یک گزارش تقریبا میدانی از دلبستگی‌های اهالی دنیای مجازی به چهره‌های مشهور

مرا لایک کن، لایک تو خوب است!

بررسی اولیه این موضوع شاید خنده‌دار باشد و کاملا بی‌اهمیت به نظر برسد، اما وقتی با حجم بالای پیام‌های آنها مواجه می‌شوی، وضعیت کمی متفاوت خواهد بود. برای نوشتن این گزارش با چند نفر از این به اصطلاح عاشق‌های صفحات مجازی که تعدادشان کم نیست و برای یک لایک‌گرفتن از چهره محبوبشان، همه اعضای خانواده را فدا می‌کنند، به طور مستقیم و با برخی دیگر در صفحات مجازی‌شان صحبت کردم. دقیقا چه اتفاقی می‌افتد که گاهی از فرط پیام‌های محبت آمیز این دوستان، چهره‌ها مجبور به بستن کامنت‌هایشان می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند یا از کوره در می‌روند؟ چرا تعداد این پیام‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و هدف آنها از این پیام‌ها چیست؟
کد خبر: ۱۱۷۲۷۷۵

کاملا غیرطبیعی

همه ما به عنوان یک فرد، بازیگر، مجری، کارگردان، ورزشکار و نویسنده مورد علاقهای داریم و این مسالهای کاملا طبیعی است. هیچکس نمیتواند ادعا کند در سینما و ورزش شخصیت مورد علاقه ندارد و اگر ادعا کند کاملا کذب است. نکته غیرطبیعی ماجرا اما این است که برخی از ما به این خاطر سعی در رفتاری هنجارشکنانه و نامتعادل داریم که گاهی هم و چهرههای مورد علاقهمان را آزار میدهد. حتما شما هم کم با این عبارات در فضای مجازی مواجه نشدهاید: خودکشی به خاطر چهرههای شناخته شده، خواستگاری دخترها از بازیگر محبوب، غش کردن به خاطر آقا یا خانم مجری و... نکته دیگر اما این است که این ابراز علاقه‌ها فقط برای چهره‌های ایرانی نیست و با خواندن کامنت‌ها صفحه لیونل مسی و نیمار، خواننده‌های عرب یا انگلیسی و... می‌توانید به عمق فاجعه پی ببرید.

یک گزارش تقریبا میدانی!

کار خیلی سختی نبود و برای فهمیدن چندوچون ماجرا، با برخی از آنها به صورت مستقیم و با برخی دیگر در صفحات مجازی‌شان صحبت کردم. مواجه شدن با دلبستگی‌هایی گاه افراطی و زننده و بعضی دیگر که می‌گفتند ما فقط بازیگر مورد علاقه‌مان را دوست داریم، اما تفاوت‌های سنی محسوس. از دختر 12 ساله تا مرد متاهل 45 ساله که در اقدامی غیراخلاقی دلبسته بازیگر خانم یک سریال بود و کامنت‌های ابراز علاقه‌اش تقریبا در تمامی پست‌های خانم بازیگر مشهود بود! نظراتشان را گفتند و باید بگویم که در این گزارش هیچ اسم دقیقی از چهره‌های معروف ذکر‌شده و افراد مصاحبه شونده وجود ندارد.

نظراتشان را بخوانید

نازنین 21 ساله در پاسخ به پرسش من که چرا با آن لحن برای مجری مورد علاقه‌اش کامنت می‌گذارد، این‌طور می‌گوید: مسبب احساس من خود آن مجری بود. روز اولی که او را در تلویزیون دیدم از اجرایش خوشم آمد. روزی که این مجری در یک فرهنگسرا کلاس‌های اجرا می‌گذاشت، نزدیک به 95‌درصد شاگردانش دختر بودند و او در رفتاری اغواگرانه و عجیب بشدت با آن دختران گرم می‌گرفت. شاید از نظر اخلاقی درست نباشد ولی بالاخره هر دختری آرزو دارد عشق زندگی‌اش تمام و کمال باشد.

علی 30 ساله: روزی در اینستاگرام دیدم یک درخواست دوستی دارم و نگاه کردم دیدم بازیگر مورد علاقه‌ام است. چرا نباید قبول می‌کردم؟ برای خودم هم جالب بود که چطور من را پیدا کرده. بعد‌ها او می‌گفت که این صفحه متعلق به او نیست در صورتی که من این حرفش را قبول ندارم. اعتقاد دارم گاهی اوقات چهره‌های سینما برای این‌که برای خودشان حاشیه درست کرده و مشهور‌تر شوند دست به چنین اقدامی می‌زنند.

صدف،15 ساله: یک‌بار که برای دیدن تئاترش رفته بودم، وقتی از او درخواست عکس کردم با خوشرویی قبول کرد و با من محبت‌آمیز حرف زد. من از آن روز وقتی پست می‌گذارم او را تگ می‌کنم و او هم گاهی عکس‌هایم را لایک می‌کند. این یعنی چقدر این بازیگر مردم‌دار است و من باز هم برایش کامنت می‌گذارم. می‌خواهم به همه بگویم چقدر به او علاقه دارم!

عمق فاجعه...

نامش امیر است و 35 سال دارد. می‌گوید: من مجرد هستم و بیش از هرچیز دلم می‌خواهد با بازیگر مورد علاقه‌ام ازدواج کنم. بسیار خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم که این خانم بازیگر عکس‌های مرا لایک می‌کند. به نظرم کار اشتباهی نمی‌کنم و طبیعی است اگر بخواهم علاقه‌ام را به او نشان دهم. دیگری اما نظر متفاوتی دارد. نامش سمیرا و 25 ساله است. من اصلا عاشقش نیستم. فقط برای من در صفحات مجازی کلاس دارد که بگویند فلان بازیگر او را لایک می‌کند و این مساله باعث بالا رفتن تعداد فالوئرهایم می‌شود.کسی که هم تعداد فالوئرهایش بالا باشد و هم بازیگر‌ها و چهره‌ها صفحه شخصی‌اش را لایک و فالو کنند، یکی از شاخ‌های اینستاگرام می‌شود! سارا، سحر و شقایق سه ادمین فن پیج یکی از گروه‌هایی موسیقی هستند که کارشان بتازگی گل کرده و طرفدارهای خاص خود را پیدا کرده‌اند. شقایق می‌گوید: روزی که اولین بار با خواننده مورد علاقه‌ام حرف زدم، او گفت من در ترانه‌هایم حرف مردم پسند را می‌زنم و به‌خاطر همین مردم تا مرا می‌بینند با من درد‌دل می‌کنند. این برای من باعث خوشحالی است که مردم فکر می‌کنند من با خواننده مورد علاقه‌شان در ارتباط هستم و به عنوان نماینده او فعالیت می‌کنم.

این نظرات سوپراستارهای شماست

خواستند اسمی برده نشود و فقط نظراتشان را برای این‌طور مخاطبان بنویسم. بازیگری که کم از این نوع پیام‌ها ندارد و یک‌بار که در کافه‌اش مهمان صحبت‌هایش بودم، از هجوم مخاطبان مصاحبه نیمه‌کاره ماند! او می‌گوید: هیچ‌کس از تعریف شنیدن بدش نمی‌آید، اما گاهی اظهار نظرهایی می‌شود که از شرع و عرف خارج است و حتی به دایرکت‌ها هم کشیده می‌شود. من اکثرا نوشته‌های صفحه‌ام را می‌بندم و دایرکت‌ها را چک نمی‌کنم. حتی اگر انگ مردم‌دار نبودن و خودخواهی بخورم. خواننده‌ای که می‌گوید هفته‌ای هزاران دایرکت دارد، برخی از آنها را هم چک می‌کند. او ادامه داد: چند بار پیش آمده است که عکس‌های مردم را لایک کرده‌ام، ولی واقعا فکر نمی‌کردم که از لایک، ممکن است برداشت‌های دیگری هم شود! حتما ما هم مردم را دوست داریم، ولی دوست‌داشتن باید متعادل باشد و از راه خارج نشود. متاسفانه در فضای مجازی رفتارهایی از ما سر می‌زند که باعث شده در جهان شناخته شده باشیم! خانم بازیگر 30 ساله کشورمان هم در گفت‌وگو با ما این‌طور گفت: شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید برخی از آنها که ابراز علاقه می‌کنند، دقیقا همان‌هایی‌اند که روز بعد فحش می‌دهند! این حرف‌ها اوایل خیلی برای من مهم بود اما سعی می‌کنم به این حرف‌ها اهمیتی ندهم و آرامشم را از بین نبرم.

یک رفتار رقت‌انگیز

دکتر احمد شاوری، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص تبیین این رفتارها می‌گوید: مخاطبان اینستاگرام محدودیت سنی ندارند و این صفحه برای همگان قابل دسترسی است. برای همین متاسفانه روز‌به‌روز شاهد بیشتر شدن تعداد کامنت‌های محبت‌آمیز برای ستاره‌های سینما هستیم. نظرهایی که گاهی حقیقتا رقت‌انگیز است. چون شخصا رفتار یک مرد 40 ساله که برای یک بازیگر نظرات عاشقانه می‌گذارد را متوجه نمی‌شوم. مردی که حتی متاهل است و در صفحه شخصی خود عشق بسیاری به همسرش دارد. این مخاطبان ستاره‌های سینما را نماینده‌ای از خود می‌پندارند و برای همین احساس نزدیکی شدیدی با او می‌کنند. آنها را الگو می‌گیرند در حالی که داستان واقعی زندگی‌شان را نمی‌دانند. باید بگویم که چون انتقال محبت در خانواده‌ها کمرنگ شده است، جوان امروزی در پی یافتن محبت رو به سمت یک تصویر زیبا می‌رود و این‌گونه عاشق ستاره‌های سینما می‌شود. لایک شدن توسط او را محبت می‌پندارد و هر روز به او نزدیک‌تر می‌شود. اینچنین است که شاهد تصاویر عجیبی هستیم که این روزها در فضای مجازی می‌بینید.

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها