چطور ارزان سفر کنیم؟

مارکوپولو شدن با جیب خالی

این روزها وضعیت اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که جیب خیلی‌ها خالی‌تر از قبل است و در این شرایط، سفر رفتن سخت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۷۳۶۳۶

اگر برای سفرهایتان حامی مالی دارید و از جیب پدر محترم ارتزاق میکنید و برای پرداخت پول بلیت هواپیمای چند برابر شده مشکلی ندارید که هیچ، اما اگر مثل بیشتر مردم حال و روز اقتصادیتان چندان مساعد نیست و در عین حال به مسافرت علاقه دارید، این مطلب را بخوانید و با چند ترفند ساده برای کمخرج شدن سفر آشنا شوید.

در فصل مناسب سفر کنید

خلاصهاش میشود اینکه وقتی همه دارند برمیگردند، شما بروید. با این فرمول، اسکار نامناسبترین وقت سفر میرسد به تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستان هم به جایگاه دومین زمان نامناسب دست پیدا میکند. وقتی بیشتر مردم سفر نمیکنند و سرگرم کار و زندگیشان هستند، بلیت وسایل نقلیه ارزانتر است، اقامتگاهها پول خون پدرشان را طلب نمیکنند، اماکن گردشگری منتتان را میکشند و... ولی باید اندازه نگه دارید، مثلا سر سیاه زمستان به مناطق سردسیر نروید. یادتان باشد شما میخواهید ارزان سفر کنید، نمیخواهید آخرین سفر زندگیتان را تجربه کنید.

غذای محلی را امتحان کنید

کباب کوبیده و پیتزا را همه جا میتوانید پیدا کنید، ولی غذای محلی هر شهری را فقط در همان شهر میتوانید نوش جان کنید. البته ممکن است در شهر خودتان هم غذای محلی شهرهای دیگر را ببینید، ولی این غذا به احتمال قریب به یقین به آن کیفیتی که در محل مورد نظر طبخ میشود، نخواهد بود. غذا جزئی از فرهنگ مردم هر محل است و از ویژگیهای مهم آن ارزان بودنش نسبت به غذاهای دیگر است. این ارزان بودن به این خاطر است که مواد اولیه غذاهای محلی معمولا از همان محل تأمین میشود و هزینههایی مانند حمل و نقل و... به غذا اضافه نمیشود. اگر باب میلتان نبود، خودتان آشپزی کنید چون همچنان بهتر از کباب کوبیده است.

چادر بزنید

هتلهای چندستاره در همه شهرهای ایران شبیه هم است، تجربههای تکراری مانند صبحانه بوفه و سشوار دیواری و شامپوی تکنفره و مینی بار و لاندری و... باعث میشود سفر شما به مکانهای مختلف فرق چندانی با هم نداشته باشد. به جای رفتن به هتل و پرداخت هزینههای عجیب و غریب، میتوانید چادر بزنید تا تجربه متفاوتی داشته باشید و حسابی در هزینههای سفر صرفهجویی کنید. سعی کنید جایی چادر بزنید که به امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و حمام و سوپر مارکت و... نزدیک باشید.

گروهی سفر کنید

وقتی از گروهی سفر کردن حرف میزنیم، منظورمان گروه بزرگ درست و حسابی است، نه این گروههای دو سه نفره که سفر با آنها فرق زیادی با تنها سفر کردن ندارد. اگر چند نفر باشید، همه هزینهها تقسیم بر تعداد میشود و دیگر مجبور نیستید بار هزینهها را به تنهایی به دوش بکشید. وقتی گروهی سفر کنید، میتوانید به جای هتل، یک خانه بزرگ اجاره کنید و نگران هزینهاش نباشید، میتوانید با هم غذا درست کنید و کلی کار هیجانانگیز دیگر که مطمئنا بیشتر از سفر با تعداد کم خوش میگذرد و هزینهاش هم بشدت کمتر است.

با تور بروید

یک حساب سرانگشتی کافی است تا به این نتیجه برسید مجموع هزینه بلیت و اقامت و خورد و خوراک از مبلغی که برای یک تور با همان شرایط باید بپردازید، بیشتر است. واقعیت این است تورها به دلیل روابطی که دارند، بلیت و هتل ارزانتری برای شما میگیرند، در بازدید از اماکن گردشگری از تخفیف گروهی استفاده میکنند و مسؤولیت برنامهریزی سفر شما را به عهده میگیرند. پس اگر در برنامهریزی خیلی قوی نیستید، تور انتخاب مناسبی برای شماست. به تورهای لحظه آخری هم توجه ویژهای داشته باشید، چون آژانسها گاهی برای اینکه ظرفیت تورشان خالی نماند، بدجوری به مالشان آتش میزنند.

حمل و نقل عمومی را فراموش نکنید

حالا ممکن است بگویید همه عمرمان در اتوبوس و مترو میگذرد، در سفر دیگر بگذارید راحت باشیم. ولی خب گاهی راحتی در همین است؛ یادتان باشد شما به عنوان کسی که در کلانشهر زندگی میکنید، بدن آمادهتری برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید و به دلیل گذراندن تمرینات پرفشار، میتوانید مثل پلنگ همه صندلیها را از آن خود کنید. وسایلی مانند اتوبوس میتواند هزینه شما را تا حد زیادی کاهش دهد، بویژه که شما به عنوان مسافر، مسیرهای تاکسی را به درستی نمیدانید و اگر بخواهید تاکسی سوار شوید احتمالا مجبور میشوید دربست بگیرید.

با چند سایت و نرمافزار که به کاهش هزینهها کمک میکنند، آشنا شوید

استارتآپها در خدمت سفر

جوانان خلاق و استارتآپهایشان در هر زمینهای که وارد شدهاند، قیمتها را شکستهاند و بازی را به نفع مردم تغییر دادهاند. کافی است به تاکسیهای اینترنتی دقت کنید که چطور در برابر روند صعودی عجیب و غریب قیمت آژانس و تاکسی دربست ایستاد. در حوزه سفر هم چند استارتآپ و سایت هستند که ممکن است به کارتان بیاید.

ایران بومگردی

با استفاده از این سایت میتوانید اقامتگاههای بومگردی در سراسر کشور را رزرو کنید. این اقامتگاهها معمولا قیمت مناسبی دارند و با سکونت در آنها میتوانید تجربه ملموسی از شیوه زندگی اهالی هر محل داشته باشید. خوبی ایران بومگردی این است که توضیح خوبی از هر اقامتگاه ارائه داده و با نمایش عکسهای پرشمار، کارتان را برای تصمیمگیری آسان میکند.

سپهر360

این نرمافزار و سایت به شما کمک میکند همه پروازهای چارتری را به تفکیک تاریخ و شهر به ترتیب از ارزان به گران ببینید و بلیت مد نظرتان را بخرید.

هتلیار

اگر به توصیههای ما گوش نمیکنید و میخواهید حتما از هتل استفاده کنید، هتلیار و بقیه رقبایش این امکان را برای شما فراهم میکنند که از تخفیفهای هتلها استفاده کنید. در زمانهایی که مسافر کمتر از حد معمول است، این تخفیفها هیجانانگیز به نظر میرسند و میتوانید با مبلغ مناسبی هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.

محمد وفایی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها