حسن هانی‌زاده در گفتگو با جام‌جم‌آنلاین:

سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن، ریاض و تل‌آویو شکست خورده است

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: تحلیل‌گران و رسانه‌های آمریکایی به این موضوع اذعان کردند که سیاست‌های تهاجمی ترامپ، صهیونیست‌ها و آل‌سعود در قبال ایران ناکام مانده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۳
سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن، ریاض و تل‌آویو شکست خورده است

به گزارش جام جم آنلاین ، رسانه‌های آمریکایی که سر سازگاری با ر‌ئیس‌جمهوری این کشور را ندارند با نزدیک شدن به موعد اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، به سیاست‌های ضدایرانی دونالد ترامپ پرداختند. شاید شاخص‌ترین آنان روزنامه نیویورک‌تایمز بود که با اشاره به تحریم‌های جدید علیه ایران در مقاله‌ای نوشت «این تحریم‌ها بخشی از علاقه ترامپ به استفاده از ابزار اقتصادی است تا به اهداف سیاست‌های خارجی برسد ولی تحریم‌ها علیه کشورهای دیگر پیروزی به دنبال نداشته است.» در این خصوص با حسن هانی‌زاده روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل بین‌الملل گفتگو کردیم.

هانی‌زاده در خصوص سیاست‌های اتخاذ شده توسط ترامپ علیه کشورهای دیگر گفت: علیرغم سیاست‌های تهاجمی که دونالد ترامپ نسبت به کشورهای مستقل جهان مثل ایران، روسیه و چین اتحاذ کرده، وی نتوانست این رویکردها را عملیاتی کند. در خصوص ایران باید بگویم به خاطر اینکه جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر همکاری‌های خوبی با جامعه جهانی داشت به خصوص رویکرد تعاملی که با نهادهایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیش گرفت توانست به یک توافق هسته‌ای با کشورهای جهان برسد که مورد تائید سازمان ملل متحد نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم اندیشه صهیونیست‌ها بر سیاست‌گذاری‌های ترامپ گفت: از آن‌جایی که دونالد ترامپ خودش را وامدار لابی صهیونیست‌های آمریکا می‌داند، بعد از ورود به کاخ سفید از برجام خارج شد و نشان داد که نمی‌تواند یک تعامل سازنده با کشورهای دیگر جهان داشته باشد. خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام نشان می‌دهد که واشنگتن به هیچ کدام از تعهدهای خود پایبند نیست.

هانی‌زاده ادامه داد: همین بدعهدی‌ها در کنار دیگر اقدام‌های ترامپ مثل خروج از توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و جنگ تجاری با کشورهای دیگر، باعث شد که ایالات متحده نتواند یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند. اختلاف نظر تیم ترامپ روس‌ها، چینی‌ها و اروپایی باعث شد که این کشور به شدت در نزد افکار عمومی به انزوا رانده شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که شکست خوردن تلاش آمریکا علیه ایران، ریشه در ناکامی واشنگتن برای ایجاد یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی دارد. وی در این‌باره گفت: تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا به طور یک‌جانبه علیه ایران اعمال کرد، با واکنش منفی کشورهای مختلف جهان همراه شد و بسیاری از کشورها به جز عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با ترامپ هم‌نوایی نکردند. این عدم استقبال جهانی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته فضای حاکم بر جامعه جهانی را دگرگون کند. جایی که آمریکا نتواند علیه ایران اجماع‌سازی کند، نشان‌دهنده شکست سیاست‌های دونالد ترامپ است. به همین دلیل به نظر می‌رسد تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده و خواهد کرد با شکست مواجه خواهد شد. زیرا جامعه جهانی هیچ‌وقت با رئیس‌جمهور پرخاش‌گر آمریکا همراهی نخواهد کرد.

حسن هانی‌زاده ادامه داد: سیاست‌های ترامپ مرهون نظریات مقامات صهیونیست است و با توجه به آن نکته وام‌دار بودن وی به لابی صهیونیستی، می‌شود این رویکرد را یک سیاست مشترک نامید. از یک سو اسرائیلی‌ها در داخل با مشکل بزرگی به نام راهپیمایی بازگشت مردم غزه مواجه هستند که از هشت ماه قبل آغاز شده و در جمعه هر هفته ادامه دارد. رژیم صهیونیستی به دلیل به شهادت رساندن معترضان به اشغال و این حرکت جدید مردم فلسطینی دچار مشکلات داخلی و انزوای سیاسی در نزد افکار عمومی جهان شده است. نیاز دارند که افکار را از خود منحرف و به سمت ایران کوچ بدهند.

وی افزود: عربستان هم بعد از قتل دردناک جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مشهور سعودی در کنسول‌گری‌اش در استانبول با مشکلات عظیمی مواجه شده و با اسرائیل هم‌درد است. همراهی ایالات متحده با ریاض و تل‌آویو برای آمریکا نیز نتیجه خوبی نداشته و آن‌ها را نیز نزد افکار عمومی مردم آزاده جهان منفور کرده است. آمریکا هزینه سنگینی برای همراهی با عربستان و اسرائیل پرداخت کرده. از آنجایی که سیاست‌های ضدایرانی این سه دولت با یکدیگر حکم قطعات پازل را دارند، شرایط موجود شکست هر سه ضلع این مثلث را نشان می‌دهد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی متحدان آمریکا گفت: عربستان علاوه بر قضیه خاشقجی با جنگ ویرانگر یمن نیز مواجه است. امپراتوری‌های رسانه‌ای آنان نیز نمی‌توانند این درد را پنهان کنند که سعودی‌ها بیش از سه سال است که مردم این کشور را بمباران می‌کنند. آمریکایی‌ها که متهم به همراهی با عربستان هستند، تمایل دارند طی یک ماه آینده جنگ یمن را به پایان برسانند تا حیثیت از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورند.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: امروز سیاست‌های تهاجمی و پرخاشگرانه آمریکا جایی در ادبیات جامعه جهانی ندارد. بسیاری از کشورهای اروپایی که روابط تنگاتنگی با آمریکا دارند دچار نوعی گسست با سیاست‌های ایالات متحده شدند. ترامپ تلاش می‌کند با استفاده از هژمونی آمریکا کشورها را تابعی از اراده آمریکا قرار دهد اما کشورهای جهان این سیاست را بر نمی‌تابند. از آنجایی که ایران توانسته حسن نیت خود را به جامعه جهانی ثابت کند، ر‌ئیس‌جمهوری آمریکا علیرغم شیوه‌های مختلفی که به کار گرفت نتوانست کار چندانی از پیش ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها