنفرانس خبری این موضوع را اعلام کند.با این حال بعد از یکی دو ساعت منابع خبری تایید کردند که لیبرمن استعفا داده است. از دو روز گذشته موج انتقادات شدیدی پس از شکست غزه علیه لیبرمن به راه افتاده است. توافق آتشبس با حماس به وجهه او نزد جریانهای تندرو ی اسرائیل بشدت آسیب زده است. رسانههای اسرائیلی گفتند اگر لیبرمن استعفا دهد این به معنای پایان حیات سیاسی او خواهد بود. پیشتر بنیامین نتانیاهو گفته بود اگر لیبرمن استعفا دهد فورا پارلمان را منحل وانتخابات زودهنگام را اعلام خواهد کرد. گفته میشود طی روزهای گذشته جنبش حماس از نتانیاهو خواسته بود برای اینکه جنگ در غزه متوقف شود لیبرمن را برکنار کند. گفته میشود لیبرمن به شدت مخالف برقراری آتشبس در غزه بوده است. یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی برکناری احتمالی لیبرمن را پیروزی بزرگ دیگری برای حماس توصیف کرد.

آویگدور لیبرمن متولد ۵ ژوئن ۱۹۵۸ یک سیاستمدار اسرائیلی متولد مولداوی است که یک بار وزیر خارجه و اخیرا به مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی رسیده بود. او ریاست حزب ملیگرای افراطی «اسرائیل خانه تو» را بهعهده دارد. این حزب به کینهتوزی علیه شهروندان عرب ساکن سرزمینهای 48 شهرت دارد و رهبران این حزب بارها خواستار اخراج مابقی فلسطینیها از سرزمینهای تحت اشغال اسرائیل شدهاند. لیبرمن همچنین موافق جنگی تمامعیار علیه غزه و نیز بشدت مخالف با قدرت فزاینده ایران در منطقه است. وقتی او به وزارت جنگ رسید، جهاد اسلامی فلسطین در بیانیهای اعلام کرد: «لیبرمن، جنایتکاری مانند دیگر سران رژیم اشغالگر است و انتخاب او به عنوان وزیر جنگ، نشانگر افزایش نژادپرستی و افراطگرایی این رژیم است.»

خواب آشفته بن سلمان

وبگاه انگلیسی میدل ایست آی به نقل از منابعی نوشت، جنگ اخیر غزه یکی از سناریوهای ولیعهد عربستان سعودی برای منحرف کردن توجه رئیسجمهور آمریکا از قضیه قتل خبرنگار عربستانی بود. جمال خاشقجی روزنامهنگار منتقد عربستان سعودی بخصوص محمد بن سلمان نزدیک به دوماه پیش در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز مشکوکی به قتل رسید. قتل خاشقجی رسوایی بزرگی را در سطح بینالمللی برای عربستان سعودی بخصوص شاهزاده محمد بن سلمان که گفته میشود عامل اصلی این قتل بوده به دنبال داشت.

به گزارش فارس، میدل ایست آی نوشت، ولیعهد سعودی برای اینکه توجهها را از قضیه قتل خاشقجی منحرف کند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای حملات اخیر به غزه قانع کرده است. این پایگاه انگلیسی افزود: گروهی از مقامهای خاندان سلطنتی عربستان سعودی، مقامهای وزارتخانههای دفاع و خارجه و نیروهای اطلاعاتی عربستان سعودی هر شش ساعت یک بار گزارشهایی را به بن سلمان ارائه میکنند. آنها به وی گفتهاند راهاندازی جنگ در غزه توجه دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا را از قضیه خاشقجی منحرف کند و توجه واشنگتن را به سوی نقش عربستان سعودی در تقویت منافع استراتژیک اسرائیل معطوف سازد. این گروه همچنین به بن سلمان نصیحت کرده است تا ترکیه را با هر وسیلهای، برای مثال با دادن رشوه به رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه بیطرف کند. بن سلمان پیشتر نیز ادعا کرده بود از مساله قتل خاشقجی برای ایجاد اختلاف میان عربستان سعودی و ترکیه استفاده میشود اما تا زمانی که شاه سلمان و ولیعهدی چون بن سلمان هستند، این اتفاق نخواهد افتاد. این خبرها نشان میدهد محمد بن سلمان برای جنگ در غزه خوابهای آشفتهای دیده است. او میخواسته با تشدید درگیریها در غزه و کشتار بیشتر فلسطینی شرایطی به وجود آید که جهانیان جنایات اخیر او در یمن و کشتن مخالفان را فراموش کنند. غافل از آنکه اینها همه خوابهای بیتعبیر و آشفتهای بیشت نیست و رزمندگان فلسطینی با مقاومت دلیرانه خود چنان پیروزی چشمگیری پدید آوردند که متحدان عبری بن سلمان را هم به وحشت انداخته است.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها