اینستاگرام 2 هشتگ ضداسرائیلی را به بهانه ترویج نفرت حذف کرد

صهیونیست‌ها علیه هشتگ‌ها

حذف اکانت و هشتگ و ... اتفاق تازه‌ای نیست و بار اول هم نیست که در فضای مجازی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. البته اگر کاربر فعال و جدی فضای مجازی باشید با این اتفاق روبه‌رو شده‌اید که یکی از شبکه‌های اجتماعی صفحه یک شخص را بسته یا هشتگی را خلاف قوانین خود دانسته و به همین بهانه آن هشتگ یا افرادی که از آن استفاده می‌کنند را «ریپورت» و دسترسی آنها را محدود کرده و دست به تعلیق حساب کاربری آنها زده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۱۲

اگر همین صفحه (صفحه 7 روزنامه جامجم) را خوانده باشید بارها از رفتارهای سلیقهای گردانندگان شبکههای اجتماعی حرف زده و نوشتهایم، ولی خب این رفتارها نه تازگی دارد و نه تمامی! در آخرین خبرها هم دیده شد که اینستاگرام دو هشتگ ضد اسرائیلی را حذف کرده و مانع انتشار این هشتگ شده است. رونامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت؛ شبکه اجتماعی اینستاگرام دو هشتگِ «یهودیها این کار را کردند» و «یهودیان حملات 11 سپتامبر را انجام دادند» را حذف کرد. این در حالی است که چنین اقدامی از سوی اینستاگرام تازگی ندارد و در ماجرای روز جهانی قدس نیز شاهد بودیم که صفحه یکی از کاربران ایرانی را مسدود کرده و اجازه فعالیت به او را برای مدتی محدود کرده بود.

«ترویج نفرتپراکنی» کلید واژهای است که بارها از سوی شبکههای اجتماعی و غولهای فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته و با همین دستفرمان دست به بستن مسیر جریان آزاد اطلاعات زدهاند. مسیری که آنها خود منادی آن هستند و نسخه آن را برای جوامع و افکار عمومی پیچیدهاند. حالا همین روزنامه اسرائیلی مدعی شده «پس از آنکه روزنامه نیویورک تایمز ادعا کرد اینستاگرام میزبان هزاران پست با موضوعات نفرت پراکنی است، این شبکه اجتماعی دو هشتگ ضدصهیونیستی را از بستر خود حذف کرد» این اتفاق با این ادعا صورت گرفته که این هشتگها با هدف تقویت این دیدگاه که صهیونیستها در حملات 11سپتامبر نقش داشتند، منتشر شده است.

همین چند وقت پیش بود که توییتر، فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی دست به مسدود کردن حسابهای کاربران ایرانی زدند و اعلام کردند این حسابها علیه عربستان سعودی و اسرائیل تبلیغات میکنند. این درحالی است که حسابهای بسیاری در فضای مجازی فعال هستند که با هدف اسلامهراسی یا ایجاد ترس از جمهوری اسلامی دست به تولید و انتشار محتوا میزنند، اما غولهای مجازی یکسویه دست به حذف یا اعمال محدودیت برای این اکانتها میزنند.

رباتهای خوب، آدمهای بد

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده 12هزار پست را ذیل هشتگ «یهودیان حملات 11 سپتامبر را انجام دادند» مشاهده کرده است. نکته جالب در ارتباط با گزارش نیویورک تایمز این است که این رسانه مدعی شده هشتگهای ضد اسرائیلی منتشر شده در اینستاگرام ریشههای ضدیهودی دارد که ارجاعاتی به ایدئولوژی نازی دارد. این ادعا که تا حدودی خندهدار به نظر میرسد، در حالی مطرح میشود که جریانهای اسلامگرا و همچنین تشکلهای ضدصهیونیستی در جهان علیه رژیم صهیونیستی مطالبی را منتشر میکنند و هیچ گرایشی هم به باورهای نازی ندارند، اما رسانهای در ابعاد نیویورک تایمز چنین ادعایی را منتشر میکند تا از این طریق فعالان جنبش ضد صهیونیستی را متهم به جانبداری از تفکرات نازی و دامنه فعالیتهای آنها را محدود کند.

همین چند وقت پیش بود که الجزیره انگلیسی در گزارشی پرده از فعالیت سازماندهی شده رباتهای توییتری برداشت که علیه منافع جمهوری اسلامی در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت هستند. در این گزارش تصریح شده بود که این اکانتها از محلی در حوالی تیرانا پایتخت آلبانی (بخوانید اردوگاه گروهک منافقین) هدایت میشدند و روزانه مطالبی را علیه جمهوری اسلامی منتشر
میکردند. «کارخانه تولید حسابهای جعلی توییتر» عنوانی بود که الجزیره برای این براندازهای پلاستیکی به کار برده و در مصاحبه با افراد مختلف نشان داده بود این حسابها با چه هدفی مشغول فعالیت هستند. یک عضو سابق گروهک منافقین، در گفتوگو با خبرنگار این شبکه گفت: «ما به صورت روزانه دستوراتی دریافت میکردیم که بر موضوعات اصلی و مشکلات جاری در ایران تأکید داشت. به عنوان مثال، گرانی، بیکاری و فقر که ما باید با توییت کردن آنها، توجه جهانیان را به آن معطوف کنیم و تقصیرها را به هر نحو ممکن، به گردن نظام اسلامی بیندازیم. این وظیفه روزانه ما در فضای مجازی بود.» یکی دیگر از اعضای پیشین گروهک تروریستی منافقین، میگوید: «اگر بخواهیم از لحاظ اندازه و مقیاس کار صحبت کنیم، باید بگویم حدود هزار تا 1500 عضو گروهک تروریستی منافقین، هزاران حساب را با نرمافزارهای رباتی و بهصورت خودکار مدیریت میکنند. این مساله بسیار خوب سازماندهی شده بود و دستوراتی کاملا روشن در این خصوص که باید چه کارهایی انجام شود، صادر میشد.» اما با این حال گردانندگان شبکههای اجتماعی هیچ واکنشی به این حسابهای جعلی که دست به «نفرت پراکنی» میزنند، نشان نمیدهند و آنها نیز آزادانه مشغول فعالیت هستند و هیچ محدودیت و منعی بر سر راه آنها نیست. علاوه بر این فیسبوک نیز اعلام کرد در حال بررسی چنین هشتگهایی است و این مساوی با عملیات هماهنگ رسانهای علیه جریان آزاد اطلاعات است.

این را باید کنار هشتگها و کمپینهایی گذاشت که علیه جمهوری اسلامی یا مسلمانان در دنیا، در شبکههای اجتماعی ترتیب داده میشود ولی گردانندگان شبکههای اجتماعی و رسانههای جریان اصلی از راهاندازی آنها احساس خطر نمیکنند. این شبکهها فقط زمانی دست به چنین اقداماتی میزنند که منافع حامیان مالی آنها به خطر بیفتد یا اتاق فکر آنها هدف گرفته شود.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها