در باب کل‌کل ناتمام کاربران توییتر و اینستاگرام

«اینستا» گرامی‌تر است یا «توییتر»؟!

شبکه‌های اجتماعی بخشی پررنگ و جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان امروزی را تشکیل می دهد که یقینا هر کاربر، وقت زیادی از زندگی‌اش را به آنها اختصاص می‌دهد. در ایران و جهان روزانه شاید میلیون‌ها داده در ده‌ها شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۸۴

نکته این گزارش اما چیز جالب‌تری است. این‌که برخی کاربران در چند شبکه اجتماعی عضو هستند و برخی تنها با یک یا دو شبکه کار می‌کنند. در این میان اصطلاحی میان مردم رواج دارد که نشان‌دهنده عضویت فرد در یک شبکه اجتماعی خاص است. واژه‌هایی مانند اینستاگرامی، توییتری و... آنچه مهم است، اما بحث‌هایی است که میان این دو گروه شکل گرفته. این دقیقا همان بخش جذاب است!

آمار و ارقامی که باید بدانید

تا حدود پنج سال پیش، توییتر نیرویی بزرگ و پرمهره در دنیای بازاریابی شبکههای اجتماعی بود. بازاریابها و سرمایهگذاران همه به این پلتفرم بسیار پرسرعت هجوم میآوردند تا بتوانند محتوای تولید شدهشان را در مقابل چشمان میلیونها نفر قرار دهند.اتفاقی که حالا برای فیسبوک افتاده است. یکی از دلایلی که توییتر اندکی افت داشته ظهور یک اپ بسیار جذاب موبایلی به نام اینستاگرام است. توییتر بیش از 316 میلیون کاربر دارد که 80 درصد آنها از طریق تلفن همراه خود به این شبکه اجتماعی متصل میشوند،77 درصد کاربران آن خارج از آمریکا زندگی میکنند و روزانه بیش از 500 میلیون توییت در آن ارسال میشود. اما اینستاگرام بیش از 500 میلیون کاربر دارد که تاکنون بیش از 50 میلیارد عکس به اشتراک گذاشتهاند و میانگین لایکها در این شبکه روزانه بیش از 6/3 میلیارد است. همین آمار هم باعث شده است بسیاری از شرکتها به اینستاگرام علاقهمند شوند و به بازاریابی در شبکه اجتماعی روی آورند.

وجوه تعامل

آمار نشان میدهد توییتر و اینستاگرام هردو در میان افراد 20 تا 30 ساله بسیار محبوب است؛ افرادی که در حال تحصیل هستند یا بتازگی فارغالتحصیل شدهاند. این گروه در حقیقت همان افرادی هستند که باعث رشد شبکههای اجتماعی میشوند، چرا که این افراد از دیگران در شبکههای اجتماعی فعالترند. با این حال تفاوتهای عمدهای میان آنها مشاهده میشود. اینستاگرام بیشتر سعی میکند مخاطبان را درون اپ خود نگه دارد و به هر قیمتی شده نگذارد آنها خارج شوند. با این حال توییتر یک شبکه اجتماعی پرسر و صداتر است که زیر هر پست در آن لینکهایی به مطالبی خارج از توییتر وجود دارد.

ولی ما بهتریم!

ما از شما شاختریم! عبارتی که یقینا افرادی که در هر دو شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام عضو هستند، این عبارت را حداقل یک بار به کار بردهاند یا شنیدهاند. بحث میان آنها این است که به لحاظ سواد، فرهنگ و نوع ادبیات توییتری‌‌ها فرهیختهتر از اینستاگرامیها هستند و درست در نقطه مقابل، ایسنتاگرامیها اعتقاد دارند فضای این شبکه اصلا با توییتر قابل مقایسه نیست، چون بیشتر دیده میشود. کاربران توییتر، اینستاگرامیها را سطحینگر و خودبین مینامند و خود را راستگو و رک میدانند. در حالی که کاربران لینکدین کاربران توییتر و اینستاگرام را افراد بیکاری میبینند که وقتشان را بیهوده هدر میدهند! شاید جالب باشد اگر بدانید این یک دعوای جهانی است و تنها ربطی به نقطه جغرافیای ما ندارد.

ما موثرتریم

بخش دیگری از این کلکلها را شاید بتوان به این موضوع ربط داد که برخی کاربران توییتر میگویند گاهی با یک توییت سرنوشت یک جامعه تغییر میکند. توییت یکی از همین معتقدها را بخوانید: «توییتر به خاطر اینکه در طول دوران بیشترین تاثیر را روی بزرگترین اتفاقات دنیا داشته، باعث شده کاربرانش هم در مقایسه با کاربران باقی شبکههای اجتماعی آدمهای موثرتری باشند یا حداقل خودشان را موثرتر بدانند. این در حالی است که باقی شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و گوگل پلاس و اینستاگرام بیشتر جنبه تفریحی دارند و اگر هم تاثیر اجتماعی یا سیاسی داشته باشند، تاثیرشان در حد و سرعت توییتر نبوده و نیست.»

درگیر کلیشه نشوید

فضای شبکههایی مانند توییتر در ایران به علت فیلترینگ شاید بکرتر و دست نخورده‌تر باشد، اما در اینستاگرام همه اقشار و همه سنین می‌توانند حضور داشته باشند؛ از دختربچه‌ای 12 ساله تا پیرمردی 80 ساله و این فضا را برای شلختگی سنی و آشفتگی مهیاتر می‌کند. با این حال چه بسیار صفحاتی که در اینستاگرام با هدف بالا بردن فرهنگ جمعی، معرفی موسیقی‌ها و فیلم‌های خوب، معرفی فضای گردشگری، چه بسیار متن‌ها و فرهنگ‌های تاثیرگذار و پایه‌گذاری اتفاقات خیرخواهانه و نیکوکارانه که همه آنها از اینستاگرام شروع شد. بر پایه آنچه گفته شد کاربران هیچ شبکه اجتماعی‌ای بر دیگری برتری ندارند. این فقط ما و طرز تفکرمان هستیم که با هدفی روشن به شبکه‌های اجتماعی می‌پیوندیم و اطلاعاتمان را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم. این ما هستیم که به رشد شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنیم. فراموش نکنیم شبکه‌های اجتماعی بدون انبوه گروه‌هایشان هیچ ارزشی ندارند و پیوستن به هر شبکه اجتماعی، ما را خاص و برتر نخواهد کرد. پس اگر همچنان احساس برتری دارید یا گرفتار کلیشه‌های نادرست هستید بهتر است گروهی که در آن جای گرفته‌اید را کنار بگذارید و پیوستن به گروه‌های دیگر را تجربه کنید. سعی کنید داده‌های درست و اطلاعات ارزشمند در اختیار خود و دیگران بگذارید، چه در توییتر، چه اینستاگرام، چه تلگرام و واتس‌اپ یا هزار شبکه مجازی دیگر که هنوز کشف نشده یا حضور در آنها را تجربه نکرده‌اید.

چرا توییتریها خود را برتر می‌دانند؟

کاربران توییتر با مقایسه خود و کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های مثبتی را به خود و ویژگی‌های منفی را به کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی نسبت می‌دهند. البته این مقایسه نادرست و غیر‌علمی است چون با دیدن ویژگی‌هایی در یک گروه نمی‌توان آن را تعمیم به کل داد. توییتری‌ها خود را راستگو، رک و روشنفکر می‌بینند و کاربران اینستاگرام را سطحی‌نگر، ناآگاه، ظاهرساز و... می‌نامند. این در حالی است که برخی از گروه‌های توییتر را نیز افراد دروغگو و سطحی‌نگر تشکیل می‌دهند. در اینستاگرام نیز فرهیختگان و بزرگان حضور دارند و از امکانات این شبکه اجتماعی بهره‌ می‌برند. شاید یکی از دلایل این باشد که ایرانی‌ها بارها توسط اینستاگرام و بد و بیراه‌های منتشر شده در آن به دنیا معرفی شده‌اند. فحش‌هایی که بعد از جام جهانی نثار مسی و رونالدو شد، دیمتری پایت و بنجامین ویلیامز که از هجوم‌های کاربران ایسنتاگرام در امان نماندند و البته که ایرانی‌ها ثابت کردند با اوباما و ملک سلمان هم شوخی ندارند! این تنها چند نمونه کوچک از این هجوم‌های گسترده است، اما آیا می‌توان تضمین قطعی داد که بخشی از این کاربران توییتر، خود عضو اینستاگرام نیستند و حتی جزو جماعتی که بارها در اینستاگرام فحش داده‌اند یا فحش خورده‌اند؟

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها