کدوحلوایـــــــــــــــــی از محبوب‌ترین میوه‌های پاییزی است که جزو منابـــــــــــــــع غنـــــــــــــــــــی آنتی‌اکســــــــــــــــــــیدان و بتاکاروتن به‌شمار می‌رود. بتاکاروتن همان ماده‌ای است که موجب رنگ نارنجی میوه‌ها و سبزیجات شده و در بدن به ویتامینA تبدیل می‌شود. مصرف بتاکاروتن با کاهش احتمال ابتلا به سرطان، آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی همراه است و روند پیری را به‌تأخیر می‌اندازد. کدوحلوایی همچنین به‌دلیل برخورداری از فیبر، پتاسیم و ویتامینC به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌ مصرف کافی پتاسیم به‌اندازه کاهش مصرف سدیم و غذاهای نمکی در درمان فشارخون بالا مهم است. افزایش مصرف پتاسیم با کاهش خطر سکته نیز در ارتباط است و موجب حفظ توده عضلانی و تراکم معدنی استخوان می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۰۳

مطالعات، براساس رژیمهای غذایی غنی از بتاکاروتن در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات مؤثرند. در تحقیقاتی پژوهشگران مشاهده کردند که بتاکاروتن در جمعیتی از ژاپنیها مانع پیشرفت سرطان کولون شد. بعلاوه کدوحلوایی بهدلیل خواص آنتیاکسیدانی و برخوارداری از مقادیر بالای ویتامینهاC و E در حفظ سلامت چشمها نیز نقش دارد و از احتمال بروز بیماریهای انحطاطی چشم ازجمله انحطاط ماکولا میکاهد. از دیگر خواص کدوحلوایی میتوان به کنترل دیابت اشاره کرد. ترکیبات گیاهی موجود در دانهها و گوشت کدوحلوایی به جذب گلوکز در بافتها و رودهها و نیز متعادلسازی سطح گلوکز کبد کمک میکند. در برخی مطالعات مشاهده شده است کدوحلوایی احتمال ابتلا به دیابت نوع۲ را کاهش میدهد، اما چنین تأثیری هنوز ثابتشده نیست. بااینحال محققان معتقدند ترکیبات خاص کدوحلوایی را میتوان در داروهای ضددیابتی بهکار برد.

کدوحلوایی فیبر بالایی هم دارد و موجب کاهش میزان جذب قند در خون و کمک به حرکات رودهای و گوارش سالم میشود. نکته آخر اینکه کدوحلوایی بهدلیل برخورداری از ویتامینC در افزایش ایمنی بدن نیز مؤثرست و بهخاطر وجود بتاکاروتن موجب تحریک تولید نوع خاصی از گلبولهای سفید میشود که با عفونتها مقابله میکند.

منبع: medicalnewstoday

صدف دژآلود

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها