در حالی که فعالان محیط زیست درباره بی مجوز بودن «سد ایالو» در زنجان و خشک کردن رودخانه دائمی «قزل اوزن» و تبدیل آن به رودی فصلی در صورت ساخت این سد خبر می‌دهند، ظاهرا بخش‌هایی از بدنه دولت در صدد تامین بودجه برای این سد بی‌مجوز برآمده‌اند و می‌خواهند مخالفان را در برابر یک عمل انجام شده به سکوت وادارند.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۳۷

سایت محیط زیستی اسکان نیوز با اعلام این خبر و اینکه در روزهای اخیر کارشناسی از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برای بازدید از سدهای استان زنجان به این استان سفر کرده تا برای تامین بودجه ساخت سدهای نیمهکاره زنجان اقداماتی صورت گیرد، نوشته: اکنون در استان زنجان حداقل چهار طرح سدسازی در حال انجام است. از میان این چهار سد، سد ایالو بیشترین میزان تخلفات قانونی را دارد. این سد حتی استعلام محیط زیستی نداشته و بر روی یکی از سرشاخههای رودخانه قزل اوزن در حال احداث است. رودخانهای که با بحران جدی آب درگیر است. علاوه بر ایالو، سدی دیگر به نام سد مراش نیز روی سرشاخه دیگری از قزل اوزن در دست ساخت است که هنوز نتوانسته مجوز نهایی را دریافت کند. سد مشمپا هم که مجوز محیط زیستی ندارد، بر روی خود رودخانه قزل اوزن در حال احداث است. چهارمین سد که آن نیز بر روی سرشاخه دیگری از رودخانه بیآب قزل اوزن طراحی شده، سد بلوبین است.

به اعتقاد کارشناسان، اگر بخواهیم با ادامه این سدسازیهای غیرفنی و بیمجوز، که غالبا ابتدا تامین بودجه میشوند و عملیات اجراییشان شروع میشود و سپس با فشار و لابی ،مجوزها گرفته میشود، بقیه رودها و تالابهای باقی ماندهمان را که با کاهش آب نیز مواجه هستند خشک کنیم باید برای همیشه با کشوری به نام ایران خداحافظی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها